lördag 18 augusti 2012

Dagen D

Så återstår det bara lite mer än ett dygn till augusti månads absoluta höjdpunkt. Förberedelserna har varit minst sagt rigorösa och imorgon ska förhoppningsvis den månadslånga förberedelseperioden -- innefattande bland annat tre höghöjdsläger, stegrad vattendiet och kontinuerlig uppföljning av olika värden -- betala sig. Inspirerade av herrhandbollslandslaget succékoncept väljer laget att gå in i total mediaskugga de sista 24 timmarna innan avkast, men bloggen hann som tur var få tag i lagansvarige Magnus Gladh för ett exklusivt samtal.

Bara en dag kvar nu. Hur är känslan så här dagen före?

- Det är en god känsla jag har. Med ett så fantastiskt styre som det här laget har fått äran att ha kan det knappast misslyckas. Det enda jag är riktigt bekymrad över är Uppsala HK:s val att spela efter kärringregler. På beachen ska snygghet belönas. Och då menar jag inte mitt perfekta yttre -- som även det bör få ett hedersomnämnande, om än inte i bonusmål -- utan att "jappar" och andra läckerbitar såsom snurrar, skott bakom ryggen, eller i mitt fall dubbelvoltmedtrippelskruv-mål ska rendera i extramål. Vi är ju som sagt ett tekniskt fulländat lag när det kommer till den biten. Det vi kanske saknar är det "enkla" spelet som till exempel det där Roslags-gänget behärskar till fullo.

Lag 1 är ju det på pappret mindre meriterade laget när det kommer till beachhandboll. Vilka nycklar ser du rent spelmässigt för att den förväntade succén ska bli verklighet?

-Nja, det vette katten. Nycklar? Jag är den som sparkar in dörrjäveln om den står i vägen. Det är också därför jag har tagit ut det lag jag har. Även om vi kanske inte är det allra snabbaste laget -- "Sjöba" undantaget, då förstås -- så är vi definitivt det starkaste, och argaste laget som kommer att entra sandlådan. Hemligheten kommer alltså ligga i det överjävligt fysiska spel som vi -- också -- behärskar.

Någon spelare som blir särskilt viktig?

- Givetvis Gladh. Och då pratar jag inte om mig själv (för en gångs skull, reds. anm.), utan om lillebror Andreas Gladh som kommer att agera målvakt under den här tillställningen. Som truppens enda fullblodsproffs -- målvakt i division 6-fotbollen -- har jag skyhöga förväntningar på honom. En till som jag har stora förväntningar på är Robin Wahlgren. Robin är den enda linjespelaren jag har sett som fullkomligt kan gå in och dominera på minihandbollen. Gör han under fem bollar per match blir jag oerhört besviken, ja, till och med sårad djupt inne i hjärtat.

När det vankas beachhandboll är det ju omöjligt att inte nämna Rimbo. Är det verkligen realistiskt att tro att de ska ha någon chans när Vassunda ställer upp i turneringen?

- Realistiskt och realistiskt. Alltså, jag menar när matchen startar står det ju 0-0, och om de mot förmodan skulle råka hänga ett par bollar bakom fantomen där bak, så kanske. Men vi går givetvis in som storfavoriter i den här turneringen. Vi har ju EN HEL beachhandbollscup i laget, och den stod jag för i Vintrosa 2010. Med den rutinen tror jag egentligen inte att Rimbo har en chans. Vi får heller inte glömma att Jacob Öhman har spenderat halva sommaren solbadande, spanande efter fruntimmer i "Teeny Weeny String Bikini" på beachen, så det ökar givetvis våra chanser ytterligare.

Avslutningsvis, vilka möter vi i finalen?

- Det var en svår fråga. Utöver oss själva ser jag egentligen inget lag som sticker ut. Det skulle vara det där laget ifrån Roslagen då. Vad hette de sa du? Sedan är ju Vassunda 2 svårtippade, men de är ju lag 2 av en anledningen, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar