torsdag 17 maj 2012

Nykomling önskar ettårig sejour

Efter att mer eller mindre ha prenumererat på seriesegern i division 3 östsvenska norra den senaste femårsperioden får vi nu se vad Skånela IF:s utvecklingslag HF SIF kan åstadkomma i division 2. En sak är i alla fall säker, det är en nykomling som inte räds motståndet i norrtvåan. "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" fick ett snack med Per Eriksson-Romild, tränare i HF SIF.

Tjenare Per, kul att du ställer upp på en intervju!

- Hej, kul att få vara med!

Ni gick obesegrade genom division 3 i år. Höll den sämre klass än tidigare säsonger?

- Division 3 höll nog lite sämre nivå året som var än året innan. Enköping var väl egentligen det enda hotet, men det förtar ändå inte killarnas insats. Starkt att gå obesegrade!

Nu får ni äntligen chansen att ta klivet upp till division 2. Detta efter att ha vunnit trean tre år i följd. Är er målsättning redan klar?

- Målsättningen för nästa år är att avancera upp till division 1.

Vid sidan av tränarjobbet i Skånela gjorde du ett par framträdanden i vassundatröjan i år. Något speciellt du minns?

- Ja, jag gjorde ju det! Jag tycker det var en go' stämning i laget och det var kul att få möjligheten att vara med. Tyvärr kom mitt uppdrag i Skånela samt mitt nya jobb att ta för mycket tid. Hade gärna varit med mera! Men min relation till Vassunda är bara positiv och jag bär med mig att jag lärde känna många nya vänner.

Vem har egentligen det bästa tittfintskottet. Du eller David Mihajlovic?

- Givetvis jag! Han försöker få det till att det är han, men så är det inte. Fråga bara målvakterna jag mött vad jag var bra på när det begav sig i Skånela och Västerås.

Vem var HF SIF:s stora utropstecken i år?

- Under året har vi använt oss av juniorerna födda 93-94. Det som är bra med det här gänget är att det varierar vem som kliver fram. Dock vill jag lyfta en sådan som Jesper Byström som haft en otroligt bra säsong i sin helhet, men övriga laget med.

Ert lag är minst sags ungt. Har ni ändå någon i laget som agerade "lagpappa" den gångna säsongen?

- Lagpappa vet jag inte, men Alexander Klismo är väl lite av en ledarfigur. En kille med bra värderingar som många lyssnar på. Men som sagt, det är en homogen trupp där ingen faller ur ramen.

Kommer ni att systematiskt använda er av elitseriespelare i HF SIF i år? Jag tänker då närmast på de yngre spelarna som får dubblera.

- Systematiskt kommer vi nog inte använda oss av elitseriespelare i division 2. Däremot blir nog herrtruppen större, vilket innebär att någon kanske kommer ned ibland och stöttar oss. I grunden tror vi i Skånela dock på våra unga spelare, varför det inte finns någon anledning att jaga ned spelare från elitserielaget. Juniorerna blir helt klart stommen som alla år.

Hur ser er sommarträning ut?

- Sommarträningen är i full gång. Killarna ligger på cirka sju stycken 1 - 1,5-timmarspass i veckan fram till första veckan i juli. Sedan är det semester till andra veckan i augusti!

Kommer ni att ställa upp i några träningsturneringar?

- Vi kommer dels att arrangera en egen turnering med bra motstånd, sedan brukar vi vara med i Eskil herrturnering även fast vi bara spelat i division 3. Ett liknande upplägg som tidigare år är att vänta och truppen kommer få cirka 12-15 matcher innan seriestart. Ganska optimalt då vi snurrar på grabbarna i truppen.

Tillbaka till dig personligen. Vilka är dina styrkor på bänken?

- Mina styrkor ska väl kanske inte jag svara på, men om det är något så får jag väl säga att eftersom jag spelat ganska länge och i alla fall skapligt högt upp i serierna så känner jag igen många situationer som uppstår och är trygg i mitt sätt att hantera dessa. Sedan har man faktiskt varit med ett tag nu så lite små tricks har man väl lärt sig också, men det lämnar vi åt sidan.

Avslutningsvis, tippa topp-3 för kommande säsongs norrtvåa.

- Oj, tippa! Nu är jag inte påläst än på hur trupper med mera kommer att se ut inför nästa år. Men topp-3 skulle jag gissa kommer bestå av HF SIF, Brännan och varför inte Vassunda. Tror AIK kan blanda sig i lite beroende på vad som trillar in på spelarsidan inför säsongen.

8 kommentarer:

  1. ryktas om att sikeås försvars spelare, skoglund vill lämna klubben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Det försvarsspel han visade upp i kvalmatch 2 mot Enköping var bland det bästa jag har sett den här säsongen. Han borde helt klart vara intressant för andra klubbar. Hört något om någon klubb som visat konkret intresse eller är det bara Skoglund som har uttryckt en önskan att lämna?

      Radera
    2. kul att det ryktas om det här, ingen klubb har hört av sig eller nått till mig. om jag stannar i umeå så blir det till 99% spel i sikeå men löser det sig med jobb/skola så kommer jag flytta söder ut troligtvis uppsala.

      Radera
    3. Uppsala är en bra stad! Kom gärna hit :)

      Radera
  2. <Sjöberg, det finns ingen grund till detta. Han ska inte lämna klubben. (om det inte blir skola/jobb i nån annan del av Svedala)


    //
    Övermark

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som med majoriteten av alla rykten alltså...

      Radera
  3. Ömark

    Får spelarna uppe i norrlandslagen i allmänt betalt för att spela i norrtvåan?

    // BB , AIK

    SvaraRadera
    Svar
    1. BB- nej. Det får de inte. Men det ska inte kosta något heller.
      Det är ungefär så jag vet att det funkar.
      Har inte så mycket med föreningsarbetet utanför handbolls plan dom jag är inblandad i.

      //
      Övermark.

      Radera