lördag 26 maj 2012

Söder till Brännan

Redan igår slängde jag upp en cliffhanger på en spelare som var klar för spel i Brännans IF Handboll den kommande säsongen. Det är ingen mindre än "vassundadödaren" Mattias Söder som har valt att flytta ned -- jag vet, det låter konstigt för oss i finare delar av landet -- till Härnösand från sin nuvarande postering hos bodensarna i Hornskroken.

Med detta så kan vi ju blixtsnabbt konstatera att Brännans redan duktiga kontringsspel kommer bli än bättre med den kontringsnabbe mittsexan i laget. I det uppställda spelet är han en rörlig spelare som gärna jobbar över hela sexmeterslinjen.

För Hornskrokens del är det ett jätteavbräck, och jag undrar var detta ska sluta egentligen. Det var tydligen ett möte spelare och ledare emellan och jag hade gärna varit en fluga på väggen där. Klart är i alla fall att fjolårets tränare Johan "Nysan" Nyström redan har lämnat tåget. Och det är -- i alla fall för mig -- fortfarande oklart hur vänstersexan Johan Gross gör kommande säsong. Vill det sig riktigt illa blir Hornskroken ett lag för bottenfyra, men det finns samtidigt en stor chans att jag inte vet allt man bör veta för att kunna göra ett rättvist uttalande.

* * *

Bloggen fick tag i Mattias Söder för en kommentar.

Tjenare Matte, hur kommer det sig att det blir spel i Brännan kommande säsong? Har Tobbe (Wikström, sportchef i Brännan. reds anm.) tjatat sönder dig eller?
- Min sambo har lyckats få en tjänst inom Härnösands kommun, och redan i början av hennes ansökningsprocess var jag i kontakt med Tobbe. Han berättade om Brännans målsättning och deras visioner, det och mina egna erfarenheter av att spela emot Brännan, gjorde valet enkelt att vi ville vara med om och en del i Brännans förhoppningsvis mycket spännande resa.

Vilka intryck har du fått av Brännans IF Handboll?
- Idel goda intryck, hela organisationen andas framåtanda. Det verkar finnas en strävan hos både ungtuppar och gamla rävar att vilja bli bättre. Föreningen känns välskött och väldigt välstrukturerad, föreningen bedriver en verksamhet som förtjänar att ha ett manligt representationslag högre upp i seriesystemet.

Vad händer med "Kroken" nu?
- Jag hoppas och tror att det kommer gå bra för Kroken, de har sitt upptaktsmöte idag (läs: igår) som jag tyvärr missar på grund av jobb. Förhoppningsvis får de ihop en slagkraftig trupp så de kan vara med och utmana i toppen av serien. Jag vill och önskar att så blir fallet, men det är svårt att sia om, då frågor kring tränarlösningar och spelarbortfall först måste besvaras. Ett är säkert och det är att jag kommer sakna grabbarna i laget, vi har haft tre väldigt fina år tillsammans.

Hur ska det bli att spela hemmamatcherna i "tältet" nästa säsong?
- Det kliar i fingrarna redan nu.

* * *

Vi tackar Mattias Söder för de kommentarerna. För den intresserade finns det en intervju med honom sedan en tid tillbaka att läsa här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar