fredag 18 maj 2012

Super-Dan

Säsongens hittils enda klara värvning i norrtvåan är kanske den som kommer att betyda absolut mest för sitt lag. När Borlängens pilsnabba yrväder till vänsterkant skrev på för AIK blev i alla fall undertecknad lite småskraj. Mina damer och herrar; "Dövinkel med Gladh & Sjöberg" har tagit tempen på Dan Larsson.



Tjenare Danne! Jag får väl kalla dig Danne? Välkommen till den stolta norrtvåan!
 -Hej och tack! Det är ingen annan som säger så men någon ska ju vara den första så det går bra!


Hur kommer det sig att du hamnade i AIK?
- Jag kände att det var dags att lämna Dalarna för nya äventyr och eftersom jag är uppväxt med AIK och alltid haft som en liten pojkdröm att få lira med dem, så var det inget svårt beslut var jag ville försöka ta en plats.


Vem var det som tog kontakten?
 - Det var jag som frågade om jag fick komma och provträna med dem i mars och de var snälla och lät mig komma ner och testa. Sen hade jag en lyckosam träning och fick äran att spela med Allmänna Idrottsklubben kommande säsong.


Det ryktades om att Alingsås jagade dig land och rike runt. Hur blev det med det egentligen?
 - Det var kanske en liten överdrift, men jag var där under juluppehållet förra året och då bestämde vi tillsammans att jag skulle komma ner några veckor senare igen. men när ledarstaben sen drog i väg på kryssning det datum vi kommit överens om och allt rann ut i sanden så var de nog inte så intresserade till slut..


Dina stora styrkor ligger kanske framförallt i kontringspelet. Vilka andra styrkor kommer du att tillföra AIK?
 - Förhoppningsvis kommer jag att bidra med inställning och viljan att alltid vinna! Jag har ju egentligen ingen aning om hur AIK spelar så jag ska försöka anpassa mig så snabbt som möjligt och spela så som laget vill att jag ska spela. Personligen gillar jag ju snabb handboll så jag hoppas och tror att AIK vill att jag ska fortsätta med det.


Mål är ju onekligen något du öser in. Det ryktas om 400 mål på två säsonger. Stämmer det?
 - Haha, det blev faktiskt nästan 450.. ;) Det är inget jag själv räknat men det finns en mycket engagerad speaker i BHK som gillar att räkna mål och han har berättat för mig när jag kommit upp i 100, 200 osv. Med några matcher kvar den här säsongen så talade han om att jag gjort 400, sen om det stämmer eller inte vet jag inte!


Är du trots alla dina mål en lagspelare, eller spelar du för dig själv?
 - Givetvis är jag en lagspelare, går gärna mållös hela kommande säsong så länge vi alltid vinner matcherna. I BHK var vår taktik i princip att vi skulle få tag i bollen bakåt och att jag sen skulle springa mig fri på kontring så det var mycket därför det ibland blev en hel del mål.


Är det busblonda håret och ditt babyface en fördel? Jag kan tänka mig att motståndarna lätt underskattar dig och ditt fantastiska spel.
 - Haha, jag tar det som en komplimang. Glöm inte bort att jag har två AIK-tatueringar, det måste ju kvitta hårfärgen? Skämt å sido, jag tror att mitt spel talar för sig själv, man kan vara busblond och en riktig fighter samtidigt, hoppas jag!


Jag vet inte om du minns det här. Men när Vassunda var i Borlänge för två säsonger sedan möttes vi av den största domarskandal vi någonsin skådat. Vi förlorade med 10 mål eller så, men jag vill hävda att vi borde vunnit med 5 om inte domarna var så katastrofalt genomusla. Är det här vanligt i Borlänge?
 - Minns inte riktigt själva matchen men under mina två år i Borlänge har jag aldrig haft en vettig domare så det stämmer nog med all säkerhet! Apropå märkliga domare och domslut så hände det en mycket underhållande grej när vi mötte Enköping hemma den här säsongen. Deras duktiga mitt9 som jag glömt namnet på skulle lägga straff, han flippar snygg in den men domaren blåser av och säger att han "lyfte från marken". Jag stod tre meter ifrån och kan garantera att han stod still, testa själva att försöka lyfta när ni ska flippa stillastående på straff, nästan omöjligt och ser jävligt kul ut!


Jag såg ett ganska roligt klipp på Youtube* där du råkar krocka med målvakter på löpande band. Det blev dessutom en massa skitsnack kring detta. Var det något du märkte av?
 - Vet inte vad du ansåg om situationerna men jag tycker ju helt klart att jag är helt oskyldig. Skulle aldrig skada någon spelare med flit även om jag gillar att attackera hårt när läget kommer. Det blev som sagt ett himla liv om det där men det påverkade mig bara positivt! Nästan 1000 views på youtube, bara det liksom!


Här har ni det omtalade klippet.



Vad vet du om norrtvåan nu? Och hur tror du att det kommer gå för AIK?
 - Jag har ingen aning om någonting egentligen, vilket känns väldigt roligt. Av lagen i serien har jag nog bara mött er i Vassunda och det var ju nästan två år sedan. det blir ett äventyr som sagt och jag åker ner med målsättningen att hela tiden göra mitt bästa och försöka vara en plusspelare för AIK.


Vad kommer du att göra vid sidan av handbollen nu när du flyttat ned till civilisationen?
 - Då jag avskyr att sitta i skolbänken så kommer jag att fortsätta jobba. Verkar bli som lagerarbetare eller liknande men det spelar mig ingen roll alls egentligen så länge jag överlever.


Avslutningsvis. Svara på de här fem snabba.


Knorr eller flipp?
- Knorr!
Stolpe in eller ribba in?
- Ribba in!

Gladh eller Sjöberg?
- Aldrig sett en handbollsspelare som försöker se ut som Björn Borg så jag lär ju säga Gladh! (Yes! reds anm.)

Gul, röd eller blå?
- Gul, givetvis!

Norrlandsdomare eller stockholmsdomare.
- Stockholmsdomare!

Dan är alltså den blonda vänstersexan i det vita laget. Nr 15.

5 kommentarer:

  1. Riktigt bra försvar i det röda laget! Ola Lindgren skulle gråta blod om han fick se den här videon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja man har ju lite svårt att förstå att de spelarna ingår i samma träningstrupp som laget med överlägset bäst försvarsspel i den gångna säsongens norrtvåa.

      Sedan ska man väl komma ihåg att det säsongen 10/11 var klasskillnad mellan topplagen och övriga lag i division 3 östsvenska norra. Den här korta filmsnutten är väl ett praktexempel på det, får man säga.

      Radera
  2. Fast han spelat mot HF SIF i en 3 säsonger i rad? ;)

    SvaraRadera
  3. Gurra har äntligen fått upprättelse! Han har tjatat hela säsongen på att han inte lyfte på foten!
    /fille

    SvaraRadera
  4. Den här lyckosamma träningen som Dan nämner bestod av ca 30min tvåmål där Dan och Dan (Keto) hade lekstuga med oss andra.

    SvaraRadera