torsdag 19 april 2012

Björns gulsvarta hjärta tror på AIK

"Dövinkel med Gladh & Sjöberg" tog sig en liten kortis med AIKs Björn Bodén.






Björn stoltserar i sina finaste gåbort-kläder.
Tjena Björn, trevligt att du ställer upp på en liten intervju för läsarna.

- Man får göra det man kan för att höja intresset för handbollen i div 2 norra, tackar själv för en toppenblogg!

Tack för berömmet och varsågod. Inför den gångna säsongen kan knappast en åttonde plats varit att hoppas på. Vad anser du skulle gått bättre?

- När vi stod i september strax innan seriestarten 2011-2012 så hade vi knappast blivit nöjda om någon hade tippat oss 8:a i tabellen.

Jag trodde att vi skulle hamna på plats två eller tre bakom Lidingö som jag trodde skulle vinna serien klart.

Det första bakslaget var naturligtvis att vi tappade Alexander Lindholm precis innan seriestart, han slet av korsbandet i en träningsmatch mot ett lag från Dalarna någon vecka innan seriestart. Alex hade säsongen innan dess varit vår viktigaste spelare då han alltid gör fem-tio "enkla" mål per match.

När dessutom Tomas Hagman fick möjlighet att gå till Skånela under julledigheten kom det nog omedvetna tankar om att vi aldrig skulle klara en topp 3-position.


Sen så stämmer ryktena om oss att vi inte är det laget som tränar oftast, men de gånger vi tränar så hade jag gärna sett att nivån hade varit lite högre under våren.

Ni tappade som bekant Tomas Hagman till Skånela mitt under säsong. Vad har det inneburit?

- Hagman är en av seriens bästa, då han är en duktig skytt, framspelare, försvarsspelare och straffskytt. Dessutom är han en toppenkille som sprider mycket glädje runt sig, hade vi haft Hagman med hela säsongen så hade vi klarat topp tre.

Vem i ert lag skulle du ranka som viktigast sett till säsongen som varit?

- Jämnt skägg mellan Dan Keto och Henrik Petersson. Framhåller dock Henrik Petersson eftersom han som M9 fått ta ett betydligt tyngre ansvar än vad jag tror han någonsin haft. Henke kom till oss från Kalmar inför säsongen 2010-2011. Han är den som skjutit när handen kommit upp, vågat ta straffar i viktiga lägen och dessutom så är han duktig bakåt både som tvåa och trea. Henke är dessutom viktig vid sidan av planen som vår "trivselminister", bra på snacka skit är han också.

En trivselminister är onekligen bra att ha. För din egen del då. Är du nöjd med din insats under säsongen?

- Vi släpper in tredje minst mål i serien trots vår 8:e plats, då jag mestadels bara spelar förssvarspel så får man väl vara relativt nöjd. Framåt finns det mycket att önska, skulle tro att jag snittar ca 2 mål per match det tycker jag inte att jag ska vara nöjd med.







Björn i sitt rätta element. Försvaret. Foto: Anders Lundström
Vilka ser du som dina styrkor i spelet?

- Bra spelsinne i försvarsspelet, pratar mycket och vågar stoppa in nyllet. Mitt svartgula hjärta hatar att förlora i den svartgula tröjan, jag går på mycket vilja.

Usch då, gårdare som jag är, men du har knappast några svagheter, eller?

- Jag skulle kunna få ett betydligt bättre flås och bli bättre på att hamna i de fria ytorna i det offensiva spelet. Det finns mycket att önska, men till nästa säsong ska fysiken bli närmare de åren man fanns med i en allsvensk/div 1 trupp, än vad den är idag.

Vem anser du var seriens bästa spelare?

- Boken (Anders Boqvist, reds anm) i Lidingös mål är grym, Dan Keto är seriens bästa M6 och kanske även den bästa försvarsspelaren och Igge (Ingvar Nguesseu, reds anm) som är kungen i Kungsan.

Vet du redan nu om några ändringar i truppen till nästkommande säsong?

- Christos Loupedis, M6 född 1996, från de egna leden får nu äntligen spela seniorhandboll. Om han sköter träningen i sommar så kommer han bli en otrevlig överraskning för många lag. En sak är säker, det är att han kommer inte att bli långvarig i division 2-sammanhang.

Erik Bergström, 9M född 1994, från de egna leden började spela med herrlaget ganska sent förra säsongen, är en oslipad diamant. Han kan bli hur bra som helst om han vill.

Alexander Lindholm 9M född 1987, kommer att komma åter någon gång under nästa säsong.

Sen vill jag inte säga så mycket mer då alla kval inte är avslutade samt det viktiga att övergångsfönstret faktiskt inte har öppnat ännu. Jag är dock optimistisk att vi får in tre stycken niometersspelare av högsta division 2-klass, varav en av dessa är vänsterhänt.

Ingen spelare slutar som det ser ut i dagsläget, truppen ser ut som följer:

MV: Hannes Hed, Linus Sandberg, Kristoffer Karlsson


V6: Erik Melin, Stefan Sjöstedt


9M: Pontus Andersson, Erik Bergström, Alexander Lindholm, Johannes Reicke, Henrik Petersson, Andreas Johansson (Daniel Andersson är bonus)


H6: Danny Pripp, Sebastian Strömberg


M6: Dan Keto, Björn Bodén, Christos Loupedis


Coach: March Kusmin

Förhoppningsvis tar en junis kraftiga steg under sommaren för att bli en pjäs i A-truppen.

Det var inte dåligt med info det där. Du var en grym tippare när det kom till att tippa resultat här på bloggen. Är du lite utav en spelgalning?

- Absolut inte, jag köper en trisslott på väg hem från jobbet/plugget någon fredag då och då.

Vad är hemligheten för att bli en så bra division 2-tippare som du är?

- Det finns inga hemligheter, jag är bra på att lära mig namn och känna igen spelare, jag har bra koll på vad lagen/spelarna i serien är bra respektive dåliga på.
Det underlättar för att läsa ut vilka lag som passar varandra bra eller dåligt.

En nörd alltså, precis som Sjöberg. Avslutningsvis, släng ur dig ett rekordtidigt tips om vilka du tror tar hem division 2 norra nästa säsong.

- Om vi får klart med de tre spelarna vi önskar; AIK!


Tack Björn, och lycka till den kommande säsongen. Slit inte ut er i onödan på försäsongen nu bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar