måndag 9 juli 2012

Sjöberg summerar

Bloggkollegan gör alltså ett veckolångt uppbrott från den övriga världen. Detta medan jag ska slita vidare i mitt anletes svett är det tänkt. Nu är det ju inte så jobbigt att blogga, men en vecka i juli är lika fullt en diger utmaning för den som vill skriva något om handboll i allmänhet och vår stolta norrtvåa i synnerhet.

Nåväl, ribban är inte lägre satt för det och lyckas jag bara överbrygga vissa språkbarriärer ska jag förhoppningsvis kunna bjuda på mer än en intressant intervju den här veckan. Därutöver lär det antagligen bli några kommentarer om USM-lottningen samt eventuellt något annat smått och gott. Allra närmast blir det dock -- precis som utlovat -- en liten summering från Partille Cup.

Jag hade som bekant en två timmar lång planering för torsdagen, men den frångick jag ganska fort. Första -- som jag trodde -- höjdpunkten var matchen mellan Lugi och danska Skanderborg i B14-klassen, men när domarna väl tog ton var det väl inte direkt så att Johan Zanotti drömde sig bort till en kommande guldera där han hängde över en ledstång strax bakom mål. Visst, de var verkligen inte odugliga, långt ifrån, men av en av Sveriges mest förnämsta ungdomsföreningar och klubben med Danmarks kanske främsta handbollsakademi hade åtminstone jag förväntat mig mer. Tur då att det fanns andra som levererade.

I B14-klassen handlade allting om ett lag. Niger United gick fram som en slåttermaskin och det enda som möjligtvis kunde hindra dem från att besegra blädderblocken var deras tanke på att det ju kunde vara bra att avsluta varje anfall med en japan. Felprocenten var inte hög, men några missar blev det trots allt. I finalen besegrade man danska BK Ydun med förkrossande 23 - 9 och på något vis känns det rätt bra att det åtminstone var en av mina favoriter som höll hela vägen. Deras ett år äldre klubbkamrater åkte som bekant ur turneringen fem minuter efter att jag lyft dem till skyarna. Även då var motståndet BK Ydun och jag kan bara beklaga att jag inte såg mer av föreningen från Frederiksberg. Ydun var alltså i final i B14 och därutöver tog man grand slam i 15 års-klasserna. Både tjejerna och killarna vann och dessutom plockade man hem G18-klassen efter slutsekundsraffel mot den eviga tvåan Skånela IF (tredje finalförlusten i Partille Cup för Skånelas F-94). Det är nog inte ens värt att försöka sätta ord på Yduns insats i världens största handbollsturnering. Dominans kan få räcka.

I B15-klassen besegrade Ydun annars en av mina andra favoriter, Skanderborg HB (tillsammans med nigerianerna, en av få favoriter från min sida som faktiskt höll). Jag säger redan nu att vi kommer att få se mer av högernian Hedehus. Risken att han hålls utanför de danska ungdomslandslagen finns inte. Man får leta länge innan man hittar en lika komplett spelare och jag vill gärna göra jämförelsen med en annan Skanderborg-spelare, nämligen Jonas Langerhuus (oj, vad Danmark hade behövt honom vid pågående U20-EM i Turkiet). Hedehus kompis på mittnio var inte heller han dålig. Vilka inspel! Mest imponerande av alla var kanske ändå målvakten. Det är inte ofta jag säger det, men den här målvakten var en ren njutning att se i aktion. Sällan har målvaktsspel sett så enkelt ut. Krydda det med de mest fantastiska av utkast på de båda kantraketerna och ni förstår varför jag gillade det jag såg.

I B16-klassen blev det en i mina ögon lite otippad segrare. HK Eskil fick jubla efter finalseger mot Redbergslids IK (13 - 11) och det hade jag aldrig kunnat tro när jag såg eskilstunalaget under torsdagen. Det var inte helt utan bekymmmer som man avfärdade ett blekt Skanderborg och knep andraplatsen i gruppen och det var definitivt inget spel med guldkant som man visade upp. Kul dock med ett lag som onekligen måste ha växt in i turneringen och i finalen fick man också revansch för förlusten mot RIK i gruppspelet. För övrigt rätt skönt att RIK inte vann med tanke på hur deras tränare uppträdde. Visst, domarna var väl inte riktigt på hugget i den där matchen mot islänningarna, men man får faktiskt inte bete sig hur som helst.

Värt att notera från B16-klassen är också att Skånelas killar höll den röd-vita fanan högt. Hela vägen till semifinal tog man sig innan det tog stopp mot just HK Eskil. Med i laget var vassundaiterna Erik Bergqvist (niometer) och William Lindskog (målvakt). Annars var det främst tjejerna som höll fanan högt för Skånelas del. F-94 var som sagt i final och i samma åldersklass lyckades de ett år unga 95:orna ta sig till kvartsfinal. F-96 nådde semifinal och F-97 fick se sig besegrade av slutliga silvermedaljöserna från Rödekro i kvarten.

* * *

Min favorit i B14-klassen, det groteskt storväxta Koldings IF, höll inte hela vägen utan fick lämna i semifinalen. Inte heller THW Kiel räckte ända fram, men nordtyskarna bjöd åtminstone på en märklig syn i form av lagets tränare, som i solgasset gick runt i svart mjukisoverall. Det såg...varmt ut.

* * *

Jack Jildevik och hans IK Sävehof åkte på en försmädlig uddamålsförlust mot Aranäs i kvartsfinalen i klassen B18 och får nu ladda om för nästa års turnering. Då är det 95:ornas tur att vara äldst och då tar det knappast stopp i kvarten för Jacks del. Troligare är väl en repris på förra årets turnering, då hans lag spelade final.

* * *

Precis som förra året bjöd fredagen på regn och då åkte skurhandskarna fram på många planer. Jag vet att många har åsikter om att spelarna tar till det greppet, men själv kan jag inte låta bli att tycka att det är en rätt rolig innovation. Hur mycket bättre grepp om bollen man faktiskt får vågar jag inte svara på, men det ser ju om inte annat lite lustigt ut.

* * *

I veckan fick vi också se nya Tyresö handboll för första gången och det ska onekligen bli intressant att se vilken utväxling man får nu när man slår ihop tre föreningar till en. Är 1+1+1 lika med 3? Det återstår att se, men vad jag däremot vet är att de verkligen borde se över sitt matchställ. Färgen (turkos av något slag) kan man så klart diskutera, men framför allt kunde man väl ha satsat på lite snyggare design på tröjorna när man ändå måste införskaffa helt nya. Sportsgear, njaaaa.

* * *

Kiruna HK F-97 deltog i årets upplaga av turneringen och gjorde det bra. Man tog sig till a-slutspel innan duktiga HK Lidköping blev för svåra i 1/32-finalen. Västgötarna vann med 12 - 8.

Kul också att ett norrlandslag vågar sig ned till Partille Cup. Kiruna var ju något av en främmande fågel i år, men framöver kan det förhoppningsvis bli fler lag från landets nordligare halva. Att norrlandshandbollen skriker efter bättre förutsättningar att utvecklas är ingen nyhet och då är det bara dumt att inte ta de chanser som ges för att kunna förbättra sin verksamhet. Vad passar väl då bättre än en vecka i Göteborg? Att delta i Partille Cup är ett superenkelt sätt att nå viss förbättring på bara en vecka. Lagen och spelarna får möta nytt, spännande och bra motstånd samtidigt som såväl ledare som spelare får drösvis med inspiration med sig hem. Som handbollsmänniska är det omöjligt att inte bli inspirerad av en vecka på Heden. Mitt råd till alla norrlandsföreningar med ambitioner (och alla andra för den delen) är således att omedelbart anmäla sig till Partille Cup 2013. Ni kommer inte att ångra er.

Brännans HF bland annat är ju en rakt igenom väldigt ambitiös förening och det förvånar mig lite att de aldrig har ställt upp med något lag under de år jag har varit där. Som läget är nu får man ju stå ut med de undermåliga "sammandragsserierna" -- där det går månader mellan matchtillfällena -- och då riskerar norrlandshandbollen tyvärr att halka efter ytterligare för varje säsong som går. Partille Cup kan vara en av många komponenter som bromsar den utvecklingen och för skutan i rätt riktning. I Brännans fall vet jag dessutom att de har flera duktiga ungdomslag, som inte skulle göra bort sig. Deras pojkar födda 1998 hade till exempel haft mer än goda chanser att besegra både det Lugi och det Skanderborg jag såg, törs jag lova.

17 kommentarer:

  1. Mattias Bejbom9 juli 2012 kl. 18:01

    Hej Gabriel!

    Angående Tyresö Handbolls fula matchtröjor under Partille Cup - föreningen kommer inte att använda dessa! Det var en nödlösning på nödlösningen för att alla klubbens lag skulle se enhetliga ut under Partille Cup. (nödlösningen var att spela i svarta träningsstället men dessa kunde inte levereras i tid så Adidas och Sportsgear slängde ihop det som fanns...)

    När säsongen drar igång kommer du åter få se Tyresö i klassiskt röda tröjor. Om du kollar in på Tyresö IF:s eller HK Tyrold:s döda hemsidor kan du se bild på hur de nya ställen kommer se ut. Tyresö Handbolls nya hemsida verkar för övrigt vara på god väg att släppas för allmänhetens beskådan snart!

    Hälsningar
    Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mattias!

      Trevligt att du hänger med och läser bloggen och kul att det gick bra för er och grabbarna i Partille! Tack för att du skänker klarhet i ämnet. Det känns naturligtvis skönt att ni inte kommer att spela i de tröjorna framöver. Snygga var det sista de var.

      Intressant också att se den nya hemsidan. Hoppas det läggs lite extra krut på den. Det finns för få riktigt bra hemsidor.

