söndag 29 april 2012

Sjöberg summerar

Det blev lika jämnt som förväntat i Jenningshallen i eftermiddags. Lagen följdes åt hela matchen och var omväxlande i ledningen till dess Sikeå kunde gå ifrån till seger med 31-29. Därmed är Sikeå klara för division 2-spel även nästa säsong.

Sikeås avslutning på säsongen har varit formidabel och man kan aldrig sluta beundras av den fantastiska inställning laget visar upp. Laget har varit nere på nio vid flera tillfällen, men alltid rest sig. Nu får man betalt i formen av ett förnyat kontrakt. Dock ska vi säga att det inte enbart är fråga om bra attityd och moral. Robertsfors har också visat att de kan uppbåda god kvalité rent handbollsmässigt. Visst har spelet hackat lite emellanåt, men man ska komma ihåg att de har mött en bra motståndare i Enköpings HF. Kan Roger Övermark nu bara få jobba vidare med den här truppen över tid ser framtiden ljus ut för robertsforshandbollen.

För Enköpings del är det naturligtvis oerhört tungt med tanke på att de faktiskt var i division 2 efter full tid i match 2. Dock ska vi nog inte helt och hållet räkna bort Enköping från division 2 nästa säsong. På grund av de osedvanligt många urdragningarna i inte minst allsvenskan (Djurgårdens IF HF och HP Warta) behöver det sannolikt fyllas på med lag underifrån och blir det då en vakant plats till division 2 ligger det nära till hands att erbjuda Enköping den. Annars blir det som sagt spel i division 3 ett år till, men inte heller då ska man nog misströsta alltför mycket. Nu när HF SIF tar klivet upp i division 2 har jag väldigt svårt att se att något lag skulle kunna utmana Enköping i toppen. Inte över 22 omgångar. Frågan är ju som alltid bara om de får behålla alla spelare. Flera spelare har under säsongen i allmänhet och kvalet i synnerhet gjort avtryck som säkerligen får sportchefer i klubbar högre upp i seriesystemet att leta fram telefonboken.

* * *

Nu när alla för division 2 norra relevanta kval är avklarade kan det kanske vara kul att titta framåt i tiden. Därför tänkte jag här och nu ge ett litet förslag till serieindelning. Vid skapandet av denna indelning har jag helt bortsett från att förutsättningarna kan komma att ändras av nämnda urdragningar.

Division 2 norra

Strömnäs GIF (ny från division 1 norra)
Bodens BK HF (ny från division 3 norra)
Hornskrokens IF
Sikeå SK
Brännans IF
Sundsvall HK
Vassunda IF
HF SIF (ny från division 3 östsvenska norra)
Kungsängens SK
Jakobsbergs GoIF
Sollentuna HK (ny från division 1 norra)
Skogås HK (ny från division 3 östsvenska östra)

Division 2 östra

Täby HBK (ny från division 1 norra)
AIK Handboll (ny från division 2 norra)
IK Bolton (ny från division 3 östsvenska östra)
Skuru IK
HK Tyrold (ny från division 1 norra)
HK Cliff (ny från division 2 norra)
Tumba HK
VästeråsIrsta HF Utv.
Örebro SK HK
HK Lif Blå
Hallstahammars SK (ny från division 3 östsvenska västra)
Ljugsbro HF (ny från division 3 östsvenska västra)

Som ni ser blir omsättningen av lag förhållandevis hög, något som till större delen beror på att många av lagen som under våren har kvalat "uppåt" i seriesystemet har gjort det med framgång. Med min serieindelning blir omsättningen dessutom ännu större och jag kan tänka mig att den inte är glasklar vid ett första påseende. Därför ska jag givetvis förklara hur jag har tänkt.

Strömnäs GIF, Bodens BK HF, Hornskrokens IF, Sikeå SK, Brännans IF och Sundsvall HK är av lätt insedda skäl självskrivna i norrtvåan även nästa säsong. Geografiska hänsyn placerar även oss och HF SIF i den norra serien och detsamma borde rimligtvis gälla Kungsängens SK och Jakobsberg.

Den uppmärksamme har noterat att AIK och Cliff alltså placeras i den östra serien. Att så är fallet är också av geografiska skäl. För Cliffs del känns det ganska klart att det blir ett serieskifte till hösten. AIK däremot är så klart inte lika självklart, men på den punkten har jag resonerat som så att det behöver bli jämn spridning på lagen från division 3. Därför placerar jag Skogås i norrtvåan, men en sådan indelning kan också förklaras utifrån ekonomiska aspekter. Genom att låta Skogås resa långt istället för AIK åstadkommer man en kostnadsfördelning åtminstone de klubbarna emellan, vilket är bättre en ingenting.

Den sista platsen bör rimligtvis tas av något av antingen Täby eller Sollentuna. I detta fall är knappast kostnadsfördelningsprincipen särskilt aktuell, men det finns andra grunder för mitt val av just Sollentuna. Rent sportsligt är jag rätt övertygad om att det är bättre för alla lag i norrtvåan att möta Täby, men om jag nu ska försöka göra en så objektiv och rättvisande bedömning som möjligt, så blir det rödvargarna som tar plats i norra serien. Att det enligt min mening borde bli så beror helt enkelt på att de två bäst rankade lagen (Sollentuna och Tyrold, baserat på sluttabellen i division 1 norra) inte ska behöva spela i samma division 2-serie. Eftersom Tyrold rent geografiskt är ett lag för den östra serien får Sollentuna åka Norrland runt nästa säsong. Logiskt? Ärligt talat så vet jag inte, men något slags stöd för sitt resonemang måste man i alla fall ha. Dessutom spelar jag personligen gärna match i Östra Gymnasiet, som nog får ses som en av de modernare hallarna i Stockholm med omnejd.

Att det här blir det exakta utfallet vid SHF:s tävlingskonferens bedömer jag som högst osannolikt, men nu har jag i alla fall avgett ett förslag. Kanske har någon annan något bra förslag på hur division 2 norra (och östra för den delen) borde se ut kommande säsong.

* * *

Det här var för övrigt säsongens sista "Sjöberg summerar", men glöm inte bort att nästa säsong bara är några dagar bort, åtminstone för vår del. Vissa har nog till och med tjuvstartat. Mycket spännande läsning här på bloggen blir det hur som helst även framöver. Nu är det till exempel bara 28 timmar kvar till transferfönstrets öppnande.

9 kommentarer:

  1. Att DIF skulle dra sig ur Allsvenskan var min gissning också då Ricoh gick upp... men är du säker??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt säker är jag inte, men det är vad jag har hört i alla fall. Sedan är det väl som alltid, man kan inte vara helt säker för än man står där vid seriepremiären. Det hinner hända mycket på vägen och saker och ting ändras hit och dit. Dock vet jag inte varför Djurgården skulle dra sig ur bara för att Ricoh gick upp. De har ju sagt upp samarbetsavtalet just av den anledningen att båda klubbarna ska kunna spela i allsvenskan samtidigt. Men som sagt, jag har bara hört att Djurgården ska begära sig själva ur allsvenskan. På vilken grund vet jag inte.

      Radera
  2. Gick inte DIF ut med att dom hade ett samarbete med Ricoh ekonomiskt, om nu Ricoh dragit bort detta kommer DIF att tyna bort, några publikintäkter finns inte, och något stöd från stor-DIF kan dom nog inte räkna med. Tror också att DIF försvinner nu av ointresse från allmänheten och av ekonomiska skäl, den som lever får se....

    SvaraRadera
  3. Dif som skulle vara i elitserien 2013. Det blev ett luftslott...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser ju inte mycket bättre ut för Djurgården. Jag tror att man har litat lite väl mycket till klubbens namn när man stakade ut vägen fram mot det tänkta SM-guldet 2013. Hur de tänkte att det här skulle fungera helt utan bland annat ungdomsverksamhet vet jag inte (eller jo förresten, de skulle ju länsa övriga klubbar på russinen i kakan var tanken), men antagligen trodde man väl att alla distriktets talangfulla spelare skulle vädja om att få spela för klubben. Det hade kanske fungerat om det var ishockey eller fotboll, men jag tror att de missade att Djurgården inte är något vidare starkt varumärke inom handbollen. Det kan låta hårt och på gränsen till spydigt, men de verkar ha gjort en riktig praktmiss och jag vet att jag med flera mer eller mindre förutsåg en sådan här utgången redan för två-tre år sedan när tugget från Djurgårdens sida gick igång. Själv har jag som ni förstår lite svårt för den "satsning" Djurgården lanserade och känslan jag fick var att det var lite översittarfasoner gentemot övriga klubbar i stockholmsområdet. Nåväl, nu får det räcka med gnäll och jag får väl avsluta med att önska klubben lycka till med vad de nu företar sig framöver. Det blir hur som helst spännande att se vad som händer.

      Radera
  4. Hur många klubbar hann de förstöra under dessa 4 år?

    SvaraRadera
  5. Är det inte dags att stockholmsklubbarna som gjort ett par år i Norr-serien får chansen att ekonomiskt andas ut, kostar ändå 120 000 sek för en säsong, och låta de andra Stockholmsklubbarna ta ett par säsonger.
    Det är helt absurt att ett lag i div två ska ha resekostnader för 100-120 000kr på en säsong. Hur mycket av de pengarna skulle inte kunnat användas till utveckling av klubbarna istället.

    Det är dags för de olika förbunden att ta ansvar för vad som håller på att hända och göra en Norrlandsserie, en "stockholmsserie" och en söderserie.

    SvaraRadera
  6. Johan, E det inte dax att kostnadsfördela serien ist. Att du föreslår att Norrlandserie/ Stockholmserie osv e juh helt absurt. Att norrlandslagen alltid har såna resekostander, det bryr du dig inte om? sen att tala om det sportsliga..
    asså, jag orkar inte!!!

    SvaraRadera
  7. För ett antal år sedan så kostade det i runda slängar 250 000 SEK för att spela i Division 2 norra men då var det säkerligen fler norrlandslag med i serien

    SvaraRadera