fredag 4 maj 2012

"Rogga" om det nya kontraktet

Sikeå SK fanns alltså med på listan över de lag som nästa säsong huserar i division 2 norra. "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" har givetvis följt upp kvalet med mannen som gjöt mot i sitt lag och fick Sikeå att lyfta efter den bedrövliga säsongsstarten. För jag vet inte vilken gång i ordningen får ni här några tankar från coach Roger "Rogga" Övermark.

Grattis till kontraktet och tack för ett välregisserat kval!
- Tack, tack och tack! Coachvinster...

Brukar låta så. Återigen otroligt jämnt och ännu en gång lyckades ni avgå med segern. Hur skulle du vilja sammanfatta er insats?

- Jag är otroligt stolt över vår attityd och att vi alltid reser oss upp. Vi har verkligen legat nere för räkning och de flesta har räknat ut oss, men vi ger aldrig upp. Sedan tycker jag att laget har jobbat otroligt hårt för att vi skulle överleva detta och se till att vi var kvar i division 2. Spelmässigt har vi kommit ifatt på slutet och jag har fått jobba ihop laget när de spelare som har varit på skadelistan har fått komma tillbaka in i truppen. Jag tror att det var en viktig del i detta. Vi har även spelat "måstematcher" hela säsongen och vi har alltid känt att vi är ruggigt nära en del lag spelmässigt. Att vi dessutom har spelat i en bättre serie än vad Enköping har gjort är en annan förklaring till varför vi vann. Tycker att Enköping är ett väldigt bra lag, men de lever väldigt mycket på att Berg von Linde (Viktor, reds. anm.) är i form och en bra högersexa i Samuelsson (Lars, reds. anm.). Jag tror att deras ork inte var på samma nivå som vår. Då menar jag inte bara den fysiska delen. Vill även uppmärksamma att ni skrev att ni tycke att Enköping var bättre spelare för spelare. Det kan jag verkligen inte hålla med om. Enköping har 6-7 bra gubbar och när Odeheim (Gustav, reds. anm.) gick sönder mörkade de in en spelare i Hökerberg (Erik, reds. anm.). Utan honom hade det inte blivit match i söndags. Deras mittnia var en duktig pjäs, men väldigt ojämn i sitt skytte. Annars så är Enköping en lagmaskin av rang och de skulle verkligen inte göra bort sig i division 2. Jag hoppas att de får en gratisplats, men att de skulle vara bättre spelare för spelare... Där går våra åsikter isär.

Vi får väl se om vi reviderar det eller inte. Hur som helst är ni värdiga vinnare. Någon särskild detalj i spelet som blev nyckeln till segern?

- Svårt att ta ut detaljer. Givetvis var frikastmålet i match 2 en nyckel till att vi kom till förlägning och vann den. Att vi fick ha avgörande match på hemmaplan har varit en del av avgörandet tror jag. Peter Hanssons form är en annan komponent. Stefan Johansson är en annan detalj jag vill framhäva. Att jag fått pojkarna att tro på att det kommer gå vägen är kanske en annan. Den största detaljen är, som jag tjatat om tidigare, att vi aldrig viker ned oss.

Du har redan varit inne på det, men om du måste framhålla någon spelare som stod för det där lilla extra, vem vill du peka på då?

- Svårt att bara ta ut en spelare, men om man ser till hela kvalet så måste jag verkligen få framhäva Peter Hansson och Stefan Johansson, som är väldigt viktiga. Marcus Öhlund kom igång mer och mer i kvalet. Henrich Skoglunds försvarsjobb i match 2 och 3. Annars är jag jävligt nöjd med hela truppens inställning till kvalet. Oavsett om man har varit en sextiominutersspelare, bänklirare eller helt enkelt inte har varit uttagen till match, så har det hela tiden varit fokus på att ta hem division 2-paketet.Det är en väldigt bra styrka.

Helt klart. Din inlevelse och ditt engagemang går inte att ta miste på. Blir du kvar som huvudansvarig tränare?

- Jag blir het och väldigt engagerad i matcherna, något som har blommat ut mer och mer, på både gott och ont. När det gäller Sikeå så kommer jag att ha ansvaret för Sikeås herrlag ett par år till om det inte händer nått oförutsebart.

Får ni behålla truppen från kvalet eller är det några spelare som lämnar?

- Som det ser ut idag kommer tyvärr Anton Bygdemark lämna truppen för att satsa på sina andra intressen som jakt och familj. Johan Lennartson kommer även han att försvinna på grund av studier. Kim Levin ställde upp de sista tre månaderna och han kommer inte forsätta spela.

Vi har tidigare uppmärksammat rykten kring att Daniel Bygdemark och Vasilj Lundberg skulle vara på väg hemåt efter några års spel i landets sydligare delar. Är det läge att slå dem en signal nu när kontraktet är säkrat?

- Kontakt är redan tagen med dessa spelare, men det är lång väg till Robertfors.

Sant, men vill man så går det. Några andra spelare du vet tillkommer till nästa säsong?

- Jag har värvat på ganska bra, både Sjöberg och Gladh är klara för Sikeå SK nästa säsong. Känner inte ni till det?

Hörde någonting om det där och om jag inte missuppfattade det hela fullständigt var det väldigt mycket pengar inblandade.

- Skämt å sido. Ja, jag har ett par namn som troligtvis kommer att spela med oss nästa år, men jag kan tyvärr inte lämna ut dessa till denna eminenta blogg innan det är klart. Vi får spekulera ett tag till, men givetvis så handlar det om spetsspelare och inte om breddspelare.

Tackar så väldigt för komplimangen som smög sig in där. Det har nästan varit bundesligaklass på er säsong sett till hur lång den blev. Hur ser planerna ut den närmaste tiden? När kör försäsongen igång?

- Pojkarna får vila i två veckor, sedan kör vi igång igen. I mitten av maj kommer svetten att pryda skogarna kring Umeå igen.

Avslutningsvis, hur firar man sådant här bäst i Robertsfors?

- Vi har en bankett för a-truppen den 4:e maj. Den 12:e maj är det "Handbollens dag" med Ironman och handbollsfest för hela Robertsfors.

Det kan bli en brutal start på försäsongen med andra ord. Tack Roger och återigen ett stort grattis till division 2-platsen!

- Tack och tack själva för en härlig rapportering denna säsong. Hoppas vi ses i Robertsfors nästa säsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar