måndag 9 april 2012

Gladh tippar kval - part 3

Det känns näst intill som en evighet sedan jag tippade förra kvalomgången. Men det är faktiskt bara en vecka sedan. Jag väljer denna vecka att ta med den allsvenska kvalmatchen mellan Ricoh HK och IFK Ystad trots att det inte längre finns någon möjlighet för oss att möta dem. Det kanske låter löjligt, men det struntar jag i. Fler matcher kommer till helgen, och ett nytt tips kommer när vi närmar oss densamma.

Nåja, med det sagt så har ni här nedan facit för dessa tre matcher:


DirectOff till allsvenskan match 1:3


Måndag 9/4-2012 Ricoh HK - IFK Ystad


Kvalet till allsvenskan börjar nu närma sig sitt absoluta klimax. För Ricohs del tror jag att det är en absolut nödvändighet att vinna den här hemmamatchen. För två segrar nere i Skåne är inget man bara kan leka hem. Ricoh har till sin fördel alltså hemmaplan, och det lilla jag har sett av laget i år är det mer än bara en liten fördel. I Sjöstadshallen är man bra, så enkelt är det. Det kommer dock att krävas en perfekt match av de mer tongivande spelarna. Jag talar då givetvis om den store målskytten Petter Holmberg, vänsterkanten Johan Henriksson, Roger Järeholm osv. Jag skulle i och för sig kunna hålla på namedroppa i en halvtimme här, men ni förstår nog vad jag menar.

I Ystadlägret är det antagligen rätt så muntra miner, trots den negativa kvalplats man till slut hamnade på. Om jag inte har tagit fel i min matte så lyckades man trots allt plocka hem 8 av 11 matcher efter jul(rätta mig om jag har fel). Detta gjorde att man lyckades rädda åtminstonde möjligheten att spela kvar i den näst högsta serien även nästkommande säsong. Segern mot OV Helsingborg på bortaplan i slutspurten är oerhört meriterande och inget som kommer vara glömt hos skånelaget.

Jag tror att vi kommer ha en fruktansvärt jämn match att se fram emot. Och jag hoppas att frugan här hemma släpper iväg mig, för denna match vill jag verkligen se. Jag tippar på ett oavgjort resultat efter 60 nervpåfrestande minuter. I förlängningen visar Ricoh att gammal är äldst.

Mitt tips: 27-27 (31-30)



* * *



DirektOff till division 1 match 1:3


Måndag 9/4-2012 IF Gauthiod - Sollentuna HK


Den här matchen hade jag helst följt ifrån banan. Men det är bara att inse att Gauthiod var betydligt bättre än oss i SemiOffen och är väl värda den här platsen. Gauthiod har ett väldigt tålmodigt spel som inte alltid ser speciellt vackert ut, men är väldigt effektivt. Man har i den pannbandsprydde Henrik Persson en klasspelare på vänsternio som dessutom har rutin från den högre divisionen. På vänsterkanten har de den unge Staffan Sundström som är den som imponerade överlägset mest på mig under vår batalj. Men den stora kungen i Gauthiod är burväktaren Michael Bergström som är den överlägset bästa målvakt jag mött i år, "Boken" inräknad.

Sollentuna lever i alldeles för stor mån på Andreas Fuxborg som har en toppkapacitet utöver det vanliga. Den duktiga vänster/mittnian har ett skott som definitivt håller i divisioner över division 1. I målet har man det heller inte dåligt. Laget har två riktigt kvalificerade målvakter där Mattelin kanske är den som sticker ut mest.

Jag tror att Gauthiod har den bredare truppen, och med match hemma i sitt näste vinner man detta, och drömmen om "Switte" tillbaka i finrummet är ett steg närmare.


Mitt tips: 27-25


* * *

Måndag 15:30 9/4-2012 Mantorp - Täby


Mantorp imponerade stort på mig när jag var och tittade på deras första match mot Brännan. Jag trodde dock att man skulle få det tufft i Härnösand utan vadstenasonen Emil Karlsson - men icke! Att man lyckades i den matchen visar på en större bredd än jag hade föreställt mig. Täby har under säsongen levt -- kanske lite väl -- mycket på sin dyngskytt med fritt patronbälte på vänsternio Erik Sten.

Den stora skillnaden är nog den att även om Täby får koll på Emil Karlsson finns det lösningar för att komma runt detta. Jag tror däremot att det inte kommer att vara det motsatta om Mantorp får bra träff på Erik Sten.

Inga längre utlägg i denna match, men jag har inte så mycket mer att säga. Men med ovanstående sagt så lägger jag mitt tips på Mantorp.

Mitt tips: 25-20

1 kommentar:

  1. Kan du inte göra upp en sammanfattning om var man kan hitta liverapporter till diverse kvalmatcher idag?

    SvaraRadera