fredag 1 juni 2012

Widtfelt: "Inom två år är MAIF tillbaka för att stanna"

Malmbergets AIF var enligt mig ett lag som definitivt borde varit med och slagits på den övre halvan. Istället kom oroligheter in i truppen med spelar- och ledarbortfall under säsongen. Det är väl inte alltför svårt att dra en blixtsnabb gissning att gruvans allt för stora löner lockade lite mer än handbollen för ett flertal spelare. Bloggen fick tag i en av de två mycket begåvade målvakter Malmbergets AIF förfogar över, Johan Widtfelt.




Tjenare Johan. Skönt med semester ifrån handbollen?
- Tjena! Ja definitivt, det blev ju en rätt slitsam säsong till sist med flera nya gråa hårstrån i kalufsen.


Du, det gick ju inget vidare det där till slut. Vad hände egentligen?
- Ja vad hände inte skulle jag vilja säga, i grund och botten handlade allt om att det inte fanns i klartext vad som krävs av individen när man säger att "jag tänker lira handboll den här säsongen". Enligt mig så är det ett fåtal som kommer undan med hedern i behåll vad det gäller att sätta laget framför jaget. Det fanns lika många tolkningar på "helhjärtat" som spelare i laget och det det fick tränaren och hela lagledningen att tappa sugen. Efter Isomäkis (David. reds anm.) avhopp blev det paniklösningar som ledare och tränare och jag tvivlar på att vi hade kunnat hålla oss kvar via kval. Harmonin och självförtroendet försvann efter juluppehållet. Ingen skugga skall dock falla över de två som tog över. De gjorde vad de kunde med det material och den tid som fanns.


Jag personligen tyckte att ni var ett lag för topp tre efter den handbollslektion ni gav oss uppe i Malmberget. Varför fungerade inte spelet i de andra matcherna?
- Nja topp tre kanske var att ta i men övre halvan åtminstone och det ska sägas att hade vi haft hela truppen hela tiden och inte tappat spelare till höger och vänster -- av acceptabla samt oacceptabla anledningar -- hade vi varit där. Vi hade en jävligt bra startsexa som hade kunnat kryddas med Isomäki, men när bara 3 eller 4 i den startsexan var tillgängliga så tappade vi spelet fullständigt. Sen kan det ju tilläggas att vi spelade 15 av 22 matcher med nödlösningar och a-pojkar som mittsexa, och det gjorde att vi tappade en del framför allt i offensiven. Men så kan det vara på den här nivån ibland. Mot er hade vi fullt lag och hade dessutom fått upp lite trygghet i spelet och då var vi bra. Bästa lag hade vi annars bara mot Kroken och Jakan hemma och där vann vi också.


Vem ser du som den viktigaste spelaren för MAIF den gångna säsongen?
- Det är otroligt svårt att plocka ut en enskild spelare när vi har varit så beroende av att ha alla nior tillgängliga, men måste jag väja en så blir det Niklas Johansson som varit bäst totalt. Han är mest komplett och det tycker jag han visat under säsongen. Han främsta styrka ligger i defensiven där han många gånger agerar oerhört smart och tryggt men han snittar också 5-6 mål framåt så "Kalven" får det bli.




Det ryktas om att spelar- och styrelsebrist råder i Malmberget och att ni eventuellt blir tvungna att lägga ner verksamheten. Vet du på vilket ben ni står i nuläget?
- Spelarbristen gäller inte herrlaget åtminstone även om det kanske är brist på spelare som kan satsa helhjärtat. Det är snarare på ungdoms- och ledarsidan det har varit strul och det har gjort att styrelsemedlemmar tackat för sig. Men det senaste jag hörde var positiva signaler så det lär nog spelas handboll i Malmberget även nästa år.


Om det nu blir spel för MAIF hur blir det då för dig det kommande året. Spelar du kvar i MAIF och harvar på handbollen bakgård?
- Jag lär i alla fall inte spela någon annastans om inte någon storklubb -- eller liten men rik -- ringer och slänger upp en schysst årslön. Däremot så kommer mina tre söner och min sambo stå mer i fokus i mitt liv framöver och det innebär att jag i princip lägger av. Men bollglädjen är fortfarande vansinnigt stor och det kliar redan i fingrarna så jag kommer antagligen att besöka för många -- enligt min flickvän -- träningar även nästa år.


Kommer MAIF likt Boden att gå rakt igenom trean?
- Troligtvis, det är lite nytänk på gång som kanske kan göra att det blir lite av ett mellanår nästa säsong men norrtrean håller inte så hög klass sett över en hel säsong. Kiruna kan kanske utmana och likaså Norrfjärden. Umeå är egenligen den svåraste motståndaren men dom har förtvivlat svårt att hålla ihop det från oktober till mars och åker alltid på några väldigt onödiga förluster. Hos oss är ju Simon (Jonasson, Vassunda IF. reds anm.) på väg bort, mittsexan Alexander Flyckt troligtvis borta för studier och högersexan Segerlund (Jonas, reds anm.) är väldigt tveksam till att fortsätta, men vi lyfter också upp länets bästa a-pojkslag så spelare lär finnas. Löser sig tränarfrågan så är truppen bra nog att vinna redan i år. Inom två år är MAIF tillbaka för att stanna.


Vilka spelare var mest svårlästa för dig som målvakt?
- Just att läsa spelare är ju lite av min specialitet så det var kul att få den frågan! Först och främst vill jag säga okoordinerade spelare, Kungsängen hade en kille som var mittnia mot oss och han var helt omöjlig, våldsamma satsningar rakt in i skiten och slunga bollen mot mål så hårt det bara går. Annars så spelare med snärt i handleden och rörliga axlar. I norrtvåan är Emil Westerlind riktigt jobbig att möta när han tjurar. Då gör han mål på egen hand var som helst ifrån. Jag har också tidigare haft lite problem med Sikeå-Jonte (TjErnberg enligt mamma Tjernberg, TjÄrnberg enligt folkbokföringen. reds anm.) i Brännan eftersom han har en sån sjuk spänst och jag är kort. Man måste i princip tänka i två led och göra en dubbelrörelse så man inleder en rörelse och sedan byter till en rörelse för att stänga där han tror det ska vara lucka och det är fan inte lätt när man dessutom ska röra sig nån meter i sidled. Måste även nämna din bloggkollega Sjöbergs flippar. Gick på en i hemmamötet och jag har aldrig varit så säker på att en spelare ska skjuta mig i ansiktet som jag var då, men den gled in fint i bortre krysset. Enklast är spelare med stela handleder och axlar och de som är krysskåta. En stel axel och handled ger ofta väldigt lika rörelser och när repertoaren är visad vet man var skottet hamnar innan spelaren släppt bollen och då tar man allt.


Om du fick ta ut ett eget all-star team för division 2 norra. Hur skulle det se ut?
- Oj. Nu har jag hunnit glömma bort massor med namn men försöker ändå.

MV - Boken (Anders Boqvist, Lidingö. reds anm.), enligt mig i en klass för sig i den här serien.

V6 - Gross (Johan, Hornskroken. reds anm), Svårt då jag tycker han har alldeles för låg avslutsprocent men han gör ju en jäkla massa mål

M6 - Dan Keto (AIK. reds anm.), inte många M6 som kan gå ut och vara vassa på nio. Bäst i båda mötena med oss.

H6 - Michael Lind (Lidingö. reds anm.), ser lite vek ut men en vass avslutare när han sätts i läge.

V9 - Aldrin Zekaj ("Dini, Vassunda IF. reds anm.), utstrålar klass och pondus. En bättre avslutare än Claesson (Marcus, Brännan. reds anm.) som i övrigt är lika bra.

M9 - Richard Pettersson (Lidingö. reds anm.), kommentar överflödig och enda mittnian som behärskar rollens alla delar.

H9 - Tomas Hagman (AIK. reds anm), att han glider in i allsvenskan och gör lysande ifrån sig säger allt.

Nu blev Brännan helt utan spelare men det får de ta. Enligt mig så har dom en spelare topp tre i serien på allt utom i målet och på vänsterkanten.

* * * * *

Bloggkollega Sjöberg skrev igår sluttenta och hade givetvis tentafest efteråt. Studenter kan allt hitta en anledning till fest varenda dag, och detta för MINA skattepengar. Ajajaj, inte bra Sjöberg. Nåja, någonting roligt ska vi väl ha; så därför uppmanar jag alla som har Sjöbergs telefonnummer att skicka 20 sms var till honom med texten "GOD MORGON SJÖBA".

2 kommentarer:

  1. Första och sista gången jag tar något från Dan Keto.
    Uppe i Malmberget var han då inte, däremot gjorde reserven BB 8 mål på 8 skott ( Trots stela handleder och sug på krysskott).

    :)

    // BB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vet att du gjorde mål på alla (6 av 6) och de tre sista håller mig fortfarande sömnlös om nätterna eftersom jag visste precis var du ville lägga dom;-)

      Keto var förövrigt visst med och gjorde 5 mål från M9(bästa nia) vilket var lite vad jag menade med hans universalkunskap som handbollsspelare.

      /Widtfelt

      Radera