måndag 23 april 2012

Korab - albanen från de tyska forumen

"Dövinkel med Gladh & Sjöberg" har tagit tempen på Cliffs Korab Selmanaj, all-starmålvakt och allmänt överjävlig i kassen.

* * *







Korab sträcker ut. Foto: Cliff facebook





















Hallå där Korab. Trevligt att du du ställer upp på en liten jamare. När ni gick i den här säsongen, vad var er målsättning då?

- Jadu, vad var vår målsättning egentligen? Vi hade som huvudmålsättning att ta en plats topp 3 för vidare spel i högre divisioner. Men samtidigt så hade vi våra delmål både individuellt men också i laget.


Anser du att Cliff kan vara nöjda med året som gått?

- Ja, det tycker jag definitivt. Med tanke på förutsättningarna i laget där våran spelfördelare drog korsbandet och menisken i en träningsmatch under försäsongen och missade hela handbollsåret. En annan skada på en ännu en niometersspelare under den omtalade matchen mot Sikeå i Robertsfors, där han blev opererad efteråt och missade resten av säsongen, samt avstängningen på Robert Törnroos. Blanda det med alla våra nya spelare, som vi har fått under säsongen så är det många faktorer som har spelat in.

I princip har vi haft en helt ny uppställning som ska spelas in och det kräver ju en hel del jobb. Men många spelare har tagit ett enormt ansvar och blommat ut. Och sen har vi ju även Rickard Johansson som fått gå hårt hela säsongen, och i princip de enda gångerna han vilat är när han har fått sina tvåminutare.


Du blev utsedd till årets målvakt i år. Är du nöjd med din säsong?
- Ja, det blev jag ju och det var ju otroligt kul, men även chockande faktiskt.

Jag har gjort bättre säsonger förr så helt nöjd med denna är jag inte. På grund av jobbet så har jag endast kunnat träna en gång i veckan och det har ju även gjort att jag inte riktigt kommit in i säsongen. Men det är ju tur att man haft det försvaret man har haft.


Vad ser du som dina styrkor i spelet?

- Mina stora styrkor är att jag har väldigt lätt att läsa motspelare, och mina snabba reflexer.








Korab försöker rädda när bloggkung Gladh kommer fri.
Det lyckas han givetvis inte med. Foto: Anders Lundström



















Har du några svagheter du vill tipsa oss utespelare om?

- Det finns definitivt svagheter i mitt målvaktsspel, men inget jag kommer dela med mig av och det är definitivt svagheter som jag ska träna på nu under försäsongen och bli mycket bättre på.


Vilken motspelare har det klurigaste skottet skulle du vilja hävda?

- Oj, den var svår. Det finns ett antal spelare som verkligen skjuter otroligt bra. Men ska man lyfta fram några så är det vänsternian i Brännan, men jag kommer banne mig inte på vad han heter (Marcus Claesson, reds anm.), men även din bloggkollega Sjöberg faktiskt.


Du var i mitt tycke på tok för bra för att spela i Cliff det gångna året, är det verkligen realistiskt att tro att du stannar? Vassunda behöver annars en kanonmålvakt som du. Bara ett tips.

- Haha, man tackar för komplimangen. Som målvakt är man ju ofta i en utsatt position. Antingen så stämmer allt, och du täpper igen helt, eller så släpper du in det mesta och lite till. Men sen har jag faktiskt haft en säsong där mycket av mitt spel har baserats på hur bra försvarsspel jag har haft med mig. För alla förstår att utan ett bra försvar så är man ganska sårbar som målvakt.


Kan det kanske vara så att eventuellt spel i Hammarby nästa säsong kan vara tungan på vågen, som får dig att stanna i Cliff?

- Nej, så är det faktiskt inte. Jag är otroligt glad över samarbetet med Hammarby och det innebär ju en massa nya förändringar med nya spelare, ny tränare, hårdare konkurrens och förmodligen en hel del andra saker. Men jag spelar i Cliff för att mina närmaste vänner spelar där med mig, och jag spelar samtidigt i en förening som tror på mig både som spelare och person.


Jag minns att i halvtid i matchen mot oss kom du fram och sa: "när ska du knorra då? Jag kommer ligga där med hela kroppen." Har du alltid sådan koll på motspelarna?

- Som jag sa tidigare så har jag otroligt lätt att läsa motspelare, och det tar inte lång tid innan jag vet vad deras starka samt svaga sida är. Med tanke på min längd, där jag faktiskt räknas som kort i handbollsvärlden så måste jag ju ta till vara på detta och utnyttja det till max.


Hur kommer din försäsong att se ut nu?

- Den kommer med största sannolikhet vara tuff, som vanligt. Följa coachens råd och tips som kommer göra mig ännu bättre och ännu säkrare i mål nästa år. Jag är dessutom en envis spelare och ger sällan upp i första taget, så viljan att prestera och bli bättre kommer driva mig långt under försäsongen.


När jag sitter och pusslar ihop serien, så får jag svårt att tro att ni kommer hamna i norra nästa år. Vad tycker du om det?

- För min del spelare det ingen roll. Visst att det är drygt att åka långt och spela två matcher under en helg, samt att nån helg blir matchledig. Men det är ändå roligt att åka iväg med grabbarna i Cliff. Vi umgås vanligtvis vid sidan av också, så det blir nästan som vilken resa som helst, fast med matcher inplanerade.


Vilket var det värsta skott du släppte in i år?

- Tyvärr så måste jag säga din snurrknorr (Mouhahaha, reds anm.). Jag såg att du körde den under uppvärmningen och misstänkte att den skulle komma under matchen. Jag var ju där, men samtidigt så var det en match där inget gick som det skulle för laget och därför är den ännu jobbigare.


Jag måste ju fråga, Cliff och Hammarby, känns inte det som varandras motsatser?

- Det är möjligt att det är, men även motsatser trivs ihop med varandra. Det viktiga är att vi lär känna varandra och lär oss varandras styrkor och svagheter och drar nytta av det. Cliff kommer bli ett lag som man får räkna som ett topplag nästa säsong.


Tack Korab, och lycka till nu!

- Tack själv och keep up the good work med er blogg. Lycka till nu med din handledsträning och försäsong!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar