tisdag 15 maj 2012

Dalmasar utmanar Enköping

Det har varit ett turbulent år för Borlänge HK på herrsidan och i och med att det tidigare idag blev definitivt klart att Dan Larsson lämnar dalalaget för spel i AIK skingrade sig väl inte direkt orosmolnen. Nu har man dock gjort klart med två högintressanta nyförvärv, som förhoppningsvis ska ge lite andrum och lyfta Borlänge i seriesystemet.

Från LIF Lindesberg ansluter mittsexan Erik Axelsson (född 1980), som nu kommer att gå in i rollen som spelande tränare. Axelsson är handbollsfostrad i Borlänge och har meriter från spel i elitserien med såväl Lindesberg som IFK Skövde. Därutöver har han dessutom hunnit med en proffssejour i Tyskland.

Även borlängeprodukten Hampus Dahlqvist (född 1992), som de senaste säsongerna har hållit till i dalakolonin i Redbergslids IK, vänder hem. Dahlqvist är en vänsterhänt högersexa som vid tre tillfällen har fått förtroendet i Klingvalls landslag för spelare födda 92-93 och som har hunnit med 18 elitserieframträdanden.

* * *

I samband med Niklas Forsmoos övergång till Tidaholm efterlyste jag lite fler hemvändare av rang och i fallet med Erik Axelsson kan man väl inte påstå annat än att det är en riktigt positiv injektion i division 3 östsvenska norra. Måtte vi nu bara få gå upp till trean med u-laget (inget verkar vara officiellt än). Helt plötsligt började jag nämligen se fram emot hemmamötet med Borlänge.

* * *

Enköping som för bara ett dygn sedan var solklara favoriter till seriesegern i mina ögon får nog trots allt en allvarlig utmanare. Får vi kanske ett nytt tvåmansrace, där de två inbördes mötena avgör vem som tar direktklivet upp? Inte helt omöjligt med tanke på att jag har väldigt svårt att se något annat lag som skulle kunna utmana om seriesegern som det ser ut i dagsläget. Mycket spekulationer, men det är i vilket fall oerhört roligt med spelare som sätter färg på våra regionala serier.

* * *

Tänk om Borlänge hade fått behålla Dan Larsson...

8 kommentarer:

  1. Problemet i Borlänge är att ingen vill spela med fart eftersom att ingen är tränad för att springa ens en hel halvlek.. Så jag har väldigt svårt att se hur bhk ska utmana ett Enköping som spelar med fart och dessutom ser ut att träna försäsong ihop..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstås svårt att uttala mig om hur det såg ut för BHK:s del förra säsongen, men året vi spelade i trean tycker jag ändå att de hade en klar ambition att spela en snabb kontringshandboll och att de skulle ha varit dåligt tränade var ingenting man märkte av.

      Sedan kanske det kan bli ändring på det om major Axelsson ryter i lite. Är det någonting han borde kunna tillföra så är det en bra attityd till träning. Jag tror de kan utmana, även om Enköping alltjämt är favoriter i mina ögon.

      Radera
  2. Den säsongen var Tony Carlsson tränare och ett stort antal bhk spelare gjorde en bra försäsong/säsong, när Tony slutade försvann träningsviljan när ingen ställde krav längre och fysträningar byttes ut mot lagfester.. Ska dock bli kul att se vad Axelsson lyckas göra även om jag är glad att jag följer utvecklingen från Stockholm :) /Dan Larsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen, huvudpersonen själv. Vad trevligt!

      Det här med att kunna ställa krav är ju onekligen viktigt och det är möjligt att den biten försvann i och med att Tony helt fokuserade på damlaget (för visst var det väl så?). Sedan tappade ni ju en del viktiga "kulturbärare" inför förra säsongen och få jag gissa kan det också ha spelat in. Eller har jag fel?

      Hur som helst ska det, som du säger, bli väldigt intressant att se vad som händer med Axelsson vid rodret. Det kan ju knappast bli sämre vad jag förstår.

      Dan, lycka till nu när karriären går vidare i AIK!

      Radera
  3. Fick syn på er blogg via AIKs Facebook sida, väldigt bra blogg! Visst är det viktigt med en tränare som ställer krav, men ska man vara helt ärlig så krävs det inte särskilt mycket eget ansvar för att hålla en hög div-3 klass. Angående kulturbärarna så tycker jag personligen att de spelade en långsam tråkig handboll men givetvis var de viktiga när de väl blev uppställt spel och även bakåt. Tack detsamma! Ska bli väldigt spännande och se hur det är att lira i division 2 norra! /Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar ödmjukast. Håller helt klart med dig om att det inte krävs alltför mycket träning för att ligga i framkant träningsmässigt i division 3. Dock får man ju väldigt bra betalt om man har en god fysisk status i laget.

      Kanske spelade de en långsam och tråkig handboll, men det är samma sak där. Det krävs inte mycket för att upplevas som ett snabbt spelande lag i division 3 och ni var ju helt klart ett av de bättre lagen den säsongen. Borlängen HK anno 2010/11 är sannolikt det bästa laget som har kommit trea i division 3 ÖN.

      Återigen lycka till!

      Radera
  4. Är Erik helt klar? Nerikes allehanda brukar vara ganska snabba på att basunera ut nyheter om handbollen.
    Erik är ju en fighter som är kul att ha i sitt lag och tråkig att möta. Han har ju dock ett humör som kommer rendera serierekord i röda kort. Erik tro nämligen att han kommer bli den förste att ändra domslut och han kommer prova match för match tills han lyckas eller lägger skorna på hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svarar mig själv. Hittade en kommentar i en bildtext om att Erik förmodligen gör sin sista match i LIF tröjan.

      Radera