tisdag 24 april 2012

Mannen med det hemska frikastet

När Vassunda IF åkte till Boden för match mot Hornskroken var det med en relativt tunn trupp. Vi gjorde en riktigt bra match, men blev bestulna på samtliga poäng då en viss Mattias Söder hängde in ett frikast efter att "Hesa Fredrik" hade spelat ut sin melodi. "Dövinkel med Gladh & Sjöberg" fick tag i Mattias för ett par frågor.

* * * * * * * * * * *

Hallå Mattias, kalas att du ställer upp på en intervju.

- Hej på er, det är bara trevligt att bli tillfrågad, så jag ska försöka svara efter bästa förmåga.


Ni körde en försäsong helt utan träningsmatcher förra säsongen. Var det ett lyckat upplägg egentligen?

- Med facit i hand så var det inte ett optimalt upplägg. Givetvis hade ett par tempohöjare inför säsongen varit önskvärda. Måhända kunde inledningen av seriespelet sett annorlunda ut ifall vi spelat några matcher innan allvaret drog igång. Det är enkelt såhär i efterhand att se mer optimala och bättre lösningar, men ett vet jag säkert och det är att föreningen alltid gör sitt yttersta för att ge oss bästa möjliga förutsättningar.


Hur kommer årets försäsong att se ut.

- Vi har ännu inte haft ett möte kring kommande säsong, men jag tror att upplägget kommer likna föregående säsonger. Problematiken är dessvärre att vi är flera spelare från laget som bosätter oss söderöver under sommarmånaderna, vilket gör det svårt att planera och styra upp en ordentlig försäsong med matcher och betoning mot det kollektiva.

Förhoppningsvis hålls ett liknande träningsläger som föregående år där vi också kanske kan få in en eller två träningsmatcher.



Du själv var en av Hornskrokens viktigaste spelare det här året. Är det någon annan som du tycker bör nämnas?

- Alla förtjänar att omnämnas! Vi är ett härligt lag med god kamratanda, det finns ingen viktigare än den andre sett ur vårt perspektiv. Ändå vill jag passa på att nämna vår tränare Johan Nyström, som nu väljer att fokusera på sin familj och således avsluta sin tränarkarriär. Han är inte bara en bra och skön ledare, utan också en fantastisk människa som har förmågan att sprida glädje i vad han än åtar sig. Jag vet att vi alla i och runt Hornskrokens IF önskar honom och hans familj all lycka.


Vi önskar alla all lycka till Nysan. När vi mötte er i Hildursborg satte du ju segermålet på frikast när matchen var slut. Var det första gången du lyckades med den bedriften?


- Det var första gången, men den hade inte slunkit in om ni hade hoppat i försvaret. Likväl, var det hemskt skönt att den gjorde det, även om det kanske var ett snöpligt slut på en annars väldigt jämn tillställning.


Mattias hemska mål mot oss.

Hemskt slut menar du? Usch så orättvist det var. Du är ju inte den största mittsexan jag sett, hur kompenserar du för det?

- Haha, nog är jag väl ändå ganska stor? Jag försöker spela ett spel med mycket rörlighet, visst kan jag spela stationärt om och när situationen kräver det, men trivs bäst - det gör jag när jag får skapa lägen åt andra och mig själv genom rörelse.


Vilka ser du som dina styrkor i spelet?

- Jag ser mig själv som ganska allround, men rörlighet och timing ser jag som mina främsta styrkor.


Finns det några saker som det behöver jobbas lite extra med?

- Jag hoppas och tror att allt går att förbättra, men nu efter er pik om att jag inte skulle vara så stor känner jag ett behov av lite extra träning i gymmet.


Jag skulle kanske inte sagt nåt. Nu blir du väl största biffen i serien antar jag. Blir du kvar i "Kroken" även nästa säsong?

- Det återstår att se, ingenting är klart inför nästa säsong. Både jag och min sambo tog nyligen examen, men jag har tänkt att läsa ytterligare en utbildning medan hon är arbetssökande. Om vi bor kvar i Luleå spelar jag med största sannolikhet med Kroken, men i dagsläget är det svårt att svara på då sambon söker arbeten lite runtom i Sverige.


Aj då, det finns gott om jobb i Uppsala, samt ett grymt lag i Knivsta, bara ett tips. Några nyförvärv du kan bjuda på?

- Dessvärre inte, jag hoppas att det blir klart med några spelare längre fram. Den ende som jag med säkerhet vet försvinner är, kan jag tråkigt nog berätta, Tor Reimer Rasmussen. Han tar sin examen nu till sommaren och ämnar flytta ner till Skåne. Så att Kroken måste hitta en ersättare till honom håller jag som sannolikt.


Ja det förstår jag. Om du får ge dig på ett rekordtidigt tips. Vilka vinner norrtvåan nästa år?

- Brännans IF tycker jag får axla favoritskapet, och jag tror de vinner tvåan nästa år. Vassunda IF ser jag som utmanare, sen hoppas jag att Kroken kan blanda sig i toppstriden.


Tack Mattias för att du tog dig tid.

- Tack själva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar