tisdag 28 augusti 2012

Upplandsdomare satsar mot Rio

I år blir elitserien bra mycket upplandstätare än det varit de senaste åren. Inte nog med Skånelas framgångar, lite vid sidan av har två glada pojkar från "Örsan" lurat sig in i visselpipskören. Jag talar såklart om domarparet Andreas Isén och Emil Blanck. "Dövinkel med Gladh & Sjöberg" fick tag i den ena av dem, Emil Blanck, för en intervju.

Emil (t,v) är riktigt nöjd över sitt TV-framträdande.


* * *

Hej Emil. Som domare har man den kanske mest utsatta positionen på banan. Är det något du trivs med?
- Hej Mange. Hade jag inte trivts i den sitsen så hade jag nog inte fortsatt att vara domare idag. I början av karriären tyckte man att det var lite jobbigare, men jag har lärt mig med tiden att det nästan alltid finns minst 2 olika uppfattningar på ett domslut.

Vi är som spelare och håller på med handboll för att vi tycker det är roligt och att komma till en fullsatt idrottshall med en aktiv publik är nog det bästa som finns. Att höra ena sidan av publiken jubla och den andra bua på grund av ett domslut har gett en gåshud ett flertal gånger under åren.

Jag anser personligen att det är bättre att fria än att fälla, då det värsta som finns för en spelare är när domarna tar över matcherna med en konstant visslande. Vilka är dina synpunkter på det?

Upplandstätt
- Oj, den är svår. Jag tycker helt klart att det är roligare att kolla på en match när det är mindre avbrott och färre utvisningar. Vi som domare jobbar med de gula korten i inledning av en match för att sätta den nivån som spelarna ska följa, för att hårdra det så är det lite upp till er spelare att anpassa er efter vår bedömning.

Vi alla domare, har olika uppfattningar om visa saker, vi säger att domare A tillåter inget drag i tröjan alls, medan domare B kan se mer mellan fingrarna på det. Då är det rätt dumt att dra i tröjan när domare A finns på planen.

Kan säga att jag och Andreas är betydligt mer nöjda med vår insats när vi har så några 2:or som möjligt. Det är då vi har lyckats att i ett tidigt skede få ut vårat budskap och ni spelare har förstått och accepterat vår nivå.

Vad anser du annars är de viktigaste egenskaperna för en domare?
- Jag utbildar domare i Upplands handbollsförbund och jag brukar säga till dem: ”En bra domare är ödmjuk, lugn, säker i sig själv och rättvis”

En domare i mina ögon måste kunna föra en dialog med ledare och spelare. Man ska inte stå och prata matchen igenom, men någon gång då och då kunna förklara varför man tagit det beslut som man har gjort.

Det är inte ofta man hör när en domare gjort en bra match, utan nästan bara när de gjort en dålig.
Brukar ibland fråga min bror hur domarna varit efter match, och när han inte kan svara så brukar jag veta att det varit bra. Så en domare som inte märks förren något händer, är för mig bra.

Jag gjorde en intervju tidigare med en före detta elitseriedomare. Han ansåg att det var svårare att döma division 2 än Elitserien. Vad tycker du?
- Det är lite både och. I lägre divisioner uppstår det mer konstiga situationer och man måste vara beredd på det mesta. Elitspelare är oftast mer tränade och fullföljer en satsning till 100% så situationer som uppstår där är mer rena och lättare att se. Jag brukar säga att det är lättare att döma högre upp man kommer, men med mer press på en att inte ta felaktiga beslut.

Fördelen man kan ha att komma ner till division 2 är när spelare och ledare vet om att man i vanligt fall dömer högre. De kan ibland köpa ens beslut och inte lägga någon fokus på mig som domare, bara för att jag är en högre rankad domare än de har i vanliga fall.

Din och din domarpartner, Andreas Isén, domarkarriärer kan väl närmast liknas med Åshöjdens resa genom fotbollsböckerna. Hur kommer det sig att ni har kunnat klättra så högt i divisionerna så pass snabbt?
- Haha. Om det gick snabbt beror nog på vem du frågar. Vi gick vår första domarkurs den 7 oktober 2000 så det tog 12 år för oss att bli elitseriedomare på herrsidan. Vi har alltid sagt att vi dömer så som vi själva vill se en handbollsmatch spelas. Och vi båda gillar snabb och tuff handboll. En kombination som verkar uppskattas av de flesta.

Sedan tror jag att eftersom vi känner varandra bra och har dömt tillsammans så länge, så känner vi oss trygga när vi är på planen tillsammans. En trygghet som gjort att vi känner oss accepterad av både spelare och ledare och fått oss att fullfölja och utveckla den stil/bedömning som vi hade från fösta början.

Ni är ju födda 1985, är ni med det de yngsta elitseriedomarna vi har i det här avlånga landet?
- Nej, det är vi faktiskt inte! Kaspar Sjöberg är född 1987 och hans kollega från förra året Christoffer Möller är född 1985. De har idag 2 nya kollegor men är kvar kvar som elitdomare.

Andreas Isén var ju en vilde på handbollsbanan. Jag misstänker att han kanske åkte på ett och annat rött kort i sina ungdomsår. Tror du att det kan vara honom till fördel nu när elitserien står på programmet?
- Haha, ja, det är många som brukar ta upp att Andreas var lite vildare när vi var yngre. Det är faktiskt så att Andreas har alltid varit otroligt lugn på planen som domare, det är mer jag som har hetsat upp mig och han som lugnat ner mig när vi dömt.

Det kommer att bli en utmaning för oss att nu döma elitserien, men om vi bara behåller vårat lugn på planen och fortsätter att döma som vi alltid har gjort, som kommer det att bli bra. Vi är otroligt taggade och ser fram emot en extremt rolig säsong.

Ni dömde väl en/ett par elitseriematcher förra året. Var det svårare än att döma lågdivisions-handboll?
- Som jag sa tidigare så är situationerna mer rena i Elitserien, men den stora skillnaden är snabbheten i spelet.
Det gäller att verkligen inte släppa blicken från spelet.

Era domardrömmar slutar knappast där antar jag. Vad ser du i dagsläget som det stora målet med den bana ni gett er in i?
OS skulle ju vara något. Varför inte Rio om 4 år?

Det viktigaste just nu är att etablera sig i Elitserien att få spelare och ledare att känna igen oss, och känna en trygghet i vårt sätt att döma.

Men målet är om det bara var skoj, ovan, att få komma ut och döma internationellt!

I Uppland kan man inte direkt gödsla med bra domare. Hur ska man rätta till det?
- Genom tillväxt. Vi måste få unga hungriga domare som verkligen vill döma.
Tror att vi i domarkommitten måste få ett bättre samarbete med de föreningar som finns i Uppland och utbilda de föreningsdomare som finns bättre, framförallt få dem att vilja fortsätta. Nu när jag och Andreas kommit upp som elitdomare visa dem att det går att lyckas även om man är från Uppland.

Vad ser du som dina/era styrkor som domare?
- Att vi är lugna och trygga i vårat sätt att döma. Sedan att vi verkligen försöker ha en dialog på planen. Men den stora styrkan är att vi trivs och tycker att det sjukt roligt att vara på planen och döma.

Tycker du att domare -- likt spelarna -- ska få ha sina olika stilar?
Absolut! Vi är alla olika som personer och det är bättre att förbättra den stil man har än att försöka efterlikna någon annan. Man ska vara trygg på planen, och det är lyckas man bara med när är sig själv.

Till sist. Vad önskar du mest just nu?
- Att serierna skall dra igång. Man börjar bli lite rastlös på helgerna nu.

3 kommentarer:

  1. Lite extra info till bloggen :-) Ceres slog Täby borta ikväll med 32-29 Jesper Lidberg fick göra 18 mål?!!!!!

    SvaraRadera
  2. Kunde gått hur som helst tyckte jag. Ren tillfällighet vem som skulle vinna, men Täbys hela 29 tekniska fel var tämligen avgörande.

    Ceres lutar sig mycket tungt mot mittnian som spelade nonstop trots en jättebänk. Han var helt klart lagets räddning - litet för sårbart för min smak.

    SvaraRadera
  3. Resultatet i matchen blev 31-33 och inte 29-32

    SvaraRadera