tisdag 14 augusti 2012

Calle Lobo ska skjuta Haga till tvåan -- HK Hagas nyförvärv om försvarssystem, spansk handbolls uppförsbacke och önskan att spela i norrtvåan

Så har mysteriet med den försvunne översättaren slutligen fått sin upplösning. "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" har precis som tidigare utlovats varit i kontakt med HK Hagas exotiska nyförvärv Sergio Calle Lobo, som har full koll på den svenska 6-0-mentaliteten och redan har siktet inställt på spel i den stolta norrtvåan.

För att inte utesluta för stora delar av vår läskrets finner ni intervjun i två versioner, en på spanska och en på svenska. Vi vill också passa på att rikta ett jättestort tack till vår fenomenale översättare Andreas Ericson, utan vars insats denna intervju inte hade varit möjlig att genomföra i nuvarande form. Tack också till Djalmar Dorado som, ifall Andreas hade förblivit okontaktbar, erbjöd sina tjänster.

Bienvenido a Suecia! Porque Umeå y cómo has ganado contacto con HK Haga?

- Lo primero, gracias por darme la oportunidad de poder jugar en este club. Decidí ir a estudiar a Suecia, y, en concreto a Umea porque siento curiosidad por la cultura sueca y su clima. Además sabía que en Suecia el balonmano es un deporte bastante popular y me gustaría jugar allí. Conocí el club HK Haga buscando por internet, al principio fue muy difícil porque toda la información estaba en sueco pero finalmente pude ponerme en contacto con el club.

Estás consciente del clima fría en Umeå durante los viernes? Y cuando hace calor solo hay mosquitos en todas partes. Tienes algo táctico especial para afrontar el clima sueco?

- Soy bastante consciente del clima sueco y pienso que al principio será duro por el frío principalmente pero también por el descenso de las horas de luz, pero creo que al final acabare acostumbrándome. Y para prepararme para el frío espero tener suficiente ropa de abrigo o poder comprarla allí una vez llegue.

Ahora al importante. Describirnos de su tiempo como jugador de balonmano.

- Como jugador de balonmano llevo practicando este deporte desde que tenía 10 años. Mi club ha sido siempre el Alcobendas, con el que he sido campeón de Madrid y quinto de España. Estos dos últimos años jugué en Tres Cantos y hemos conseguido mantenernos en la cuarta división.

Como describes a ti como jugador? Quienes son tus partes fuertes del juego y qué puedes contribuir a HK Haga?

- Como jugador, tengo preferencia por el lateral izquierdo, ya que soy diestro, pero puedo jugar en cualquiera de las posiciones de la primera línea. En defensa me gusta jugar con sistemas más cerrados como el 6-0 y defiendo en las posiciones centrales o laterales. Creo que mis virtudes como jugador son las entradas en carrera sin balón una vez llega el balón jugado, el tiro exterior y la defensa especialmente.

Has jugado en la división cuatro en España. Cómo es la división y a quién nivel es el juego?

- El balonmano en España no es un deporte muy popular, pero aún así el nivel es muy bueno. En cuarta división la mayoría de los equipos jugamos con sistemas defensivos muy abiertos como el 5-1 o el 3-2-1, por lo que la exigencia física es muy alta. El nivel de juego es muy alto, hay jugadores que además de jugar en esta división juegan también en la primera división. Es además una división muy competitiva en la que prácticamente cualquier equipo es aspirante al ascenso o al descenso.

Y ahora lo ser juego en la división tres en Suecia. Qué sabes del balonmano sueco?

- Del balonmano sueco no se mucho, se que es un estilo de juego, en defensa sobre todo, un poco diferente. En Suecia se emplean defensas más fuertes y cerradas y en España sin embargo los sistemas son más rápidos y abiertos. Pienso que en Suecia el balonmano es un deporte más físico y creo que tiene muchos mñas seguidores que en España.

Finalmente, cómo va a resulta para HK Haga esta temporada de balonmano 2012/2013?

- Espero que sea una temporada llena de éxitos y que se consiga el principal objetivo que creo que es el ascenso a la segunda división. Tengo muchas ganas por llegar allí. Espero veros pronto.

* * *

Välkommen till Sverige! Hur kommer det sig att det blir Umeå och hur kom du i kontakt med HK Haga?

- Först och främst måste jag få tacka för möjligheten att kunna spela i denna klubb. Jag bestämde mig för att plugga i Sverige, närmare bestämt Umeå, för att jag är nyfiken på kulturen och ert klimat. Sen vet jag att handboll är en ganska populär sport i Sverige och jag skulle vilja spela där. Jag hittade HK Haga när jag sökte på nätet. Först var det väldigt svårt för informationen var på svenska, men till slut kunde jag få kontakt med klubben.

Du är väl medveten om att det är väldigt kallt i Umeå på vintern? Och när det väl är varmt är det bara myggor överallt. Har du någon särskild taktik för att klara av det svenska klimatet?

- Jag känner till det svenska klimatet ganska bra och jag tänker att det först och främst blir jobbigt med kylan, men också med lägre antal soltimmar. Men jag tror att jag till slut ska kunna anpassa mig. Jag hoppas att jag har tillräckligt med kläder, eller om jag får köpa mer någon gång.

Till det viktiga. Berätta lite om din handbollsbakgrund!

- Jag har spelat handboll sedan jag var tio år gammal. Jag har mestadels spelat i Alcobendas, där vi har blivit lokala mästare i Madrid och blivit femma i spanska mästerskapen. De senaste två åren har jag spelat i Tres Cantos och vi har hållit oss i division 4.

Hur skulle du beskriva dig själv som spelare? Vilka är dina styrkor och vad hoppas du kunna tillföra i HK Haga?

- Som spelare föredrar jag att spela vänsternia, för att jag är högerhänt, men jag kan spela på vilken niometersposition som helst. Bakåt spelar jag gärna tvåa eller trea i 6-0 försvar. Jag tycker att mina starka sidor är spelet utan boll, skyttet och försvarsspelet.

Du kommer närmast från spel i spanska fjärdedivisionen. För oss som inte har så bra koll på den serien, vilken standard skulle du vilja säga att den håller?

- I Spanien är handboll ingen populär sport, men ändå är spelnivån väldigt bra. I fjärdedivisionen spelar de flesta lag utgrupperat i 5-1 eller 3-2-1, så de fysiska kraven är väldigt höga. Spelnivån är väldigt hög. Det finns spelare som spelar i högsta ligan också. Det är även en jämn serie där egentligen vilka lag som helst kan gå upp eller halka ur.

Och nu blir det svensk division 3-handboll. Vad vet du om svensk handboll?

- Jag vet inte så mycket om svensk handboll mer än att det är ett annat spel, framför allt i försvaret. I Sverige har man starkare och defensivare försvar, medan man i Spanien spelar mer utgrupperat. Jag tycker att handbollen i Sverige är betydligt mer fysisk och jag tror att sporten har fler utövare än i Spanien.

Avslutningsvis, hur går det för HK Haga säsongen 2012/13?

- Jag hoppas på en säsong fylld av framgång och att vi fullföljer vårt mål, som jag tror är avancemang till division 2. Jag ser fram emot att komma dit. Hoppas vi ses snart.

2 kommentarer:

  1. den som plockat fram en spansk ordbok upptäcker säkert att det är speciellt kallt i umeå på fredagar. så ska det ju inte stå...
    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Haha nä det ska det inte men en godkänd insats må jag nog tillägga! Med vänlig hälsning, Djalmar Dorado

    SvaraRadera