torsdag 19 juli 2012

Plikten kallar

God morgon alla. De senaste timmarna har spenderats i ett så kallat "mindre vaket" tillstånd, vari det inlägg jag lovade "Sjöba" höll på att missas. Tur då att jag alltså vaknade upp i tid. Nu lär jag inte kunna sova någonting inatt. Förra veckan spenderade jag som sagt i de jämtländska skogarna. På Måndag bär det iväg igen. Dalarna blir målet den här gången, och det roligaste med den här resan är att nu följer även "Sjöba" med. Det ska bli intressant att se hur den pojken klarar av 2 dagar stillastående, med en *hrrm* hälsojuice i ena handen och ett fiskespö i andra. Pojken har ju aldrig hållt i något annat än ett "Statiolmetspö" tidigare. Underhållande lär det bli.

För att tala om handboll igen. Igår hade vi den ena halvan i "Jakans" tränarkår här på bloggen. Idag bjuder vi på den andra, Jonas Hård (vilket namn va? En som heter Hård skulle jag inte vilja stöta på ute i dalarnas djupa skogar).

* * *

Hallå Jonas. Hoppas att sommaren  spenderas i fiskens färger även för dig.
- Tjenare Gladh. Nja fiskens färger vet jag inte, än så länge är det jobb och en hel del fix med handbollen. Mycket som måste ordnas så det blir en bra och rolig säsong.

Delat ledarskap är alltså melodin för Jakobsberg i år. Vad ser du som styrkorna med det?
- Ja det stämmer. Jag ser bara fördelar med det, vi kompletterar upp varandra bra. Vi tänker ganska lika samtidigt som vi tittar på olika delar i spelet. Så fyra ögon istället för två. Sen så tycker vi om olika delar i lagbygget, vilket gör att man kan fokusera - ännu mer på det man verkligen vill få fram.

Finns det några nackdelar? Ju fler kockar...
- Hmm, man kan ju alltid hitta nackdelar. Men så länge vi är tydliga med vilka roller vi har och inte börjar rota allt för mycket i varandras arbete så tror jag det kommer gå galant!

Hur är det att arbeta med Johan?
- Det är underhållande. Ni som har uppmärksammat hans inlägg lite här och var förstår vad jag menar. Handbolls mässigt så har han väldigt mycket erfarenhet och kunskap. Som jag tror vi kommer ha mycket nytta av vid sidan om planen. Sen så är han väldigt enkel att ha och göra med, vi båda är nog ganska öppna för att lyssna på varandras tankar.

Ni var väl skapligt bittra över ett år till i den inte alltför billiga norrtvåan.  Kan du trots det se några fördelar att spela här?
- Vi ska inte sticka under stolen med att vi tycker att det är alldeles för kostsamt. Men samtidigt känner vi att läget är som det är och vi måste göra det bästa av situationen och ta det som en utmaning. Men helst av allt skulle jag vilja ha en ren Stockholmsserie med kanske 14-16lag.

Vem tror du kommer att bli ert stora utropstecken i år?
- Oj svårt, jag ser många i laget som jag tror kommer ta flera kliv framåt i år. Jag tror att vårt utropstecken kommer bli lagmoralen, den vi visade upp under första året jag kom hit 2010/2011. Då blir vi svårstoppade.

Hur kommer ni att fördela rollerna mellan er?
- Jag kommer ta det stora ansvaret att ta fram en spelide och coachningen. Johan kommer sköta fysen och gå in och rota i mitt jobb med detaljer. Men självklart ska båda vara delaktiga i allt, men det måste finnas vissa riktlinjer om vem som bär ansvaret för vad, och den fördelningen löste sig väldigt snabbt. Tror inte ens vi diskuterade den utan det föll naturligt vem som ska göra vad.

Tippa serien ifrån plats 1-12.
- Svårt, då jag inte ser nån riktig favorit. Men självklart gör jag ett försök.

1-3 AIK, Brännan & SIF
Ser ingen klar etta, så det kommer bli det lag som lyckas få med sig fulltrupp upp eller ner.

4-8 Vassunda, Jakobsberg, Strömnäs, Kungsängen, Boden
Där tror jag det blir i den ordningen. Vassunda, ni visade upp en rolig och effektiv handboll ifjol, Vi vad vi vet så ska ingen av grabbarna ut och resa, med alla hela och hemma så har vi ett bra lag, Strömnäs hamnar där tack vare sin rutin de burit med sig från ettan, utan den tror jag att de hade fått det svårt,  Kungsängen tappar sin rutin och ersätts med ungt, det blir en tuff utmaning för nya herr Jivestad och då Boden som en ren chansning, ingen koll på dom heller men om man ska tro på det som stått om dom så borde de iaf hänga kvar.

9-10 Enköping, Sundsvall
Motivering för Enköping nykomling, men det kan säkert skrälla i lite matcher här och där, Sundsvall´s tror jag inte kan lyckas ersätta sin mittnia. (om han nu försvinner).

11-12 Hornskroken, Täby
Kroken måste hitta några klass spelare om de ska undvika nedflyttning. Samma gäller Täby ellerså måste deras unga killar växa på sig några kilon nu under sommaren om de ska ha en chans att hänga kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar