fredag 11 maj 2012

Inget Norge för Milad

Vi fortsätter runda av den här säsongen med spelare runt om i de olika lagen och idag har turen kommit till målvakten och nyköpingsfostrade Milad Farshid, som den gångna säsongen har vaktat buren för Sikeå SK.

Trevligt att du smetar på med lite svar till bloggen! Det började ju sådär, men det gick er väg till slut. Hur skulle du vilja sammanfatta er säsong?

- Ja, du. Säsongen var väl inte riktigt den bästa Sikeå har gjort. Många skador och en väldigt ung trupp som aldrig varit inne i hetluften tidigare. Nu i efterhand tycker jag ändå att alla har gjort ett kanonjobb och jag är sjukt stolt över grabbarna. De gick väl som sagt inte så värst bra för oss i början av säsongen med massa skador, men vi lyckade vinna mot Malmberget hemma och då kändes det ändå som att vi var på gång. Men ja, alla som har följt division 2 norra vet ju hur det gick sedan. På slutet gick det lite bättre när spelare kom tillbaka från sina skador och vi fick in Kim Levin och "Stoffe" (Kristoffer Nordholm, reds. anm.). Det var j-t skönt att det gick vår väg till slut, men jag tycker att det är synd att ett lag som Enköping ska behöva spela i division 3. Jag lider verkligen med dem.

Och för egen del. Är du nöjd med säsongen?

- För min egen del har det tyvärr inte gått så bra. Det började dessvärre med att jag vred knäet en vecka innan seriepremiären. Sedan var jag borta några matcher och spelade två matcher och efter det så rök axeln på gymmet, tyvärr. Det har väl varit blandade resultat om vi säger så, men bättre säsonger har man haft. Nästa säsong kommer det bli lite bättre. Gick ju upp en del i vikt när knäet blev förstört, men nu har jag skaffat mig en ”PT” (personlig tränare, reds. anm.). En gammal lagkompis som jag spelade med i Umeå IK, Oskar Johansson. Jag får väl redan nu tacka honom för eventuella framgångar nästa säsong.

Som målvakt är du kanske den som har sett årets norrtvåa allra bäst. Om jag ber dig ta ut ett all star-lag för den gångna säsongen, hur ser det då ut?

- H6. Jocke (Joakim Önnhage, reds. anm.) i HK Cliff. Även om jag håller Jonte (Jonathan Tjernberg, reds. anm.) i Brännan varmt om hjärtat så tar Jocke priset. Mött många högersexor, men aldrig någon som är så säker i läget och har en sådan blick för spelet.
- M6. Söder (Mattias, reds. anm.), Hornskrokens IF. Killen är i en klass för sig. Mötte honom aldrig denna säsong men har sett tillräckligt av honom för att kunna säga att han absolut är seriens bästa mittsexa.
- V9. Oscar Westerlind, Brännans IF. Märktes inte alls att han var skadad i inledningen av serien! Killen bar Brännan på sina axlar förra året. Kommer in efter skadan och blir en av de viktigaste i Brännan i år. Behöver jag säga mer?
- H9. Kungsängens Dan Höglund. Mötte honom förra året och då tyckte jag inte att han var speciellt bra, men oj vad han har lyft sig sedan förra året! Killen skjuter stenhårt, är snabb och har en sjukt bra blick för spelet.

- M9. Rickard (Petersson, reds. anm.), Lidingö SK. Sjuk blick för spelet och sätter sina lagkamrater i bra lägen. Han spelar exakt som en bra mittnia ska spela.
- MV. Här kan jag inte bestämma mig. Tycker att Kungsängens målvakt (Djalmar Dorado, reds. anm.) har varit mycket bra båda de matcher jag har sett honom, men jag vill ju så gärna säga Hansson (Peter, reds. anm.) i Sikeå också. Med den säsongsavslutningen som han har haft så platsar han i vilket division 1-lag som helst, om inte högre.


Vad hände med vänstersex?

- Haha, oj råkade visst missa att ta med min vänstersexa. Det blir Kirunas (Daniel Isaksson, reds. anm.). Utan honom hade det gått ännu tyngre för Kiruna än vad det gjorde. Grabben öser in mål, är bra i läget och j-t snabb! Och självklart hade jag Sjöberg i tankarna också.

Du hade inte behövt nämna mig bara för att jag frågade. Vilket lag har överraskat positivt på dig i år?

- Kungsängen! Tyckte inte att de var speciellt bra mot oss hemma, men deras högersida höll väldigt hög klass. Och borta... Vad finns de att säga? Slakt! Sedan har de haft en väldigt bra vårsäsong.

Något lag som presterat sämre än förväntat som du ser det?

- Inte riktigt, men jag blev lite besviken över att Brännan inte tog sig till division 1. Hade varit kul att åka och kolla när Nyköping kommer till Öbacka. Och så klart oss själva då, att det såg så illa ut som det gjorde ett tag.

Ni klarade er kvar med minsta möjliga marginal i år och nästa säsong talar mycket för att norrtvåan blir bättre än på länge. Vad ska ni göra för att undvika nedflyttningsracet nästa säsong?

- Nästa säsong har vi förhoppningsvis inte så mycket skador som vi har haft denna säsong. Det var många viktiga spelare som var borta och slipper vi det kan det gå bra.

Flera spelare, däribland Anton Bygdemark och Kim Levin har redan deklarerat att de inte blir kvar till hösten. Hur blir det för din egen del? Rykten säger att du är på väg till en oljerigg i Nordsjön. Stämmer det?

- Haha, oljeriggen får vänta två år till faktiskt, har två år kvar i plugget, som dataingenjör om det nu skulle vara till någon nytta, så det blir inget sådant. Men jag är inte säker på att jag kommer spela handboll i Sikeå nästa säsong. Just för tillfället är jag inte sugen på handboll. Det enda jag ser framför mig just nu är att komma i form till sommaren.

Det är också en målsättning så god som någon.

- Den 14:e maj blir det klart var jag spelar nästa säsong. Har en del kompisar som spelar i Umeå IK i stan och om jag inte är så sugen på att pendla längre så kanske det blir spel där. Men man vet aldrig, den som lever den får se.

Avslutningsvis till ett högst aktuellt ämne. Du har ju spelat i IFK Nyköping och nu lägger de alltså ned sin prisade handbollsblogg. Vad är det som är så bra och speciellt med IFK Nyköping?

- Haha, bloggen är magisk! Jag har spelat där sedan jag började spela handboll och de har väl alltid vart en handbollsstad. När inte fjollboll och hockey fick all uppmärksamhet förstås. De som är speciellt med Nyköping idag är väl den publik de har på alla hemmamatcher och stämningen runt handbollen. Sedan är ju arrangemanget inför och under matcherna underbart! Tror nog att Nyköping har de bättre än många elitserielag på den punkten.

Det är jag fullkomligt övertygad om. Tack för att vi fick låna lite av din tid och lycka till med vad du än företar dig framöver.

- Tack själva för en underbar blogg, som jag hoppas att ni driver vidare nästa säsong också!

* * *

Skånelatränaren Dag Lundin berättade i en intervju här på bloggen att han hade som ambition att tvätta bort åtminstone delar av den "smurfstämpel" laget har fått utstå. Nu kan man vara en god bit på väg. Senast in i truppen är nämligen linjebjässen Christoffer Brännberger, som den senaste säsongen har spelat i Caperiotumba.

* * *

Härnösandspubliken har under veckan fått ett gläjdande besked, och nej det gäller inte nyförvärv till Brännan. Istället är det systerföreningen Härnösands HK, som efter Rimbo HK:s urdragning fick förfrågan om att överta den vakanta platsen i nästa säsongs damallsvenska. Det kommer naturligtvis bli otroligt tufft för det extremt unga härnösandslaget, men jag gillar att de antar utmaningen. Riktigt roligt för norrlandhandbollen också som är svältfödd på handbollsframgångar på senare år och som ju fick se Boden Handboll trilla ur den näst högsta serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar