måndag 28 maj 2012

Simon Jonasson till Vassunda IF

Vassunda IF kan stolt presentera vårt senaste nyförvärv. Det är Malmbergets lagkapten Simon Jonasson (född 1991) som har valt att flytta nedåt i landet för att representera Vassunda IF. Simon kommer att vara med och spela med oss redan i Eken Cup för att lära känna grabbarna och få en guidad tur runt ikring området för att bland annat inventera bostadsmarknaden tillsammans med föreningens senioransvarige och upptäcka uppsalatraktens obotliga skönhet i sommartider. Dessutom kommer han att träna med laget veckan efter Eken.

Foto: http://maifhandboll.blogg.se/

Men det är viktigt att poängtera att bara för att han kommer att vara överskriven för oss under Eken är det fortfarande på en "Try-Out". Det vill säga att det finns fortfarande möjlighet för både honom själv och för Vassunda IF att inte gå vidare hela vägen med kontraktsskrivning och annat. Men det är absolut ingenting som är planerat, tvärtom. Om allt går som det ska, så kommer Simon att ikläda sig vinrött till hösten, någonting som vi naturligtvis är väldigt glada över.

Simon var under året en av de absolut bästa vänsterniorna i serien. Endast slagen av Brännans Marcus Claesson i omröstningen till All-Star-laget.

Nomineringen såg då ut som följer:

Simon Jonasson, Malmbergets AIF
Med sina hänsynslösa satsningar och sitt hårda och välplacerade skott är Simon trots sin ringa ålder en väldigt komplett vänsternia. Simon har under säsongen varit stadig på 8 gjorda mål eller fler. Hade det inte varit för en skada under delar av säsongen hade han på allvar kunnat utmana i skytteligatoppen. Som kapten för sitt lag tar han ansvar och kliver fram när allt det andra spelet går i stå.

Foto: maifhandboll.blogg.se


* * *

Bloggen fick tag i Simon för ett par frågor. Observera att intervjun är gjord långt innan det blev klart med provspelet för Vassunda IF. Det är väl inte en alltför avlägsen gissning att en kompletterande inturvju kommer att komma vid senare tillfälle.

Foto: maifhandboll.blogg.se
Tjabba Simon. Sugen på att ställa upp på en intervju?

- Tjena gubben, självklart ställer jag upp!

Lysande! Först måste jag bara fråga, hur fan kunde ni åka ur tvåan med det laget?

- På den frågan så är det lite blandade saker som jag vill ta upp. Under försäsongsträningen såg det väl inte så ljust ut för oss att prestera bra i division 2, när medelantalet på träningarna var låg samt att större delen av laget bestod av A-pojkar. Men jag körde genom hela säsongen för att jag ville utvecklas och gå framåt i handbollskarriären och det anser jag att jag har gjort. En annan sak kan då vara fokus på träningarna, antalet spelare under träningarna där mycket krockade med jobb. Det var många som var tvungna och ibland kanske även valde jobbet före träningarna. Vi har haft en del frågetecken i laget kring spelare som inte heller varit riktigt hundra på om dem velat satsa eller så, men när vi tog upp det på försäsongsmötet så var ALLA villiga att satsa. För mycket snack och lite verkstad kanske man kan säga. Sedan har det varit lite småskador och skavanker bland vissa spelare, vet med mig själv att när vi mötte er på hemmaplan hade jag precis kommit tillbaka från en sex veckors lång skada så då var jag verkligen inte på topp.

När vi mötte er uppe i Lappland så blev vi bokstavligen överkörda. Var det er bästa match i år?

- Jag skulle säga att det var en av de bättre och kanske rent av bästa matchen vi gjorde för säsongen. Som sagt så har vi vår styrka på hemmaplan och det är oftast då det ger resultat. Även matchen mot AIK var en bra match hemma där vi spelade bra framåt, men dock lite sämre bakåt. En av de fyra bästa matcherna skulle jag vilja säga när vi mötte er, men jag anser att ni var det absolut roligaste laget att möta.

Ni åkte ju som bekant ur trean. Kommer försäsongen att skilja sig från föregående år?

- Det är ännu oklart och vi väntar på ett möte med lag och styrelse för att gå igenom kommande säsong. Själv så vill jag komma ner till ett lag som satsar på riktigt och där det inte är bara snackas om det. Jag vill komma ner till en riktig handbollskultur och fram för allt, spela i division 2, minst! Så försäsongen kommer nog vara mycket som den såg ut förra året skulle jag gissa, dock med mer yngre spelare då A-pojkarna blir herrar nu i år. För min del kommer det att vara stenhård träning och sikte på fem dagar i veckan.

Vilka ser du som dina styrkor och eventuella svagheter i spelet?

- Det är egentligen en rätt svår fråga för mig eftersom att jag kan vara rätt självkritisk ibland, och det kan även vara min svaga sida, till viss del. Anser mig vara en riktigt bra lagspelare och tar för mig i spelet, är orädd och finns det en lucka så ska jag bara igenom. Jag är glad, positiv och inte blyg av mig, varken på planen eller vid sidan om. Kompis med alla, men en tuff och rättvis spelare på planen. Viljestark och en bra lagkapten i MAIF. Stabil både bakåt och framåt och sätter respekt i mitt spel. Kan spela på alla positioner men vänster- och mittnio är det som verkligen är det som jag anser passar mig bäst. Gör jag en dålig match analyserar jag det i huvudet en massa gånger och förbättrar det jag gjorde sämre, till nästkommande match. Bra på att tagga och få upp folk till 100% innan match! Förbättringsområden som jag kör nu bland annat hela försäsongen är att jag håller på att träna upp ännu mer explosivitet och kondition samt spänst och mycket frivändningar, styrkelyft, smidighet. Det jag kan ha som svaghet som jag känner nu sitter psykiskt. Och det är när jag kommer ned och får spela med er, känns det som om jag inte kommer kunna prestera på den nivå som jag vill nu när det är mycket på jobbet i maj och repstopp -- 12 timmars jobb minst varje dag -- och sedan inte hinna träna den mängd som jag vill göra. Det, samtidigt som att jag kommer ner till ett fantastiskt duktigt division 2-lag som verkligen kan vinna division 2 nästa år. Det vill jag verkligen vara med och försöka sträva efter.

Vem skulle du vilja lyfta fram i det egna laget från den här säsongen?

- Då skulle jag säga Viktor Olofsson helt klart! Ung och lovande spelare (född 1994, reds. anm.) som verkligen vill spela handboll, tar lärdom och lyssnar på vad tränare och spelare säger, tränar på sidan om handbollen för att han vill bli bättre.

* * * * *

För den intresserade gjorde Jonas Segerlund i Malmberget en spelarpresentation om Simon på deras blogg. Den finns att läsa här:

2 kommentarer:

  1. Bra självinsikt, nästa intervju kan ni ju fråga hur han överlevde 43 graders feber dagen innan match och körde skoter dagen efter, killen är en kämpe..

    SvaraRadera
  2. Lycka till simpo! :D

    SvaraRadera