söndag 15 april 2012

Gladh tippar kval - igen

Kval till division 1, DirectOff 2:3

Täby HBK - Mantorps IF HF, söndag 13:00 Tibblehallen

Det första mötet var en av de större krossarna jag läst om i kvalsammanhang. Framförallt om man tar in i beaktande att det var laget ifrån den högre divisionen som fick se sig utskåpad av en trea ifrån divisionen under. Nu är det dock en ny match, med helt andra förutsättningar. Man får aldrig glömma fördelen av hemmaplan.

Nu tror jag däremot inte att hemmafördelen är tillräckligt stor för att kunna rå på Mantorp. Man visade senast i kvalomgångarna mot Brännan att man även är mer än kapabla till ett bra spel - även på bortaplan. Mantorps snudd på galna försvarsspel tror jag passar Täby mer än illa. Med detta sagt ser jag bara en utgång i det här slaget. Mantorp vinner, rätt så komfortabelt till och med.

Mitt tips: 23-32


* * *


Kval till division 1, DirectOff 2:3

Sollentuna HK - IF Gauthiod, söndag 15:00 Sollentuna Sporthall

Det här mötet har alla förutsättningar för att kunna bli en ordentlig nagelbitare för alla de inblandade. Efter Gauthiods seger på hemmaplan senast beger man sig nu till Sollentuna för att försöka ta in Swithiod i det lite finare rummet igen. Efter att faktiskt ha sett båda lagen spela i år blir jag ändå inte klokare. Jag skulle vilja hävda att Gauthiod har en bredare trupp, med fler spelare som kan gå in och avgöra matchen. Dock finns det ingen spelare i det laget som besitter samma spetskompetens som Sollentunas Andreas Fuxborg.

Hur slutar matchen då? Ja, inte vet jag. Men jag skulle vilja tro att vi har en brutalt jämn fight att vänta oss. Risken för ett oavgjort resultat med förlängning som följd känns mer än trolig. Och så får också mitt tips bli. I förlängningen ser jag en man som verkligen vill- och kan avgöra. Fuxborg smäller in avgörandet i slutet.

Mitt tips: 26-26 (30-31)


* * *

Kval till division 2

Sikeå SK - Enköpings HF, söndag 15:00 Jenningshallen

Som vi har väntat på att den här kvalrundan ska dra igång. Den första matchen blev ju uppskjuten på grund av ett flygplan som inte ville flyga.

Roger Övermark låter övertygande när han talar om sitt Sikeå. Man har toppa formen, precis lagom. Vad vi såg när vi var i Robertsfors var ett duktigt lag, med ett bra skytte. Något kantspel var det knappast att tala om. Får man även igång det spelet kommer inte Enköping att kunna känna sig säkra alls på poäng. Och som bloggkollega Sjöberg redan påtalat har Sikeå under hösten mer eller mindre spelat VM-Final varje match. Det är inget som Enköping kan skryta med. 2 matcher har man spelat under hela säsongen. Den första slutade oavgjort och den andra förlorade man.

Nu tror jag däremot att Enköping har det bättre laget sett spelare för spelare. Mina personliga erfarenheter av Enköping är också att det är ett lag som verkligen kan leva upp till just det - att vara ett lag. Även om det finns en självklar stjärna i Gustav Odeheim går inte hela spelet ut på att han ska showa från sin niometersposition.

Med allt detta sagt ska jag försöka få fram en vinnare. Tyvärr för norrlandshandbollen tror jag inte att Sikeå tar hem det här. Enköping ska i egenskap av tvåa i trean vara minst ett mittenlag i tvåan. Något Sikeå inte är i dagsläget. Jag får gärna ha fel, ty jag gillar Sikeå, och anser att man inte hör hemma på handbollens bakgård.

Mitt tips: 25-31

6 kommentarer:

  1. En liverapportering mellan Täby -Mantorp kan man inte drömma om va?:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre har vi inte möjlighet att täcka in alla spelplatser, varför vi har tvingats välja fokus för vår bevakning. Sett till resultaten i första omgången föll valet på matchen mellan Sollentuna och Gauthiod.

      Radera
    2. Matchen live rapporteras hår fick jag se: https://mantorp-taby.coverpage.coveritlive.com

      Radera
  2. Denna länk funkar ifall andra vart lite fel:
    http://mantorp-taby.coverpage.coveritlive.com/index2.php/option=com_altcaster/task=viewaltcast

    SvaraRadera
  3. Sollentuna vinner med 4bollar kanske hade haft en garderob fylld med tröjjor om jag tippat denna säsong ...2 matcher Rätt på vinnande lag samt exakta siffror ...kan man få en tröja retro ...samt som anonym . Annars är det jag som sopar rent nästkommande ...!

    SvaraRadera
  4. Dr. Roger antar jag. Välkommen nästa år.

    SvaraRadera