lördag 4 augusti 2012

Listigt med Arne

Som bloggkollega Sjöberg nämnde häromdagen står det nu klart att ny herrlagstränare blir (Bo)Daniel Arnerlöv. Bloggen fick tag i honom för en kortis.

* * *

Först sju-åtta framgångsrika säsonger med föreningens pojkar födda 1993 och sedan succé med damlaget. Hur bär du dig åt?
- Nja, en del saker har gått bra andra mindre bra. Damlaget gjorde en väldigt bra vårsäsong och vi hade en progression i många delar av det vi gjorde och det tror jag beror på att vi valde att jobba mycket med grunder i den individuella tekniken.

Och nu blir herrlaget nästa utmaning. Vad var det som lockade med just det här tränaruppdraget?
- Anledningen till att jag vill köra med herrarna är att jag känner många utav spelarna sedan tidigare och att flera utav spelarna verkligen ville att jag skulle komma till laget. Det är alltid kul att känna sig uppskattad.

Sjöberg, som har haft dig som tränare tidigare, hyllar din förmåga att få ut maximalt av varje spelare och din fina fingertoppskänsla i coachingen. Hur skulle du vilja beskriva dig själv som tränare?
- Det var gulligt av honom, haha. Ja, du...jag försöker att vara rak och tydlig gentemot spelarna, jag tror det är väldigt viktigt. Sedan har jag lätt för att förändra när någonting inte fungerar.

Sätt ord på din handbollsfilosofi.
- Det är inte det lättaste....men rakt, tempostarkt och listigt, haha.

Du har ju tidigare tränat 9 av spelarna i herrtruppen som ungdomsspelare. Hur stor fördel har du att du har tränat så många av spelarna tidigare?
- Är det 9..okey. Ja, jag känner dessutom de flesta andra då jag har spelat med många. Det är självklart en fördel att känna spelarna både socialt och handbollsmässigt.

Jag antar att du har gjort klart stora delar av analysen. Vilka förändringar kan vi vänta oss jämfört med hur det har sett ut tidigare?
- Ja, delvis i vart fall. Jag tror inte att förändringarna kommer att bli så stora, men jag har funderat på en del saker men de nämner jag inte här, haha.

Vad kommer vi att kunna vänta oss rent spelmässigt av Vassunda den här säsongen?
- Jag hoppas såklart att vi kan utvecklas och bjuda vår kära publik på en fartfylld, tempostark handboll samtidigt som vi vinner så många matcher som möjilgt men jag vill inte uttala något specifikt mål.

Norrtvåan blir en ny bekantskap för din del. Vad tror du om årets upplaga av serien?
- Ja, jag är inte så bra påläst men Ubba har utlovat en del hjälp med scouting och sedan hoppas jag att P-O blir kvar i tränarstaben för han har ju redan lite koll. Vad jag förstår det så kommer serien att bli betydligt bättre denna säsong än föregående, jag kan väl våga mig på att gissa HF SIF, AIK och Brännan i topp i serien men annars avstår jag från tippande.

Hur blir det med ditt eget spelande i Upsala IF, nu när du tar över Vassunda?
- Jag har sedan tidigare sagt till Janne, att jag enbart kommer att spela i fyran och dessutom att det är oklart med hur jag gör under våren då jag blir 08a.

Du skriver inte över dig till VIF och slänger in dig själv ifrån start på mittnio?
- Det är ingen dum tanke...nej skämt och sido så har jag inte riktigt den rätta formen så jag tror div 4 med UIFs B-lag blir ganska lagom för mig.

Varför väljer du att hoppa på herrtåget?
- Det är därför att det är så pass många spelare som verkligen vill ha mig till laget och jag har fått liknande signaler från styrelsen så det känns jättekul.

Vilka spelare tror du kommer bli lagets viktigaste, och av vilken anledning?
- Diplomatiskt tråkigt, men det är trots allt ett lag så kollektivet är vitigast. Dock är målvaktsfrågan lite osäker som jag förstått det så någon målvakt kan såklart bli en nyckelperson.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar