fredag 17 augusti 2012

Mitt i maten med Johan Gross

Han var en av de flitigast förekommande spelarna i arbetsprotokollen den gångna säsongen och tidigare i veckan blev det klart att han lämnar Hornskrokens IF för lokalkonkurrenten Bodens BK HF. "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" gjorde som alltid och styrde en intervju med skånepågen Johan Gross.

BBK alltså. Var det ett självklart val?

- Ingenting är självklart här i livet. Jag kände att det var tid att gå vidare och prova på någonting nytt.

När vi talades vid i förra veckan berättade du om en fransk klubb som fått upp ögonen för dig. Var det aldrig lockande att pröva på spel utomlands?

- Det var lockande. Jag tänkte åka och provträna med dem först, för jag hade ändå planer på att åka en sväng till Frankrike under min semester. Men efter en del funderande så kände jag att det inte var aktuellt för mig.



Nya tider. Johan Gross ska den kommande säsongen försvara de gröna färgerna. Foto: Hornskrokens hemsida.


Du byter nu från Hornskroken till lokalkonkurrenten. Hur har ditt beslut mottagits i de rödas läger?

- Bland spelarna har det varit bra, de förstår mig och önskar bara mitt bästa. Sedan förstod jag att när jag väl skrev på så innebar det minst två matcher där jag kommer få extra mycket stryk på planen. Men det tillhör handbollen och derbyn!

Rent generellt, hur skulle du vilja beskriva klimatet inom Boden-handbollen? Är det som "Celtic- Rangers" eller mer "Lugi-H43"?

- I England är det mer hulligan. I Skåne är det ett rent derby där det inte spelar roll vem som är bäst på pappret, utan den som vinner är den som är bäst för dagen. I Boden är det en rivalitet som sitter i ryggmärgen på Boden-folk, speciellt de äldre! Det finns fortfarande människor som inte pratar med varandra på grund av någonting som hände 20 år tillbaka i tiden. Man kan sammanfattade det med att England och Skåne ligger i skuggan av Boden!

BBK ser ju onekligen ut att bli en starkare nykomling än väntat. Vad tror du om era chanser i år?

- Ja, de ser bra ut i år. Jag har bara tränat två träningar med laget än så länge, men det är ett lag med mycket potential. Jag tror vi kommer vara med uppe i topp-7 av serien. Om det sedan är som nummer ett eller nummer sju får jag lämna osagt idag.

Vad, utöver en hel del mål antar jag, hoppas du kunna bidra med?

- Det är ett bra lag som har mycket i ryggsäcken, men jag hoppas kunna ge dem ett ess i rockärmen!



En målskytts leende. Borta mot Kiruna i januari blev det 13 mål för Johan. Foto: Norrbottens-Kuriren.


Det har som bekant funnits en hel del frågetecken kring "Kroken" och du, om någon, borde väl veta hur läget i laget är. Hur mår Hornskroken egentligen?

- Hornskroken är ett lag som aldrig kommer vika sig och lägga ned. Det finns för många vinnarskallar i det laget för att det ska "konka". Exakt hur det ser ut för dem inför säsongen vet jag inte, men jag hoppas de kommer kunna vara med och kriga precis som tidigare säsonger!

Blir det här säsongen vi får se ett tronskifte inom Boden-handbollen?

- Givetvis!

Avslutningsvis, vad önskar du dig mest av allt just nu?

- Att jag kan få gå och äta frukost, för det var en massa frågor ni skickade och jag trodde inte det skulle ta så lång tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar