onsdag 11 juli 2012

Övermod en nyckel för HK Haga

Många är spelarna som har lagt skorna på hyllan och nästan lika många är anledningarna bakom besluten. Skador, familj, bristande motivation och för långt till träningarna är bara några av de skäl som ofta förekommer, men få kommer i närheten av HK Hagas Karl "Hybris Svensson. Möt mannen som tröttnade på punkten och blev kassör. "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" kontaktade "Hybris" för att ta reda på om han har just hybris.

Tjena "Hybris"! Är det sant att du slutar på grund av att du blev punktmarkerad för ofta förra säsongen?

- Det är sant att jag slutar spela, men egentligen inte på grund av punkten. Snarare beror det på att jag tycker det saknas bra mål för handbollen i Norrland.

Till den här säsongen har ni ju fått in en hel del klasspelare med norrtreanmått mätt. Tror du trots det att du hade varit punktad lika mycket i år som förra säsongen?

- Nej, det tror jag inte i så fall. Jag hade säkerligen blivit punktad i början, men sedan hade motståndarna sett att det gav alla andra för mycket ytor. Så de flesta lag hade säkerligen backat ned.

Med tanke på det goda självförtroendet, anser du dig själv vara norrtreans bäste spelare?

- Nej, det skulle jag inte säga att jag är. Boden hade ett par riktigt bra spelare. Sedan är även Gustav Törnqvist i vårt lag riktigt duktig. Jag kanske var topp-5 förra säsongen.

Norrtrean är ju inte den serie där man måste slåss hårdast för tv-rättigheterna och med tanke på det är det nog ganska få utöver dina medspelare och motståndare i serien som har sett dig spela. Vilken är din största kvalité på handbollsplanen?

- Jag har bra inställning och ganska tunga satsningar. Man kommer ganska långt på att inte bry sig om att det gör lite ont när man ska ta sig igenom. Att jag sedan väger ganska mycket gör det väl ännu svårare för försvararen.

Så sant som det är sagt och nu blir det nya arbetsuppgifter när du övergår till att vara kassör i HK Haga. Hur är det med klubbens likviditet? Tar käppfäktningen alla sponsorer och så, eller?

- Jo, visst är det så att innebandyn har många bra sponsorer, men jag tycker det ser och känns ganska bra faktiskt. Vi har jobbat och håller på att jobba på en hel del sponsorer. Som det ser ut nu så kan det bli en intressant säsong, men det är självklart en utmaning när man startar en ny förening.

Hur kommer det sig att du nappade på uppdraget som kassör?

- Jag älskar ju sporten handboll och även om jag inte ska spela så hjälper jag gärna till.

Med tanke på vad det kostar att spela i norrtrean antar jag att du kommer ha fullt upp med att klia dig i skallen hela vintern, men om det mot förmodan blir lite tid över, är det då möjligt att vi får se dig någonting på planen också?

- Man ska väl aldrig säga aldrig, men jag tror inte det blir något spel denna säsong. Jag ska främst sköta kassörsrollen.

Avslutningsvis, frågan som väl nästan besvarar sig själv. Vilka vinner division 3 norra?

- Självklart hoppas jag och tror på HK Haga, men det ska bli intressant att se vad Brännan har för lag. Även Norrfjärden är ganska bra. Måste svara HK Haga, men tror att det är dessa tre lag som ligger i topp.

Tack så mycket för svaren Karl och lycka till med räkenskaperna och allt annat.

- Tack själv, Gabriel!

* * *

Jakobsbergs GoIF förstärker truppen med comebackande niometerspelaren Erik Jansson.

3 kommentarer:

  1. Janne Lindberg BBK HF12 juli 2012 kl. 00:12

    Karl "Hybris" Svensson är en helt sjukt bra vänsternia. Karl hade varit en tillgång för vilken division 1-klubb som helst. Han drar ofta fantastiska meteoriter i kryssen. Jag hoppas att Karl gör comeback så småningom. Om Haga lyckas med sin satsning och vinner norrtrean, så skulle Karl bli en riktig sevärdhet i norrtvåan 2013/2014. Respekt! Mvh Janne BBK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Janne. Värmer att höra

      Radera
    2. Janne Lindberg BBK HF13 juli 2012 kl. 21:44

      Bara sanningen och min ärliga åsikt, Karl!

      Radera