onsdag 22 augusti 2012

Måns Najjar "Jag är rätt målkåt"

Gårdagens debacle mot HK Ceres vill nog de flesta av oss lägga bakom oss så snart det bara går. Men en av få som faktiskt visade prov på riktigt bra spelkänsla och framförallt spelglädje var nyförvärvet Måns Najjar. Måns kom ju som bekant till oss ifrån Skånela, och han är rejält sugen på att sätta HF SIF på plats när vi möts senare i höst. "Dövinkel med Gladh & Sjöberg" fick tag i Månsponken för en liten intervju.

Måns i det vackra vinröda stället. Observera att det är en gammal
matchtröja han har på sig.


Tjohoo Måns. Välkommen till vackra Vassunda. Hur kommer det sig att du valde spel med oss?
- Hej och tack! Jag kände att det var dags för en förändring då jag spelat i Skånela i drygt 12 år. Jag kände mig färdig i den klubben, men ville fortsätta träna handboll och utvecklas i en annan miljö och då låg Vassunda bra till på önskelistan. Dels för att det ligger nära och bra, men främst för att klubben alltid har haft bra rykte om sig sportsligt. Både i A-lag och U-lag.

Vilka intryck har du fått av Vassunda så här långt?
- Jag har bara positiva intryck än så länge. Jag har fått ett proffsigt- och välkomnande bemötande av både spelare och ledare. Man känner sig som hemma redan! Dessutom verkar laget vara fullt med vinnarskallar och klubben verkar ha höga ambitioner att få en topplacering i serien. Vilket är inspirerande!

Du kommer ju ifrån Skånela. Kan vi räkna med att du har benkoll på Romilds (tränare HF SIF) alla ess han kan plocka fram i rockärmen?
- Haha! ”Benkoll” kan jag nog inte påstå att jag kommer ha, han är rätt finurlig den där Romild! Men dem flesta spel och spelare har jag bra koll på.

Som tidigare nämnt kommer du ju ifrån Skånela. Hur stort är det egentligen i de egna leden att spela i elitserien?
- Det är ju såklart en enormt stor framgång för en klubb som Skånela. Att klättra från div.1 och allsvenskan upp i den högsta serien på bara två år utan att knappt ha värvat nånting är ju otroligt starkt. Så jag kan tänka mig att hela Skånela och Märsta är heltaggade för den kommande säsongen och jag hoppas för både klubbens och kommunens skull att det går bra för dem. Det kommer isåfall öka handbollsintresset i hela Stockholm.

Du håller till på niometer. På vilken plats känner du dig mest hemma?
- Jag har spelat mest som vänsternia under min karriär så på den positionen känner jag mig hundra procent säker på min uppgift. Men på senare tid har jag även spelat en del på mittnio, och kommer försöka utvecklas på den positionen så mycket som möjligt.

Vilka delar i spelet ser du som dina stora styrkor?
- Jag skulle nog säga att jag är rätt kreativ av mig, bra på att hitta lösningar. Vare sig om det är att spela fram eller hitta eget avslut. Jag är rätt målkåt av mig också så jag brukar oftast stänka dit ett par baljor. Sedan är det väl snabbheten- explosiviteten som jag tycker jag utvecklat mest under de senaste åren.

Och några svagheter finns knappast, eller?
-Haha, jo då ingen är perfekt! Jag har ett temperament och en vinnarskalle som ibland kan ställa till det för mig i spelet. Men den sidan av mig ska jag försöka visa så lite som möjligt under den här säsongen. Sen måste jag nog spetsa till mina kunskaper bakåt en del också.

Har du några personliga målsättningar nu när vi kliver in i säsongen?
- Att vinna division 2 och klättra upp i ettan är min största målsättning och det tror jag att jag har laget bakom mig på också. Sedan lite mer personliga målsättningar är väl att slå mig in i startsexan en bit in på säsongen och att alltid ge etthundra procent på träning och match.

Visst är vinrött mycket snyggare än Skånelarött?
- Jag provade faktiskt tröjorna idag (igår) mot Ceres. Riktigt snygga och fräscha! Det blir nog Vassunda som drar det längsta strået på tröjfrågan! Bortastället däremot är inte riktigt lika vackert, haha!

I Skånela har man ju länge sett Vassunda som det där fjantlaget ifrån norr. Är det ändring på det nu?
- Jag tror faktiskt det blivit ändring på det dem senaste åren. Senast lagen möttes spelade ju jag i Skånela och då blev det faktiskt 36 lika! Så ett ”fjantlag” ses Vassunda absolut inte som. Jag tror det kommer vara en riktig derbystämning lagen emellan när vi möter Skånela!

Det kan inte vara lätt att komma in som 93:a i Vassunda och tvingas spela med det unga laget på fotbollsuppvärmningen. Hur känns det egentligen?
- Ja, vi förlorar ju alltid så det känns självklart inte så bra. Men det kommer det att bli ändring på!

Avslutningsvis. Tippa topp tre i serien.
- Svårt. Utan att tippa i någon slags rangordning så tror jag att topp tre kommer att vara Vassunda,
Skånela och AIK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar