tisdag 3 juli 2012

Färdigpendlat för Farshid -- skriver på för "schtorschtadsklubben"

HK Haga förstärker som aldrig förr (annat vore i och för sig konstigt med tanke på att klubben precis bildats) och senast i raden av nyförvärv är nyköpingsfostrade Milad Farshid, som förstärker mellan stolparna. Farshid kommer närmast från spel i Sikeå där han bland annat hann med att limma ett skott som avlossades av ingen mindre än bombkastaren Oskar Ageborg från ungefär sju meters håll. Imponerande! Bloggen letade givetvis rätt på Milad för en liten intervju.

HK Haga alltså. Jag gissar att du som målvakt är ett välkommet tillskott. Hur kommer det sig att det blev just HK Haga? Var det aldrig aktuellt att spela vidare i Sikeå?

- HK Haga kändes som det rätta valet inför nästa säsong. Dels med storsatsningen och sedan har jag de flesta av mina "gamla" polare, eller rättare sagt kompisar som bor i Umeå, där. Sikeå är en underbar förening som jag alltid kommer hålla varmt om hjärtat, men jag känner att jag har gjort mitt där och önskar dem all lycka i framtiden!

Några andra klubbar som var med i bilden?

- Har väl varit några ströanbud, men inget allvarligt.

Det har blivit en hel del förstklassiga förstärkningar för HK Hagas del den senaste tiden. Jonathan Akyol, Jonathan Tjernberg och som sista utpost du själv. Det ser onekligen bra ut. Hur skulle du själv vilja bedöma utskiterna för HK Haga?

- Efter att ha spelat i både Umeå HF och Umeå IK i Umeå så känns detta onekligen bra. Med tanke på de ekonomiska problem som tidigare klubbar har haft så känns det som att HK Haga är en förbättring av alla klubbar. Jag tror att vi kommer vinna division 3 kommande säsong för att sedan spela i division 2 inför nästa. Kan HK Haga etablera sig i division 2 i några år så kommer det att tillkomma en del bra spelare i framtiden, så jag tror att HK Hagas framtid ser ljus ut.

Med tanke på vilken takt ni värvar spelare i, kan vi vänta oss fler spännande nyförvärv framöver?

- De återstår att se, men jag hoppas fortfarande på att min kantkollega Jimmy Johansson (Sikeå SK, reds. anm.) ska skriva på för HK Haga.

Norrtrean är ju något av handbollssveriges stora gissel och förbundsfolket får gråa hår bara de tänker på den serien, om de tänker på den, men till den här säsongen ser den riktigt skaplig ut. Vad tror du om division 3 norra säsongen 2012/13?

- Med tanke på att Sikeå valde att dra sig ur division 2 och spela i division 3 samt att Brännans IF har ett uttvecklingslag så ser serien väldigt bra ut!

Vilka vinner?

- HK Haga så klart!

Stort tack för svaren och ett lika stort lycka till på det nya äventyret!

- Tack själva och lycka till med division 1-satsningen!

* * *

Adrian Hummelstedt (född 1994) gör Felix Bergendorff (född 1995) sällskap från Bålsta IF till Kungsängens SK.

* * *

Juli är en fantastisk månad i många avseenden, men ska man klaga på något så är det väl att den är lite sparsmakad när det gäller handboll. Visst det finns spår att springa och vikter att lyfta, men i övrigt är det lite tunnt. Tur då att den här veckan är ett stort, fett undantag.

Partille Cup drog igång idag och imorgon är det även min tur att åka ned till Sveriges överlägset mest gemytliga sommarstad (som boendes på landets ostkust bär det lite emot, men...). Direkt efter avslutad arbetsdag imorgon är det tåget till "Götet" som gäller och eftersom jag denna gång varken är på plats i rollen som spelare eller ledare ska jag bara njuta av mängder med bra handboll och ett förhoppningsvis strålande väder. Det ska bli rätt skönt faktiskt. Att jag sedan kommer ned lagom till gruppspelet dra ihop sig och slutspelet tar sin början gör ju inte saken sämre. De första dagarnas transportsträcka kan man som neutral åskådare både ha och mista. Har en hel del lag jag ska hinna med och se, men vi får se exakt vad det landar i. Jag kanske återkommer i ämnet senare i veckan. Det finns ju trots allt inslag i Partille Cup som även är av intresse för vår stolta norrtvåa.

5 kommentarer:

  1. Ja, du får kolla in Skånelas juniorer som ju Linusfloyd lyfte till skyarna tidigare idag. Målet att vinna norrtvåan utan poängförlust med endast 94-95:or borde trigga alla övriga topplag. Ska själv kolla in dom också när jag kommer ner på lördag - har ju sett deras två 95:or (Rahali och Jurell) i aktion på nära håll och visst är dom jättebra men långt ifrån ostoppbara. 94:orna vet jag inget om än så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. David Joelsson VIF4 juli 2012 kl. 09:54

      Inte endast 94-95 tror jag utan att även deras duktiga juniorer födda 92-93 (fast de kanske räknas som seniorer nu) är tanken ska vara med men att de kommer använda sig av 95-94 or . Båda lagen är beväpnade med bra individer och jag tror att skånelas u-lag kan bli bra i norrtvåan

      Radera
    2. Jo jag såg att Linusfloyd tyckte Skånela var ruskigt bra. Jag både håller med och inte håller med. Visst är det bland det bästa du hittar i landet i årgången, men norrtvåan vinner de inte med det lag som är på plats i Göteborg. Å andra sidan spelar det knappast någon roll eftersom vi i serien nog kan räkna med en hel del andra spelare. De som är på gränsen till deras a-lag och de som får begränsat med speltid i elitserien t. ex. Dit hör bland annat flera av de spelare födda 1993 som David nämnt. Dessutom ryktas det om att den av målvakterna Daniel Bergman och Tobbe Olsson som får minst speltid kommer att stå en del i division två. Det skulle självklart vara till stor nytta, inte minst eftersom det -- åtminstone -- i min värld är just målvaktssidan som gör att jag inte kan se "partillelaget" som segrare av norrtvåan. Sedan vet vi ju att när Vassunda står för motståndet så står halva Skånelas a-lag på andra planhalvan. ; ) Intressant diskussionsämne för övrigt. Fortsätt gärna avge era åsikter i ämnet. Jag har en hel tågresa att slå ihjäl och med Statens Järnvägar kan det ta låååång tid.

      Radera
  2. Christoffer Gustavsson4 juli 2012 kl. 10:00

    Kul för Milad att han skrivit på nu, tråkigt att det inte blir mer bussåkande till "robban"..
    Men det blir ju å andra sidan sjukt kul att flippa över ditt söta lilla ansikte när du sätter dig på rumpan!
    Rolig kommentar att läsa också!
    Tråkigt att inte få möta dessa 94-95:or och se om dom är så bra att dom klarar av att vinna tvåan utan poängtapp..
    // #24 Sikeå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Kristoffer vem kommer inte flippa över milad? Min målvaktstanke är att tejpa fast studsfjädrar på milads rumpa så förhoppningsvis så studsar han upp lika fort som han sjunker... Ses i höst.
      // Douglas

      Radera