söndag 22 april 2012

Mannen, myten, legenden

I och med att den här säsongen tog slut blir vi i norrtvåan en vinröd profil fattigare. Och det är inte en vassundaspelare som lägger skorna på hyllan, utan Kungsängens gigant Ingvar Nguesseu. "Dövinkel med Gladh & Sjöberg" har tagit tempen på "Kungen av Kungsan".

* * *







Kungen av kungsan ser fram emot fiskesäsongen. Igge, du glömmer inte att
du har lovat att ta med mig och Gabbe på en fisketur va?


Hej Ingvar. Trevligt att du kan ställa upp på en liten frågestund.

- Alltid kul att bli tillfrågad, självklart ställer jag upp på lite frågor.


Du har efter den här säsongen bestämt dig för att lägga dojjorna på hyllan. Hur kommer det sig?

- Allt har sin tid, och efter 32 säsonger så börjar kroppen säga ifrån och motivationen försvinna. Många av de jag spelat med är sedan länge borta, och dem har för vana att alltid fråga varför jag inte lagt av. När man sedan märker att man har åldern inne för att vara farsa till de nya juniorerna, så får det vara nog. Tanken var egentligen att jag skulle sluta redan förra året -- eller var det året innan det eller kanske till och med tidigare? -- och endast vara med och träna (läs: motionera) de senaste säsongerna. Men pga skador i truppen och juniorer som var villiga att lyssna på en gammal farbror, så fann jag nya krafter och några veckor före jul -- när det blev för kallt för fiske -- så var jag välkommen tillbaks på planen. De första matcherna så kändes det skakigt och man ställde sig frågan ifall det verkligen var rätt beslut. Men när poängen började trilla in och grabbarna tog en massa poäng under några norrlandsresor fick hela laget en motivationshöjning. Med andra ord, vi förstod att vi inte var ett bottenlag, vilket gör det hela lite roligare.


Är det någon chans att det blir en comeback senare?

- Njaaeee, det tror jag inte i skrivande stund. Jag har varit och tittat på några matcher i serien och känner att en plats på läktaren och att ha åsikter om spelet kan vara min melodi i fortsättningen. Jag hoppas att KSK reserverat en plats på ”ljugarbänken” med de andra veteranerna.

Det är också möjligt att jag dyker upp i Knivsta på någon av era matcher och har åsikter då också. Men man ska också vara realist och jag vet att jag älskar sporten, så rätt fråga vid rätt tillfälle så kan allt hända. Men just nu är det inte troligt.

Jag fick en så pass fin avslutning i Ekhammarhallen sista matchen, så jag kanske ska ta med mig det minnet och lägga av helt enkelt. Men vem vet, kanske dyker jag upp i någon lägre serie bara för skojs skull, men det är inte aktuellt i dagsläget.


För övrigt gällande handbollen, släpper du det helt eller kommer du att ha en annan roll?

- I dagsläget är det inget tyngre uppdrag på gång. Jag ska vara med lite på ett hörn vad gäller KSK:s damjuniorer under försäsongen, men det är nog allt som är inplanerat. Min gamle vapendragare, Örjan Selander, tränare och tidigare spelare i KSK på högernio, är inte tränare för KSK:s herrar längre och vi har alltid hållit varandra i handen de senaste åren. Jag kommer dock sakna gemenskapen i laget och allt som händer bredvid planen.

Givetvis kommer jag vara med och sälja julgranar för klubben även i fortsättningen, men lotterna kan de inte lura på mig, då det kostat allt för mycket historiskt.


Om du ser tillbaka på den gångna säsongen. Är du nöjd med vad ni som lag åstadkommit?

- Strax före jul vände det för oss. Juniorerna klev fram och tog mera utrymme. Danne (Dan Höglund, reds. anm.) och Anton (Möller, reds. anm.) fortsatte att utvecklas och även personer som Markus (Kvarnefalk, reds. anm.) och Simon (Jonasson, reds. anm.) visade att de var redo för seniorspel och började konkurera med oss seniorer på allvar. Målvakten Djalmar (Dorado, reds. anm.) gjorde några bra matcher samt att de andra spelarna fann trygghet i spelet. Detta innebar att vi höjde vår lägstanivå och att vi plötsligt blev ett lag på övre halvan av serien. Givetvis finns det något som gnager i en, i och med att vi missade kvalet, men det var inte målsättningen från början. Så visst är jag nöjd, och jag lämnar ett lag som kommer att stå väl rustat för framtiden.

En ny tränare, som nu verkar vara på plats, med mycket erfarenhet kommer troligen ta KSK till nya roliga resultat. Individuellt är jag nöjd med vad jag presterat. Ifall bara de ”nya” veteranerna i form av Andreas Györk, Mattias Westerlund, Ahmed Ramic, Jim Gavelfält, Joakim van Leeuwen (född 1990, reds. anm.), Andreas Birkenstedt, Fabio Guerra och Fredrik Lennestedt fortsätter, så kommer laget att fortsätta utvecklas.


Blir det spel i trimserien nu?

- Jag har provat på det för några år sedan och i dagsläget känns det inte aktuellt. Då jag ställer höga krav på mig själv kan jag inte ställa mig på plan otränad eller utan att vara hundraprocentigt motiverad. Men om Örjan ringer innan vinflaskan är öppnad på fredagkvällen är det möjligt att jag rotar fram dojjorna och knäskyddet och åker ner.


På tal om knäskyddet. Det är ju det största jag någonsin sett. Hur mycket väger det egentligen?

- Någonstans runt kilot. Gjort i kolfiber och metall.

I de fem mötena vi haft på det dryga året som gått upphör jag aldrig att förvånas över att du aldrig gör ett misstag. Hur kommer det här sig?

- Vänliga ord och jag tackar ödmjukast. Hemligheten är inte att aldrig göra fel, utan att ingen märker när man gör det. Mötena med er har alltid varit tuffa och ifall jag inte missminner mig helt så är det 2 vinster var samt en oavgjord dessa 5 möten.

Det som kan sägas i allafall är att dessa matcher spelats på en bra nivå såsom sporten ska spelas, det vill säga utan gnäll och med en vänskaplig ton både före och efter matcherna.


Vad ser du själv som dina styrkor i spelet?

- Jag är tung, erfaren och medför en viss pondus i laget. Jag är stabil i lynnet och allmänt gapig på det egna laget. Jag har ett glatt humör och är pratglad. Det senare gäller även gentemot motståndare och domare. Jag har väl ett halvdant skott, men förederar att göra genombrott och på senare år har jag även börjat lägga lite bra passningar. Många av oss spelare i KSK har spelat ihop i många år och vi känner varandra väl, detta gör att vi inte behöver tänka så mycket på plan vilket gynnar mig.


Nu när det inte blir handboll på heltid. Blir det mycket gäddfiske då? Jag har hört via gemensamma bekanta att det är ett stort intresse?

- Då jag har sambo och två små barn kommer dessa ta mera tid i framtiden. När jag inte sitter i sandlådan och bygger slott eller ligger på knä och skrubbar barnmat från golvet så kommer jag finnas på sjön så mycket det bara går.


Är det något mer som kommer att prioriteras nu?

- Hmm, med åldern så ändras prioriteringarna. Framöver gäller familjen, huset, landstället, båten, fisket. I vilken ordning är inte riktigt fastställt än, men det ska diskuteras hemma. Troligen behövs en del turer till gymmet också! Men det blir ”nästa vecka” som man brukar säga.



Tack för att du ställde upp, och lycka till med allt vad du nu tar dig för.

- Tack själv och lycka till nästa år. Vill även passa på att tacka KSK för den fina avslutningen och alla i och omkring laget som jag kommer sakna framöver.

2 kommentarer:

  1. 2005/2006 Skå-AIK B: 9-76

    Igge 25mål, svårslaget rekord

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dåligt, men han får faktiskt se sig slagen. Johan Lundgren, högersexa i Rimbo HK och U18-landslaget, noterades för 27 baljor i en match mot Hallsta HF (från Hallstavik) i division 4ÖÖ för ett par säsonger sedan.

      Hur matchen slutade? 93-18 till Team Rimbo HF och resultatet uppmärksammades till och med på text-tv som världrekord i serispel.

      Tungt att stå i mål i Hallsta den matchen. Man kan ju hoppas att de var två som delade på målvaktssysslan.

      Radera