torsdag 24 maj 2012

"Hellgren": "Vassunda tar hem det!"

Het som lava på träningen igår och nu visar han också prov på att han kan få ut maximalt av även de mest fantasilösa intervjufrågorna. Jag talar så klart om vårt senaste nyförvärv Per Ehn.


Per hann med nöd och näppe trixa frillan innan det var dags för sedvanlig fotografering. För övrigt slående hur bra den vinröda tröjan alltid tycks sitta. Foto: Magnus Gladh


* * *

Tjena Per och ännu en gång varmt välkommen till Vassunda!

- Tackar!

Du fick stort förtroende i UIF förra säsongen och tackade genom att vinna den interna spelmålsligan. Vad tycker du själv om din och UIF:s insats den gångna säsongen?

- Vi spelade bra i perioder, men hade stora problem att spela vårt spel hela matcherna. Totalt sett tycker jag att vi kunde och borde gjort bättre med alla bra spelare vi ändå hade i laget. Min egen insats var verkligen inget att hänga i julgranen. Jag ger mig själv godkänt i endast en match under förra säsongen.

Låter oerhört lovande måste jag säga nu när det alltså blir spel i Vassunda. Hur kommer det sig att du väljer Vassunda framför fortsatt spel i UIF?

- Det var inte ett lätt beslut, men jag ville spela på en högre nivå, det hade jag klart för mig, och då stod valet mellan Skånela och Vassunda i första hand. Jag tänkte igenom det fram och tillbaka hur länge som helst, men kom till slut fram till att jag skulle som högst få spela i division 2 i båda klubbarna det kommande året. Mina många kontakter i Vassunda och kortare restider blev då avgörande.

Du känner ju som sagt många av spelarna i laget sedan tidigare och många är jämnåriga med dig. Var det någonting som underlättade ditt val av klubb?

- Absolut! Jag har ju känt många av spelarna födda -92 och -93 sedan många år. Andreas Ericson och Oskar Liljebris går i min nuvarande klass, så självklart spelar det roll. Jag har mött dem sedan knattetiden och trots mycket rivalitet vet jag att det är bra killar med mycket talang.

Vi har kört på i exakt tre veckor nu. Ditt intryck av laget och föreningen så här långt?

- Det är ett sammansvetsat gäng, det märks. Lätt att komma in i gruppen, vilket är jäkligt skönt. Träningarna har hållit bra nivå också, det gäller bara att vi fortsätter på den inslagna vägen.

Rent handbollsmässigt, vad kommer du bidra med?

- Lite självberöm alltså... Skottkraft, jäkligt bra inställning och förhoppningsvis lite finess från kanten!

På tal om kanten. Du har mest spelat på högernio i UIF, men är ju onekligen ett oerhört intressant kantämne. Vilken position spelar du helst på om du själv får bestämma?

- Hmm, svår fråga. Högernio är positionen jag i nuläget känner mig mest trygg på, men det beror på att jag spelade mest där förra säsongen. Det är väldigt lätt att hoppa in på en kant i ett lag jämfört med att ta en niometersposition, men efter att ha lärt mig hur laget spelar lite mer ingående märks det bättre var jag passar in. Jag hoppas och tror att jag får chansen att visa vad jag kan på båda positionerna, så får vi se sen.

Med dig från UIF kommer också Jacob Öhman. Hur skulle du vilja beskriva honom som spelare? Vilka är hans styrkor på handbollsplanen som du ser det?

- Estradören Jacob är en krigare på planen med styrka i genombrottsspelet, lurigt skott och ett grymt försvarsspel. Riktigt bra på att tagga igång laget är han också. En spelare man vill ha i alla lag!

Kan bara instämma, mycket träffande beskrivning. Sist och allra minst. Om du får vara Claes Hellgren för ett ögonblick, vilket lag skulle du då säga står som segrare av division 2 norra i mars nästa år?

- Tja, om jag fick vara Claes Hellgren skulle jag nog säga att om en målvakt skulle hitta till Alsikehallen, så skulle nog Vassunda ta hem det.

Mediaskolad som få märker jag och eftersom Hellgren alltid har rätt vet vi alltså redan nu vilka som tar klivet upp i division 1. Tack för intervjun Per och återigen varmt välkommen till Vassunda!

-Tack, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar