torsdag 9 augusti 2012

Monstret

När norrtvåan startade förra året var vi definitivt en profil fattigare. Brännan Marcus Claesson hade en timeout ifrån handbollen. Som tur var för Brännan och otur för oss andra bestämde han sig för en comeback strax innan jul och resultaten kom direkt. "Dövinkel med Gladh & Sjöberg" fick tag i "Klang" för en frågestund.

* * *

Nio raka segrar efter din comeback strax före jul i fjol. Är du så bra?
Brännan är så bra. När vi spelar på topp så finns det inte många lag i denna serie som står emot oss, och i Öbacka är vi som sagt erkänt svårslagna. Vårt problem har varit bortamatcher då vi helt enkelt inte fått spelet att stämma till fullo. Den senare delen av serien motsäger dock detta och pekar på att vi är på rätt väg i det avseendet. Det jag tror att jag tillförde laget var rutin, lugn och ett antal "lätta" mål. Jag har alltid spelat tillsammans med Emil och Oscar, så vi vet hur vi hittar varandra på planen.

Er genomsympatiske lagledare Bengt Johnsson berättade tidigare i våras att du började gymma först under förra säsongen. Är det sant att du inte har gymmat på regelbunden basis tidigare i livet? Hur skulle du i sådana fall vilja förklara din monsterliknande figur?
Nu har Bengt farit med osanning igen. Jag har aldrig styrketränat. Dock vill jag heller inte säga att jag inte tränat bra för handbollen. Faktum är att fotbollsmålvaktsträning och handbollsträning kompletterar varandra väldigt bra i mitt tycke. Då tänker jag främst på fotarbete och spänst (vilket jag i och för sig inte påstå är något som är min styrka) samt explosivitet. Uthålligheten och farten var däremot något som inte fanns med i min repertoar när jag gjorde comeback.

Ser du dig själv som ett monster på planen?
Nej det vill jag väl inte påstå. Däremot har jag en vinnarskalle (både på gott och ont) vilket gör att bollj***** ska in i mål till alla pris.

Du har aldrig varit något fan av försäsongsträning och har tidigare varvat handbollen med fotboll i division 2. Är det slut på det nu?
Att jag aldrig varit något fan av försäsong får man väl tolka som man vill. Jag har som sagt utövat en vintersport och en sommarsport vilket har gått bra att kombinera. I fotbollens division 2 tränade vi fem bollpass i veckan plus match, och jag har alltid gått direkt från fotboll till handboll och vice versa. Så nej, jag har inte tränat försäsong med vare sig handbollen eller fotbollen, men jag har alltid hållit igång på ett bra sätt. I år har jag dock lagt fotbollshandskarna på hyllan.

Spel i division 2 i fotboll är inte helt pjåkigt. Hur bra fotbollsspelare hade du kunnat bli tror du?
- Om jag inte hade gjort ett fyraårigt uppehåll så tror jag absolut att jag kunnat nå högre. Innan jag slutade med fotbollen för att satsa på handbollen som 16-åring så var det på tal med spel i högre serier.

  Nu när du är med från start, vad tror du om Brännans uppflyttningschanser den här säsongen?
- Jag tror att serien är riktigt bra i år. Jag tror dock att vi fått in de typer av spelare som vi behöver för att utveckla vårt spel ytterligare. Med det sagt tror jag definitivt att vi har möjligheter att ta klivet upp i år.

Vem står egentligen överst i Brännans hierarki?
- Som sagt, vi har ett bra kollektiv med väldigt många starka viljor. Jag kan väl därför vara så pass diplomatisk att säga att vi har ett par spelare som står högt upp i hierarkin. Vem som står högst låter jag dock vara osagt.

Om ni nu står utan huvudtränare vid seriestart. Hur löser ni det då?
- Jag vet att styrelsen arbetar för fullt med att lösa tränarfrågan, och jag är säker på att de kommer att lyckas inom en snar framtid. Det finns alltid ett par ess i rockärmen.

Hur kommer det sig att du verkar älska att göra mål så mycket?
- Jag har haft många olika roller i laget genom åren. Allt från play maker, genombrottsspelare till skytt. När vi spelade i ettan gjorde jag även en halv säsong som linjespelare med gott resultat. Allt detta bidrar till att jag känner mig trygg och målfarlig på många olika positioner. Man får även en bra blick över spelet om man har spelat på många olika positioner. Lägg därtill att jag alltid varit den speltypen som gillar att göra mål. Jag får många lägen och jag tvekar inte på att ta dem. Är det inte det som handboll går ut på, att göra fler mål än motståndaren?

En medspelare till mig avskydde dig verkligen efter vårt möte i våras. Är du något av en gris på handbollsplanen?
Haha, vem då? Jag har alltid velat vara en gris på handbollsplanen men jag anser dock inte att jag lyckats med den bedriften. Man ger och man tar smällar i handboll, vilket man helt enkelt får köpa. Man gör det som krävs för att vinna helt enkelt. Du får ge honom en kram från mig.

Om du får tippa topp tre i serien, hur slutar norrtvåan i år?
- Jag tror att topp tre kommer att bestå av Brännan, AIK och HF SIF.  

2 kommentarer:

  1. Om det är någon som är ett monster är det väl ändå Aris Sanches? Vassunda/AIK eller var han spelar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spelmässigt kan man kanske tycka att benämningen "Monstret" är något haltande (jag skulle säga att han är mer av en ångvält), men annars är det ganska passande. Skillnaden är att Aris har ett antal gymtimmar (och god genuppsättning) bakom den monsterkroppen medan Claesson har god genuppsättning (och, som han själv påpekar, mycket annan träning utanför gymmet).

      Radera