söndag 1 april 2012

Sjöberg tippar (kvalet säsongen 2011/12 del 2)

Något försenat lägger jag fram mitt tips för helgens kvalmatcher. Som ni förstår går jag miste om chansen att spika matchen mellan Gauthiod och Vassunda, men det spelar ingen större roll eftersom jag hade kommit fram till fel resultat i vilket fall som helst. Istället siktar jag in mig på dagens matcher, som kommer att sluta enligt förljande.

Kval till allsvenskan

Alstermo IF - HK Country, söndag 16:15 Mötesplats Alstermo

Alstermo tog lite överraskande i mina ögon en ganska bekväm seger uppe i Skövde i onsdags. Nu har man hemmaplan och i "Grytan" är man inte att leka med. HK Country kommer att få det oerhört jobbigt och får man inte stopp på Daniel Steen (elva mål senast) finns det en risk att differensen kan stanna vid 10 bollar eller mer. Nu tror jag inte att Alstermo själva finner något egenvärde i att ösa på i 60 minuter, utan efter att man avgjort matchen redan innan paus blir andra halvlek en ganska avslagen historia. Alstermos kvalresa till allsvenskan fortsätter mot IFK Ystad medan stöpengänget får slicka såren och satsa mot en ny säsong i division 1. Frågan är bara om man blir kvar i norra eller om man får chansen i södra.

Mitt tips: 30 - 24

* * *

Kval till allsvenskan

Ricoh HK - BK Heid, söndag 16:30 Sjöstadshallen

Göteborgarna har övertaget sett till resultatet i förra matchen, men det faktiska övertaget har nog Ricoh. Hemma är man oerhört starka och när det väl ska till att avgöras brukar de rutinerade rävarna vara som bäst. BK Heid har naturligtvis chansen, men jag har svårt att se att stockholmarna släpper detta. Allra helst som en resa till Las Vegas (eller var det Cypern?) står för dörren. Ricoh vinner och får anledning att återvända till västkusten när man i nästa omgång ställs mot Kroppskultur från Uddevalla.

Mitt tips: 32 - 26

* * *

Kval till division 1

Brännans IF - Mantorp, söndag 15:00 Öbacka SC

Hopplöst underläge kan tyckas, men ska något lag lyckas med bedriften att vända ett underläge med nio bollar är det ett hemmaspelande Brännan. I Öbacka spelar man med stort lugn, något som inte minst har visat sig i segrarna mot Vassunda och Lidingö. Nu krävs emellertid någonting extraordinärt och en omedelbar femmålsledning eller liknande känns som en nödvändighet. Personligen tror jag Brännan vinner, men några nio bollars marginal förmår man dessvärre inte fixa. Mantorp kvalar vidare och får ett guldläge när man ställs mot Täby, som inte imponerat under säsongen.

Mitt tips: 30 - 26

* * *

Kval till division 2

Norrfjärdens IF - Jakobsbergs GoIF, söndag 17:00 Öjebyns Sporthall

Hemmatränaren Peter Karlsson har i veckan uttalat sig om det kommande kvalmotståndets låga speltempo. Det äger väl i viss mån sin riktighet att Jakobsberg inte är det mest kvickfotade laget i världen, men viss försiktighet ska man nog iaktta när man själv kommer från spel i norrtrean. Visserligen är bra försvar och snabba omställningar ett effektivt vapen mot järfällalaget, men så dåliga är de inte i löpet. Jag tror faktiskt på ett omvänt scenario där Jakobsberg springer ifrån norrbottningarna. Det kanske inte blir så från början, men tids nog brukar vanan av ett högre speltempo (som det ändå är i division 2 jämfört med division 3) ge resultat. Norrfjärden är helt övertygade om att de har alla chanser i världen och det brukar ju göra att man hänger med längre en förväntat. Över 60 minuter är det emellertid inget snack om saken. "Jakan" är alldeles för bra och segern lär aldrig bli ohotad ens på bortaplan.

Mitt tips: 23 - 33

* * *

Observera alltså att matchen mellan Enköping och Sikeå har skjutits på framtiden.

1 kommentar:

  1. Jakan vann med 27 eller 26 -21. Norrfjärden ledde dock i paus!

    SvaraRadera