torsdag 12 april 2012

Laddat Sikeå vill utnyttja hemmaplansfördel

De har väntat länge nu, Enköping och Sikeå, men på söndag är det slutligen dags att göra upp om en plats i division 2 nästa säsong. På ena planhalvan återfinns alltså Robertsfors stolthet, som efter många om och men fixade en kvalplats efter segrar mot Malmberget och Sundsvall i de två avslutande omgångarna. Lagets tränare Roger Övermark har inför söndagens drabbning givit sin syn på säsongen så här långt och det som komma skall.

Ni fick en otroligt tung start på säsongen och hösten vill nog alla "robbanbor" helst bara glömma. Under våren har det gått bättre och i sista stund undvek ni också direktnedflyttning till division 3. Hur skulle du vilja summera er säsong? Har förväntningarna och målsättningarna inför säsongen infriats?

- Oj, en tuff fråga. Summera säsongen kan jag tyvärr inte göra just idag eftersom säsongen inte är slut för vår del ännu. Ska jag spontansvara så måste det bli att vi har som målsättning i år att hålla oss kvar i division 2 norra och den målsättningen ligger fast. När det gäller seriespelet innan kvalet, så började vi otroligt tungt med förluster mot alla lag vi mötte. Det enda laget vi har full pott mot är Malmberget, där jag känner att vi har full koll på hur de spelar. Sedan plumpade vi borta mot Kiruna och jag tycker kanske att vi skulle ha tagit ett par poäng hemma mot Jakobsberg, Cliff och kanske mot AIK. Kungsängen hemma var också en match där jag kände att vi hade kunnat plocka poäng. När vi mötte Vassunda borta så fullkomligt körde de över oss och jag trodde verkligen att de skulle springa hem serien efter den uppvisingen. Lidingö borta var killarnas första "andramatch" och de flesta i laget hade inför den inte varit med om dubbelmatcher. Tyckte dock att Lidingö uppvisade ett sämre spel än vad Vassunda gjorde och personligen trodde jag inte att de skulle springa hem serien så som de gjorde. En stor eloge till dem. Sundsvall plockade vi i sista matchen och med rätt förberedelser hade vi kanske kunnat skrällvinna i premiären borta också. Vi vann borta mot Jakobsberg, där jag tror att de flesta hade tippat vinst för hemmalaget, och den matchen vände en hel del för oss. Hornskroken hemma var också en väldigt skön seger. Rutin är en viktig sak i handboll och det har vi verkligen fått lära oss i år. Mina förväntningar var givetvis att ligga över strecket och det är nog svar nog.

För egen del tillträdde du tränarposten i ett sent skede inte långt innan seriepremiären. Tycker du att du har lyckats sätta någon prägel på laget och ert spel? Av det du har åstadkommit, vad är du särskilt nöjd med?

- Jag tog över laget en vecka innan serien drog igång och det är så klart inte det bästa för laget, men det var bara att gilla läget. Att jag har satt min prägel kan jag nog inte riktigt säga att jag har gjort ännu. Jag har varit tvungen att vara otroligt ödmjuk inför uppgiften och försöka sprida en positiv attityd med glädje och med bra och roliga träningar med mycket fokus på det individuella. Anfallsspelet har varit en av de saker jag har fokuserat på. Jag visste ju att vi skulle hamna på plats 8-12 och byggde just för det. Det jag känner att jag är mest nöjd med är att vi aldrig ger upp, men att säga att det är min förtjänst det vill jag nog inte göra.

Ni har under säsongen spelat med ett mycket ungt lag. Vilken eller vilka spelare har i dina ögon utmärkt sig mest under säsongen? Någon som har överraskat positivt?

- Tobias Persson på högersex har för sin ringa ålder (född 1995, reds. anm.) varit jämn under året. Christoffer Gustavsson på mittsex har fått dra ett tungt lass. Marcus Öhlunds fötter och skott är bland de bättre i serien. Den killen som har klivit fram och vuxit detta år är målvakten Peter Hansson, som har höjt sin lägstanivå otroligt mycket. I övrigt är det fantastisk träningsnärvaro på alla sätt. Ska heller inte glömma Henrich Skoglunds försvarsjobb som är på en hög nivå. Tyvärr lite för hög för division 2 norra.

Våren har som sagt varit väldigt lyckad jämfört med hösten och i synnerhet slutomgångarna lovar gott inför framtiden. Vad tar nu med er därifrån till kvalet?

- Att vi aldrig ger upp.

Mot slutet av serien fick ni också in det lite äldre gardet i form av trion Levin, Bygdemark och Nordholm. Vad har det betytt och vad betyder det för era chanser i kvalet tror du?

- Bygdemark har kört på ganska länge, men jag har inte kunnat använda mig av honom i samma utsträckning som tidigare. När det gäller Levin och Nordholm, så har dessa killar kommit ned och tränat med oss för att med sin inställning höja nivån och hjälpa till i slutet av säsongen. Det är dock viktigt att se hur vår säsong har sett ut. Vi åkte på skador på Stefan Johansson, Jimmy Johansson, Hampus Lindgren och Johan Hammarsten. Dessa killar är tongivande spelare och de blev långtidsskadade. Nu är alla förutom Hampus Lindgren tillbaka och konkurrerar om att få lira i kvalet. Självklart höjs också nivån när truppen stärks upp och det blir konkurrens om platserna.

Tidigare i veckan sa du till media att ni nog får ta på er favoritskapet i kvalet. Är det så det känns eller är det bara för att ni kommer från den högre divisionen som det faller sig naturligt att ni ses som favoriter?

- Självklart så spelar divisionerna roll, men jag tror även att vi har en grym fördel av att vi har två matcher hemma om det går till en tredje avgörande match.

Hur bra koll har ni på Enköping?

- Ja du, svår fråga. Vi har fått en del info från lag som mött dem. En del uppgifter från pojkar som tittat på EHF när de lirat och så har jag kikat på en del sekvenser på nätet, men givetvis så är detta andrahandsuppgifter. Jag vet en del, men givetvis inte allt. Jag vet att de har en bra trio på niometer, en skolad målvakt och kantsexor som är bra i läget. Men vi fokuserar på vårt spel, det är huvudsaken.

Hur har träningsupplägget sett ut den senaste tiden? Har ni förberett er inför kvalet på något särskilt sätt?

- Vi kommer att vara grymt förberedda!

Läget i truppen? Några skador, sjukdomar eller avstängningar som stör?

- Inga avstängningar som spökar. Skadan på Hampus Lindgren ligger kvar och Henrich Skoglund har legat sjuk, men annars ser det riktigt bra ut.

Första matchen spelas hemma i Jenningshallen på söndag. Om du slutligen ska sia lite om matchbilden och utgången, hur lyder din analys då?

- Oj, oj, oj, jag tror att det kommer att bli en jämn och tuff drabbning där dagsformen fäller avgörandet. Vi har en stor fördel i och med att matchen spelas i Jenningshallen och att EHF får resa upp till vinterlandet. Matchen kommer vara målsnål med fokus på försvars- och målvaktsspel. Vi vinner matchen med 27-24.

* * *

Övermark varnar alltså för vinterväder och det är väl bara att hoppas att det inte är den där sorten som får buss- och flygbolagen att ställa in. Det känns som att vi har väntat tillräckligt på det här avgörandet nu.

För övrigt ryktas det om att det här kvalet kommer att bli en riktig publiksuccé. Enköping var snabbt ute med ett fylligt kvalkoncept innefattande bland annat kvalpub och nu sägs det även att robertsforspubliken är på väg att hitta hem till Jenningshallen efter en tids bortavaro. 400 personer i publiken siktar man på och någonting liknande är tydligen att vänta nästkommande helg i Enköping. Kvalfeber?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar