söndag 22 april 2012

Sjöberg summerar

Den i tipshänseende miserabla lördagen följdes upp av en om möjligt ännu sämre söndag, men vad gör väl det när dagen har bjudit på handbollsunderhållning och dramatik utöver det vanliga. Häng med i ett fullsmetat "Sjöberg summerar".

Kval till allsvenskan

IFK Ystad HK - Ricoh HK, lördag 15:00 Österporthallen

Slutresultat: 33 - 36

Mitt tips: 27 - 25

Gladhs tips: 26 - 33

Det är ingen slump. Trots en höst som inte alls motsvarade förväntningarna tog sig Ricoh i kragen och avancerade till en kvalplats. Väl i kvalet tog man sig vidare med minsta möjliga marginal genom att plocka fram det bästa när det gällde som mest. Igår var det dags för samma visa igen. Ricoh HK, som i och med förra helgens förlust såg ut att ha lämnat över övertaget till skånelaget, plockade fram det där lilla extra och knep den allsvenska platsen. Man kan kalla det flyt och så vidare, men det är inte tur när man ständigt skjuter stolpe-in (lika lite som det är oflyt när man skjuter stolpe-ut). Det gör Ricoh och det visste jag ju om. Därför svider det något oerhört att jag tippade som jag gjorde. Jag borde ha insett det här.

Nu är det ingen idé att älta det mer, utan jag nöjer mig med att gratulera Ricoh och att önska båda lagen lycka till framöver. Det ska bli väldigt spännande att se hur planerna för Ricoh HK ser ut och hur de klarar sig i allsvenskan. Ett träningspass extra tycks det i alla fall bli. Får jag gissa blir det nog en viss spelaromsättning också.

* * *

Kval till division 1

Sollentuna HK - IF Gauthiod, söndag 15:00 Sollentuna Sporthall

Slutresultat: 27 - 31 (efter förlängning)

Mitt tips: 32 - 27

Gladhs tips: 28 - 25

Så till nästa anhalt i tipsfiaskot. Gauthiod trotsade min utsaga och är efter dagens seger klara för division 1-spel nästa säsong. Grattis! För övrigt kan det noteras att tre (!) lag från årets upplaga av division 2 östra återfinns i division 1 nästa säsong.

Själva matchen har jag svårt att uttala mig om eftersom jag själv befann mig i en annan hall, men att döma av resultatet fick Gauthiod till försvarsspelet betydligt bättre den här gången. Någon utförligare analys än så blir det inte, utan jag väljer istället att fokusera lite på framtiden.

För Gauthiods del handlar det naturligtvis om att försöka hålla sig kvar i division 1, något som jag tror att man har förutsättningar att klara av. Man har rutinen från spel i högre serier, ett bra försvars- och målvaktsspel och ungdomlig entusiasm. Kan man dessutom förstärka med någon spelare av högre snitt finns alla chanser till en rolig säsong.

Beträffande Sollentuna känns det mera ovisst. Jag har personligen väldigt svårt att se att Fuxborg följer med laget ned i division 2; det måste rimligen finnas intressenter och nu när laget degraderas flockas de väl runt honom i jakten på en namnteckning. Flera andra spelare i laget har också gjort bra ifrån sig och risken är alltid att någon lämnar nu när de har fått smak för spel i högre divisioner. Det som talar för Sollentuna är att de -- åtminstone utåt sett -- tycks ha en bra sammanhållning som kanske kan få laget att knyta näven och orka satsa om mot en snabb comeback i division 1. Får jag gissa tror jag att tränare Waltin kan vara tungan på vågen när det gäller att få spelarna att stanna kvar. Förblir laget mer eller mindre intakt till nästa säsong får de nog ta på sig ett tidigt favoritskap i divison 2 norra. Av de lag som åker ur division 1 har de helt klart bäst möjligheter att snabbt studsa tillbaka.

* * *

Kval till division 2

Enköpings HF - Sikeå SK, söndag 16:00 Idrottshuset Enköping

Slutresultat: 31 - 32 (efter förlängning)

Mitt tips: 30 - 24

Gladhs tips: 24 - 26

Med risk för att jag inte kan göra matchen rättvisa ska jag i alla fall göra ett ärligt försök att summera matchen i Enköping. Första halvlek går knappast till historien som den mest välspelade. Sikeå såg ut att sitta kvar i planet och uppvisade det ena tekniska felet efter det andra. Enköping var inte sena att utnyttja misstagen och den för dagen mycket duktige hemmamålvakten Ted Lejneholm kunde skicka iväg kontringspassningar på löpande band. Den ena med mer snö på än den andra, men å andra sidan får man väl se det som utmärkt situationsanpassning med tanke på att Sikeås hemspring i första halvlek hade fått en hord elefanter att se flyfotade ut i jämförelse. När bortalaget väl lade undan slarvet saknade man allt vad fantasi och bredd i anfallspelet hette, varför halvtidsresultatet, 17-13 i hemmalagets favör, mest var smickrande för Sikeå.

Andra halvlek tog vid där den första slutade och när hemmalaget snabbt gled ifrån till en sexmålsledning var Övermark och hans adepter mer eller mindre redan nere i division 3. Då klev en viss Peter Hansson in i handlingarna. Sikeåmålvakten briljerad med ett sällan skådat målvaktsspel och till sist hade hemmaspelarna en sådan respekt för honom att skotten inte ens träffade mål. Det bländande målvaktsspelet i kombination med att Henrich Skoglund (vilken försvarsspelare!) effektivt neutraliserade första halvleks store man Viktor Berg von Linde gjorde att Sikeå sakta men säkert tog sig in i matchen och till slut också kunde utjämna. Likväl såg det ut att bli en snöplig sorti för västerbottningarna när Enköping tog ledningen med 28-27 med mindre än halvminuten kvar av matchen. Sikeås efterföljande anfallsförsök rann ut i sanden, men ett frikast fick man i alla fall. Fram till frikastlinjen stegade Stefan Johansson och när den uppställda enköpingsmuren valde att skingra sig och hoppa passade han på att kasta in kvitteringsbollen.

Förlängningen blev målfattig, men stärkta av det osannolika kvitteringsmålet kunde till sist Sikeå gå segrande ur striden med segersiffrorna 32-31. Kriget är emellertid inte över, men nästa helg måste det definitivt avgöras. Då har Sikeå åter hemmaplan och det är så klart en fördel, men frågan är om inte den största vinsten för Sikeå är att Enköping nu har allt att förlora. Sikeå däremot har allt att vinna då de vid det här laget har åkt ur den här serien både en och två gånger. För Enköpings del gäller det att inse att de faktiskt är det bättre laget. Hade det inte varit för en storspelande Peter Hansson hade det aldrig blivit match av detta. Frågan är om han kan spela lika bra nästa helg också. Jag har mina tvivel, för det här var det bästa jag har sett på väldigt, väldigt länge.

* * *

Måste få plussa lite för den enormt fina lagmoral som Sikeå visar upp. Att på bortaplan hämta upp ett sexmålsunderläge de sista 20 minuterna och sedan avgöra i fölängningen i en match som bara måste vinnas är inte annat än grymt imponerande. Vilken karaktär! Sedan måste jag berömma lagets tränare Roger Övermark som trots dåligt spel och stort underläge visar upp en positiv yta (hur tankarna gick vet jag givetvis inte) och gjuter mod i sina spelare. Stort ledarskap och jag inbillar mig åtminstone att det bidrog till den här magnifika vändningen. Att han sedan är så otroligt engagerad och lever sig med i spelet på ett sällan skådat sätt gör inte upplevelsen sämre.

* * *

Riktigt fin publiksiffra i Idrottshuset idag och den här säsongen har handbollsuppland bjudit på flera fullträffar publikmässigt. Det allsvenska derbyt mellan Skånela och Rimbo i Vikingahallen i höstas var givetvis höjdpunkten, men det har varit fler välfyllda läktare än på länge den här säsongen. Hoppas det fortsätter så. Dock skulle det nog behövas lite makedonska influenser i den svenska läktarkulturen. Stundtals idag visade enköpingspubliken att man på allvar vill utmana härnösandspubliken om att vara den mest lågmälda i handbollssverige. Mer drag hade inte skadat, men vad vet jag, kanske var det den otroliga spänningen som inte gav hemmapubliken tillfälle att skapa lite drag på läktarplats.

* * *

Säsongen vill inte ta slut. Nästa helg bjuds vi på mer kvalunderhållning!

1 kommentar:

  1. Ni erkänner nu alltså att Östra är bättre än Norra? För det har inte låtit så innan..
    Skäms att ni snackat ner Switte och inte fattat att Switte måste ha kniven på strupen för att ge allt. Det va samma sak förra kvalet till div 2. Nu har Vassunda något att jaga i div 2 norra, och jag tror att ni kommer vinnande ur denna strid!

    SvaraRadera