onsdag 18 juli 2012

Delat ledarskap - vägen till framgång för "Jakan"

Det är inte många personer som ber om att få bli intervjuade här på "Dövinkel med Gladh & Sjöberg". Det finns dock ett undantag. Jakobsbergs ena tränare Johan Ståby mailade mig och mer eller mindre bad på sina bara knän att få bli intervjuad (nästan, i alla fall). Inte deppade jag ihop för det. En riktigt skön snubbe med kloka idéer är alltid ett välkommet tillskott.

Johan ser ut att ha upplevt betydligt sämre stunder
i sitt liv än vad han har nu under semestertid.


Tjenare Don Johan, Skönt med uppehåll?
- Absolut. Uppehållet är dessutom kombinerat med semester så det är riktigt ledigt. Är just nu "hemma" i Lindesberg och hälsar på föräldrarna och här är man nästan aldrig mer än en armlängdsavstånd från en handbollsintresserad så det blir en del handbollssnack trots ledigheten.

Hur har ni lagt upp er försäsong?
- Vi har satsat ganska mycket på fys under försäsongen. Vi var efter säsongen eniga om att vi torskade några matcher förra året pga att vi helt enkelt inte orkade spela 60min. Det misstaget kommer vi inte göra igen. Det har varit ganska klassisk sommarfys med mycket intervaller och backträning.
Vi har också som ni uppärksammat matchat mot Täby och spelat Eken Cup med framgång.

Ni kör på delat ledarskap. Vilka ser du som de stora fördelarna med det?
- Det finns ju några ganska självklara saker. En är att man faktiskt kanvara borta i jobbet utan att det blir problem. Både jag och Jonas har jobb vid sidan av som kräver mycket tid och resor. Jag hade inte kunnat vara tränare själv och jag tror inte Jonas hade klarat det själv heller med tanke på det.
En annan fördel är ju att man har olika områden man är bra på. Vi har möjlighet att utnyttja varandras spetsar när vi planerar en träning.

Finns det några nackdelar så som du ser det?
- Nej, inget egentligen. Det kommer säkert dyka upp situationer under säsongen där vi ser olika på saker. Vi har dock ansvarsområdena väl definerade mellan oss och kan falla tillbaka på det.

Om vi pratar lite om din tränarkollega, Jonas, hur kommer samarbetet att fungera?
- Det kommer fungera utmärkt. Vi tänker handboll på liknande sätt. Grovt sätt kan man säga att Jonas sköter spelidén och jag kommer sköta den fysiska biten.

Vilka ser du som hans styrkor?
- Jonas är en klassisk playmaker och tänker handboll på ett intelligent sätt. Det jag märkt nu när vi pratat handboll med varandra under försäsongen är att han på ett skickligt sätt kan placera ut en spelidé utefter de förutsättningar vi har i laget.
En annan styrka är rutinen. Jonas kan mycket handboll och kan visa den för spelarna i laget.

Berätta nåt vi inte visste om honom tidigare!
- Egen företagare i takbranschen. Kör super cart när han har tid. Tekniken från cart åkandet använder han sig dessvärre även av i vardagen, t ex på Essingen eller påväg hem från Sundsvall..
Han hatar att förlora. Har världens sämsta musiksmak. Han har blivit bannad från lagets gemensamma spotifylista efter några svårförklarliga tillägg. Han har så dålig musiksmak att man kan tro att han varit med och tagit fram KSKs uppvärmningsmusik. Har ni hört den så vet ni varför han inte har access till vår lista längre.

Hur tog ni i Jakan den förbjudna övergången Viktor Justesen gjorde till KSK?
- Viktor vem sa du??

Skämt åsido. Det är naturligtvis inte kul att tappa en nyckelspelare oavsett vart han tar vägen. Jakan och KSK brukar bytlånas lite spelare då och då. Jonas kom ju tex från KSK till Jakan.

Hur ska ni ersätta honom?
- Vi har spelare som är beredda att kliva in och ta större ansvar under säsongen. Nu när vi dessutom får in Erik och Anders så frigör det tid för andra spelare att kliva in i mitten.

Under Eken Cup visade Danne upp ett M9 spel som hade klarat sig bra någon division uppåt. Jag ser det inte som att vi behöver ersätta någon. Vi kommer att kollektivt absorbera manfallet.

Jag misstänker att Lundh kommer få dra ett stort lass i år. Är han redo för ansvaret?
- Fredde har dragit ett stort lass ända sen han tog steget upp i a-laget. Han är och har alltid varit redo.

Det blir mitt och Jonas ansvar att se till att lasset fördelas på alla i laget. Att lägga alla ägg i samma korg har ju sällan varit en bra taktik.

Vi på Dövinkel kommer att få följa dig i en panel här i höst. Vad kommer du att kunna bidra med?
- Jag är ganska skaplig på att leverera sanningar med finess. Jag gillar handboll på alla plan. Från träningar till det organisatoriska i en verksamhet. Jag tror jag kan bidra med vad man i arbetslivet kallar ett helikopterperspektiv på handboll.

Om du får tippa serien. Tippa från plats 1 - 12.
- Aaw man, sånt här får man ju alltid äta upp när man har fel och aldrig nån cred när man har rätt..

Jag delar upp det i tre grupper. Ordningen i guppen är random om inget annat anges.

1-4
SIF, Brännan, AIK och Strömnäs

Troligen i den ordning de står ovan. SIFen är ändå en elitserieklubb och ska ha resurser att vinna den här serien.

Brännan är alltid med och slåss i toppen och verkar ju ha ett bra lag som de bygger vidare på.

AIK känns lite som rosknoppen som aldrig slår ut men aldrig riktigt vissnar heller. Man får hem Hagman vilket mycket väl kan vara det som behövs för att kanske ta sig förbi Brännan på listan.

Det som talar emot AIK är som vanligt den fysiska statusen (ja Björn jag vet att inga matcher vinns i löparspåren. Sist jag tittade så var det lika många som vunna matcher från sofflocket)

Strömnäs vet man ju inte så mycket om mer än att de tappar en del viktiga spelare. De har dock ett annat tempo med sig från ettan och det räcker långt.

5-8

Vassunda, Jakobsberg, KSK och Enköping

Slaget om E18 + Vassunda.

Vassunda spelade ju kul handboll förra året och hade bra fart. Jag har svårt att värdera Vassundas nyförvärv då jag inte vet så mycket om dom. Om jag fattat rätt så har det jagats iväg några rutinerade herrar tack vare ett entusiastiskt träningsschema. Har man råd med det så anser man sig ha en bra trupp.

KSK tappar sin absolut bäste spelare i Igge. Även några fler av de äldre drar sig tillbaka. För att kompencera detta har man dammsugit handbollssverige på spelare och nu återstår det att se om man får ihop det. En stor trupp är ju kul ända tills september när det går upp för hälften av gänget att de ska spela i reservlagsserien. Två bra värvningar är dock Viktor och Simon.

Enköping spelade stundtals fin handboll i kvalet och får behålla sina spelare. De blir farliga.

9-12

Sundsvall, Hornskroken, Boden och Täby

Sundsvall är ett bra lag och ska egentligen inte ligga här men rykten säger att deras M9 är på väg bort. Ligger det någon substans i det blir det svårt. Han är den som vunnit matcherna mot oss.

Kroken tappar viktiga spelare och jag vet inte hur de ska kompensera det.

Boden tyckte jag var ett bra lag när vi mötte dem sist. Ungt och lovande. Nu är de lite äldre och kanske kan utmana.

Täby. Ungt lag som har framtiden för sig. Lite tunna i kroppen fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar