torsdag 31 maj 2012

Sagan Ricoh går vidare

Det blev nyligen klart att svenska herrlandslagets tidigare tränare Ingemar Linell kliver in som sportchef i Ricohs stab. Det kan omöjligt se som annat än en direkt markering mot hela övriga handbollssverige. Ricoh är här för att stanna. Ricoh är här för att bli bäst i landet.

Vem hade kunnat tro det när säsongen 2009/2010 påbörjades och Carl Lamm hade hamnat i norra tvåan. Nu hade förvisso serien inte ens börjat innan Ricoh köpte upp Carl Lamm och blev Ricoh HK men ändå. Nog för att laget redan då var ett riktigt bra gäng, men jag trodde -- kanske lite i min enfald -- att det bara var ett litet plojprojekt där man "råkat" få tag på ett par klasspelare. Då kanske var Matte Ryd den enskilt bästa spelaren i mina ögon. Matte har faktiskt gjort ett par matcher i Vassunda för den som inte visste. Nåja, det var knappast hos oss hans handbollskarriär startades.

Huruvida Ricoh kommer lyckas eller inte ligger enbart hos dem själva. Jag vill nog påstå att det inte är helt orimligt med spel i SM-finalen inom 10 år. Tro det eller ej, Ricoh kanske har hoppat på X2000-tåget uppåt i seriesystemet men de är ändå väldigt måna om att "skynda långsamt" och att låta saker ta den tid den behöver.

Något som jag har märkt efter mina otaliga samtal med Ricohs högersexa Fredrik Blanck, är hur roligt han tycker det är med handboll. Ricoh har på något sätt väckt Sveriges yngsta 31-åring, och tagit ned honom på en 10-årings entusiasm för sporten Handboll. Det är antagligen den springande punkten här. Alla har så förbannat roligt när man tränar och spelar match.

Nu återstår att se vilka spelare som tillkommer till den redan breda och bra truppen. En kanske inte helt orimlig gissning är att någon av Djurgårdens tongivande spelare skulle vilja fortsätta med allsvenskt spel då laget drog sig ned i ettan efter den gångna säsongen. Jag personligen tror att en mittnia av typen Strömnäs GIFs Simon Karlsson skulle vara precis det laget behöver, men jag har i ärlighetens namn inte en aning om hur folket runt laget funderar i frågan.

Nåja, jag vill önska Ricoh ett stort lycka till i den satsning man gör. Vi syns i Elitserien om 4 år. Och vi syns i Sjöstadshallen redan nästa år, här ska inte missas många matcher, det vill jag lova. Och framförallt ser jag framemot bortamötet mot Rimbo nästa år. Ojvoj, det här kan bli kul det.

1 kommentar:

  1. Ja vi får väl se om det går bättre än det gjorde med BK söder slakten i blårand tröjorna 2003 då i Elitserien svensk handbolls största fiasko all times , under typ samma ledning.

    SvaraRadera