      Lycka till med träningen av grabbarna och naturligtvis också med division 1-spelet. För du fortsätter väl spela? Med Fuxborg, Toni och några till in i laget blir det väl allsvenskan nu, eller? ; )

      Radera
  2. Hallo Redbegslid har värvat en från Brännan & en från Malmberget i P16 Som spelade Partille cup med Redbergslid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer bra det. Anton Eriksson (från Brännan) och Jonathan Vikman (från MAIF) börjar båda handbollsgymnasium till hösten och har i och med det också gått till RIK.

      Radera
    2. Glömde Fredrik Malmin. Även han gick från Brännan till RIK i början av juni.

      Radera
    3. Anton kommer inte att åka till gbg,han har bestämt sig för att stanna hemma

      Radera
    4. Aha, intressant. Kul för Brännan att de får skörda åtminstone någon enstaka frukt för sitt fina arbete med den årgången.

      Radera
  3. Mitt tips i P18 2013 är att årets finallag (RIK och Aranäs) även har stor chans då också eftersom flera av de tongivande spelarna i årets final var 95:or. Grymt spelat av båda lagen även om det i början av finalen märktes att man nu kommit inomhus igen.

    Dock om Lugi, IFK Ystad och Guif ställer upp sina starkaste 95:or så blir det tillsammans med RIK och Aranäs ett garanterat getingbo och då får ytterligare intressenter jobba väldigt väldigt hårt i vinter om man vill vara med och leka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. David Joelsson VIF10 juli 2012 kl. 06:30

      Håller jag med om, de flesta skånelagen har många bra 95 or liksom Göteborg, spelare som jag tror kan göra bra på högre nivåer.. Vet inte riktigt hur det ligger till mellan IFK och Ystads IF men någon av föreningarna vann ju b-pojks sm för p95 (tror det va Ysatads IF) men där har de nog många bra spelare ..

      Radera
    2. Antagligen har du rätt med tanke på hur nära den årgången du har levt. Likväl bör väl IK Sävehof räknas in i skaran av lag med guldchans. De var som sagt i final förra året och nu torskade de med bara ett mål mot en av dina favoriter, HK Aranäs, som alltså hade med sig spelare som inte spelar i B18 nästa säsong. Marginalerna är ju så små på den nivån, så det är väl närmast omöjligt att förutse en slutsegrare förrän finalen är färdigspelad. Titta bara på Skånelas P-94. Med hänsyn till hur tongångarna gick hade de ju nästan vunnit alltihopa redan efter första dagens spel. I slutändan var de aldrig riktigt nära. Sedan ska man komma ihåg att mycket annat kan påverka lagens slagstyrka. Skador så klart, men även landslagsuppdrag och annat. Leijonberg (mittsexa, Lugi) var ju till exempel inte med på grund av U20-EM i Turkiet. Även om 94:orna utgör stommen i Zanottis och Möllers landslag är det ju några 95:or med och antagligen är det väl något mästerskap som krockar med Partille nästa år.

      Radera
    3. Absolut, Sävehof kommer också säkerligen kunna utmana liksom säkert något eller några andra lag (jag skulle även tro Stockholmslag). Såg Sävehof i förra årets P16-final där man visade stort kunnande men var ändå tämligen chanslösa mot IFK Ystad. Min prognos för P95:orna bygger främst på vad som presterades i årets USM och där kom Sävehof inte ens till steg 5, men mycket beror också på lottningar, skador och även dagsform. Sen kan jag också tycka att utomhusspel som i Partille Cup egentligen inte är en riktig värdemätare. Sporten är nog komplicerad ändå så när man måste börja väga in väder och vind blir det ibland för chansartat. Kul blir det självklart ändå men kanske inte helt rättvisande.

      Radera
  4. Nu har jag inte koll på vilka år du varit på Partille med jag var där med ett Brännanlag för ett par år sedan, siktar även på att åka dit med de 00-lag jag tränar om två år.

    För oss spelar dock ekonomin stor roll då vi även på ungdomsnivå för lägga ut sexsiffriga belopp på resor för att få matcher så har vi sagt att Partille/Eken ska ligga längst ner i Prio även om de är fantastiska turneringar!

    Förövrigt ett fantastiskt bra skrivet inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ha missat att ni varit där också. Kul att ni satsar på att få dit oo:orna! Då kanske ni kan få med fler lag från föreningen. Det lyfter ju upplevelsen ytterligare.

      Jag anade att det var det ekonomiska. Tyvärr styrs vi ju av det.

      Tack så mycket!

      Radera
  5. Hej. Ydun är säkert ett jättebra lag, men i final i B14 var de inte. Det var däremot IFK Kristianstad. Dessutom för andra året i följd, annars inressant återblick!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du ju helt rätt i. Måste ha tänkt helt galet där. Kan faktiskt inte förklara varför jag har skrivit så. Kan inte se att jag skulle ha blandat ihop åldersklasserna heller, så jag förstår inte riktigt hur snett jag har tänkt och nu är det så längesedan. Nåja, tack för rättelsen och uppskattningen!

      Radera
    2. Lugnt! Nu fick även en handbollstokig skåning upp ögonen för denna intressanta blogg!

      Radera