onsdag 4 juli 2012

SJ är bäst!

De har fått en hel del kritik, men idag visade Statens Järnvägar sannerligen att de är back on track redo att leverera. Det bokstavligt talat gick som på räls (förlåt, men det gäller väl att ta seden dit man kommer?). Hela vägen från Uppsala till Göteborg rullade det på som aldrig förr -- och detta trots ett vanskligt byte på "Centralen" i Stockholm. Kanske var det de lågt ställda förväntningarna, men det här var bättre än vad jag ens i min vildaste fantasi hade kunnat tänka mig. Vi ankom till och med Göteborg åtta minuter före tidtabell! Det ni, helt otroligt! Och allt detta med SJ! Väl medveten om att man aldrig kan veta när nästa tällfälle ges basunerar jag nu ut: SJ är bäst!

* * *

Så var det avgjort: göteborgare är tio gånger skönare än övriga befolkningen -- tillsammans. Tvärs över gången från mig satt det två göteborgare i 40-årsåldern på väg hem från jobb i den kungliga huvudstaden. Hurvida de kände varandra från början är fortfarande lite oklart, men det verkade inte så. Hur som helst hölls det låda hela vägen och det enda som avbröt tokigheterna som ventilerades var knapptryckningarna på tangentborden framför dem. En helt vanlig arbetsdag för två personer från Sveriges framsida.

* * *

Noterat: gråa kostymbyxor, gympadojor, en grön på gränsen till urtvättad t-shirt med texten "I am part of the biosphere", en hängig ryggsäck samt en gul ICA-kasse är inte en bra outfit. Bara kepsen fattades på mannen som klev av i Skövde.

* * *

En tre timmar lång tågresa har sina fördelar. Bland annat hinner man i lugn och ro botanisera i spelprogrammet. Normalt sett är jag en sådan där som har stenkoll på var alla lag spelar, men eftersom jag inte har varit på plats tidigare under veckan har jag helt enkelt inte brytt mig om att titta på alla tabeller och spelschemata.

Nu tror jag mig hur som helst ha bestämt mig för en plan för morgondagen. Den sträcker sig otroliga två timmar framåt i tiden. Sedan räknar jag kallt med att det löser sig av sig självt. Det brukar göra det. Handboll är ingen bristvara på Heden en vecka som denna och man hittar alltid nya trevliga handbollsbekantskaper som man hade kunnat missa med ett alltför uppstyrt schema.

Planen är hur som helst som så att jag lämnar Skånelas P-94 därhän till på fredag morgon. Detta då de spelar på Kviberg (halvvägs till Halmstad) imorgon och jag inte har några som helst planer på att avvika mer än maximalt 500 meter (för att se på handboll på Valhalla IP) från Heden. Det kan tyckas tråkigt, men å andra sidan möter de väl något klåpargäng imorgon. Den riktiga spänningen har ju inte riktigt infunnit sig när Skånela spelar, men på fredag kan det förhoppningsvis bli ändring på det (kanske inte i första slutspelsomgången, men ändå). Det vill jag i sådana fall inte missa och därför riktar jag in mig på slutspelet som för deras del kastas av 10.15 på fredag förmiddag.

Imorgon blir det istället fokus på annat. Min planering är nämligen i huvudsak inriktad på att punktmarkera P-14 (födda 1998). Stockholmshandbollen har jag hyfsad koll på vad gäller den årskullen, men det kan ju vara kul att se var nivån ligger i en internationellt mycket gångbar turnering. Av resultaten att döma går det väldigt bra för många av stockholmslagen, vilket känns väldigt tryggt med tanke på Vassundas P-98 står sig bra i konkurrens med dessa. Likväl tycks det finnas några riktigt intressanta lag. Min spontana känsla är till exempel att grupp 1 måste var väldigt bra med tanke på att Stockholms för tillfället bästa lag i åldersgruppen, Lidingö SK, bara har en seger på de inledande tre matcherna. Torsk har det blivit för ö-borna mot H 43 och Kolding. De senare leder gruppen obesegrade och jag är väldigt spänd på att se vad den danska storklubbens framtid har att visa.

Sedan får man naturligtvis inte missa THW Kiel (fortfarande P-14), som föga överraskande leder sin grupp. Dock sprang de på patrull tidigare idag och har "bara" sju av åtta inspelade poäng så här långt. Grabbarna i Stenungsunds HK lär med all säkerhet vara nöjda. De lyckades med det många proffslag aldrig klarar av: tog poäng av Kiel. I övrigt tycks det ha varit en ganska bekväm resa för nordtyskarna, men ett varningens finger för Stenungsund alltså.

Sist men inte minst vill jag inte missa grupp 3, där SC Olimp Dolgoprudny City går fram som en ångvält i vad som på pappret tycks vara hård konkurrens. Skanderborg HB och Lugi HF ligger på andra respektive treje plats och inte minst Skanderborg är ju svårt att tycka illa om. Den danska platskolan från det lilla samhället på Jylland är något utöver det vanlig och den upplevelsen vi som åskådare fick av deras killar födda 92-93 för ett par år sedan just här under Partille Cup är antagligen den mest imponerande handbollsuppvisning jag har sett. Till och med i finalen mot ett mycket starkt IK Sävehof (med Robert Månsson och Anton Blickhammar, båda svenska ungdomslandslagsmän, med flera i laget) fick vi känslan av att det var kattens lek med råttan. Två av spelarna, Andreas Vaever och Jonas Langerhuus, i den upplagan av Skanderborg tog ett år senare plats i det sju man starka all-star-laget vid U19-EM i Kroatien. Den senare blev även utsedd till turneringens mest värdefulle spelare. Hyfsad utdelning för en och samma förening får man säga. Nämnde jag förresten att deras P16-lag också vann Partille Cup samma år? Förväntningarna på deras 98:or är således höga från min sida och vi får väl se om de lever upp till dem.

Sedan var planeringen mer eller mindre slut, men det är som sagt inte helt fel att bara strosa omkring och slå sig ned vid en plan där det tycks vara någonting bra på gång.

* * *

Resultatet av att tre män under två dagars tid har låst in sig i ett rum här i Göteborg offentliggörs i början av nästa vecka. Om det inte var uppenbart så handlar det naturligtvis om lottningen till steg 1 i USM. Alltid lika spännande att se var och mot vilka man får spela.

2 kommentarer:

  1. Du som har så bra koll borde väl ändå veta att Tyresö är helt överlägsna bland P98-lagen i Stockholm... slog väl Lidingö med 10-15 mål i finalen i slutspelet och körde över allt motstånd i Eken Cup nu senast!

    Kul rapporter ifrån Partille Cup för övrigt. Hoppas du bjuder på en sammanfattning av den handboll du såg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer ju, men helt fel ute var jag ju ändå inte eftersom Lidingö vann serien. Sedan har jag sett Tyresö så sent som i vintras när de spelade i Alsikehallen mot våra 98:or och jag kan inte annat än hålla med, de är väldigt skickliga.

      Självklart ska jag försöka plocka ut det bästa och det mest intressanta från mina dagar där nere!

      Radera