lördag 4 augusti 2012

Han ska ta Sikeå tillbaka

Vi fortsätter på temat nytillsatta tränare, men den här gången handlar det om det som försiggår i de västerbottniska skogarna. Vid sidan av renjakten har Sikeå SK nämligen efter en småkaotisk säsong förhoppningsvis hittat lugnet igen. Ett viktigt steg mot detta togs i veckan, när Jimmy Johansson presenterades som ny herrtränare. Johansson var från sin vänstersexposition högst bidragande till att Sikeå grejade kontraktet (i bortamatchen bar han tillsammans med målvakten Peter Hansson laget) och nu är det alltså han som ska ersätta avgående Roger Övermark. "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" har givetvis varit i kontakt med en förväntansfull Jimmy Johansson, som redan har hunnit genomföra "Operation Öhlund".

Det har varit ett turbulent år för Sikeå med kvalraffel, förnyat kontrakt som blev till en urdragning och spelare och tränare som har lämnat. Hur mår klubben egentligen?

- Jo, klubben mår bara bra. Det har varit lite fram och tillbaka, men nu är det bara bra.

För din egen del ryktades det länge om att du skulle ta klivet över till HK Haga, men nu blir du alltså kvar i Sikeå som tränare. Var det någonsin aktuellt med HK Haga eller var Sikeå ditt förstahandsval?

- Ja du, ska jag vara ärlig så var tanken att jag skulle till HK Haga, för det kändes som en utmaning för mig. Jag ville att det skulle passa bra med mitt dömande (i norrtvåan, reds. anm.) som jag satsar stenhårt på, men när Sikeå tappade sin tränare Roger Övermark så ringde de till mig och frågade om jag kunde vara huvudtränare. Jag hade några krav på att jag skulle få ta dömandet före Sikeås matcher och så vidare. Jag fick klartecken av Sikeås styrelse att det gick bra och efter att jag hörde det från dem var mitt beslut inte svårt.

Du är ju själv inte så gammal och har säkerligen flera bra år kvar som spelare. Är det möjligt att vi får se dig som spelande tränare?

- Tanken är absolut att jag ska spela också, för jag har sjukt stort sug efter förra säsongen när jag opererade axeln och var borta i princip hela säsongen. Lite surt eftersom jag gjorde min livs säsong året före och bättre än den vet jag inte om jag kan göra. Så spela ska jag absolut också göra.


Jimmy Johanssons tidigare lagkamrat Kim Levin på den tiden det var mycket publik i Jenningshallen. Foto: Ulrika Andersson, Västerbottens-Kuriren.


Flera spelare i Sikeå kastade som sagt in handduken omgående efter kvalsegern i våras, men på sistone har det ryktats om att ett par spelare trots allt ser ut att bli kvar i klubben. Detta skulle bland annat gälla Marcus Öhlund. Hur ser det ut på spelarsidan?

- På spelarsidan ser det riktigt bra ut. Marcus Öhlund har jag fått tillbaka efter lite snack med honom så det är ju roligt. Sedan har jag kvar de äldre spelarna också som Johan Hammarsten, Stefan Johansson och Henrich Skoglund, så det ser riktigt bra ut. Det enda jag saknar nu är en målvakt, men det jobbas på det.

Rent resultatmässigt. Hur ser målsättningen inför säsongen ut och vad är rimligt att förvänta sig av unga Sikeå i en norrtrea som ser ut att bli bättre än någonsin?

- Jo, norrtrean blir absolut en bra serie, men som tränare så tror jag på mitt lag till hundra procent och jag tror vi kommer att vara i toppen i alla fall. Vi ska göra allt för att se till att slå HK Haga. De säger ju att de ska vinna serien, så matcherna mot dem ser jag mest framemot.

Du kommer in som tränare rätt sent och jag antar att det tar lite tid att få ordning på allting. Hur stor fördel är det att du har tränat flera av spelarna tidigare och känner föreningen utan och innan?

- Det är en jättestor fördel att jag har tränat de yngre förut. Det jag kommer att ha mest problem med är väl att få de äldre att springa och spela den snabba handboll som jag vill, haha.



Jimmy Johansson (främre raden näst längst till vänster) och övriga Sikeå-truppen säsongen 2008/09. Foto: Katrina Norqvist.


Hur ser försäsongsplanerna ut?

- De ser ljusa ut. Vi har två cuper som vi ska på. Det är Boden Cup som vi har vunnit två år i rad och sedan vår egen Åekis Cup, så det ser bra ut med matcher fram till seriestarten.

Vilka vinner serien?

- Oj, jättesvår fråga om jag ska vara ärlig. Jag vet inte riktigt vad alla lag ställer upp med, men jag tror på mitt lag så jag måste säga Sikeå SK.

Sist men inte minst, vad önskar du dig allra mest just nu?

- En målvakt!

Tack för att du ställde upp och ett stort lycka till på ditt nya uppdrag!

- Tack så himla mycket och roligt att ni ville fråga mig!

* * *

Lite kuriosa i sammanhanget är att Jimmy Johansson och Daniel Arnerlöv faktiskt har coachat mot varandra i samband med USM i Robertsfors i september 2008. Den gången gick den förstnämnde segrande ur striden efter att en viss Jonathan Tjärnberg spänstat på ordentligt från högernio med många gjorda mål som följd.

4 kommentarer:

  1. På bilden visar sig en vänsterhänt varelse vid namn Kim Levin så ni vet. Jo de e en mycket bättre bild rent utseendemässigt men fel ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt med tanke på att det stod Jimmy Johansson, men det förklarar ju varför jag var tveksam till om det verkligen var han. Tvekade rätt länge innan jag slängde upp bilden, men hittade ingen bättre. En helt handbollsorelaterad bild och ett lagfoto där man knappt kunde urskilja Jimmy var allt jag hittade. Nåväl, Jimmy spelade i alla fall med Sikeå den säsongen i division 1.

      Tack för att ni läsare går in och styr upp oss när vi har fel. Det behövs. Först "fem matcher på tre dagar" och nu det här. Bättring fordras från vår sida, men medge att Kim inte är helt olik Jimmy. ; )

      Radera
  2. Om man ska säga nått så ser Kim bättre ut så redan där spricker det:-)Måste ju finnas en miljard bilder på lins usen Jimmy Johansson.Men kanse år retucherade till Kim Levin alla för att se bättre ut. Lycka till Jimmy du vet iaf vad jag tycker om dig.Btw så stod jag brevid Jimmy matchen i usm i Robertsfors givetvis såg jag bättre ut!

    SvaraRadera
  3. Check it ouuut!

    http://borlangehandboll.wordpress.com/

    SvaraRadera