måndag 9 april 2012

Vem bjuder?

Söndag eftermiddag och jag lyckades faktiskt övertala damen här hemma om att det inte var en alltför dålig idé att släppa iväg mig på handboll. Med löfte om att handla hem mjölk (vilket jag glömde) satte jag mig i coach Öhmans bil mot Sjöstadshallen.

Med visst tjat övertalade vi dessutom David Joelsson att följa med för en liverapportering. Vilket han för övrigt skötte med elegans ifrån sin äppeltelefon.

När matchen blåser igång undrar jag om IFK Ystadspelarna sitter kvar på bussen(som de för övrigt hoppade in i 05:00 imorse), för på planen verkar de då rakt inte vara. Ricoh tar direkt en tremålsledning med först 3-0 och sedan 4-1. Här någonstans kliver Ystadspelararna ut ur bussen och tar sig ur Ricohs grepp och 4-4 är snart ett faktum. Resten av halvleken byter lagen mål ett par gånger, men till slut har faktiskt Ystad lyckats få ett tremålsöverläge i paus. 10-13 finner vi på tavlan.

När andra halvlek drar igång rivstartar Ricoh och inte sättet omgående tre snabba mål, och 13-13 är ett faktum. Ystad vill inte vara sämre och nu är det deras tur att hänga tre raka till 13-16. Ricoh verkar i det läget gilla det här med tre mål i rad och gör nu detsamma. Mycket imponerande.

Efter detta börjar Ystad knapra sig närmare och närmare, och om jag inte minns fel var det någon gång lika här? Hursomhelst, när den här typen av matcher närmar sig slutet är det inte sällan Ricoh som går vinnande ur striden. Den vinnarinstinkt dessa pojkar har är något utöver det vanliga. Och slutresultatet blev tillslut 24-23 där Ricohs målvakt gör en bra räddning i sista sekunden.

* * *

Fredrik Blanck var grym! Han kanske inte gör flest mål, men vilken inställning han visar upp. Kastar sig likt den fotbollsmålvakt han en gång varit efter bollar vi vanliga människor sett som döda för länge sen, När han sedan väl får läget visar han kanske inte upp några vackra avslut, men mål blir det. Vi vassundaiter minns väl Fredrik som en knorrkung, men detta får man inte längre se.

* * *

Jag tyckte egentligen inte att Petter Holmberg gjorde någon toppmatch. Men likväl stänker karln in 10 bollar och bir matchen lirare. Säger kanske en hel del om Petters kapacitet.

* * *

Ystads högerkant Oliver Andersson hade två fruktansvärt snygga flippar från sin kant. Vackert!

* * *

Det var celebert besök på plats. Påsktuppen var på plats och gav påskägg till alla barn på läktaren. Riktigt snyggt gjort Ricoh!

* * *

Jag skulle verkligen vilja se matchen/matcherna nere i Ystad. Frågan är bara; Vem bjuder? Ricoh känner sig inte fetsugna på att bjuda en gammal(?) bloggare ned till skåneland? Jag lovar, här på bloggen kommer jag bara skriva gott om er.

1 kommentar:

  1. Råkade radera din kommentar igår. Stort tack för glatt tillrop.

    SvaraRadera