onsdag 6 juni 2012

Bara timmar kvar nu...

Det är tätt på transfergiven nu och allra hetast (eller kanske rent av desperatast) på spelarmarknaden tycks utan tvekan AIK och Kungsängen vara. Den senare av de båda föreningarna har nu gjort klart med ytterligare en förstärkning, den här gången på målvaktssidan. Mikael Axenstig heter målvakten, som närmast kommer från spel i division 2 östra med hanningeklubben Handens SK (degraderade till division 3 efter kvalförlust mot Ljungsbro HF), men som har tillbringat större delen av sitt handbollsliv på västkusten och då främst i GIK Wasaiterna från göteborgsförorten Angered. Spännande med ett nytt ansikte i norrtvåan tänkte vi, varför "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" slog en signal till Mikael.

Du är en ny bekantskap för de allra flesta av våra läsare. Berätta lite om vem du är.

- Jag kommer från Göteborg och spelade i Wasaiterna från 8-9-årsåldern fram till lumpen då det blev ett litet uppehåll. När det var klart började studietiden och jag fortsatte spela i Celtic på motsvarande division 2-nivå. Där stannade jag i några år tills jag flyttade till England och på nytt var borta från handbollen i ungefär två och ett halvt år. Jag hamnade till slut i Stockholm där jag började spela för Bolton i division 3 innan jag drog sönder korsbandet i höger knä. Haha, bott i England och representerat Bolton och Celtic, ni fattar själva hur den historien kommer låta om 40 år... Hur som helst började jag lira i Handen så fort knäet var läkt och hann med en säsong där.

Och nu blir det alltså spel i Kungsängen. Varför just Kungsängen?

- Peter Jivestad (Kungsängens tränare, reds. anm.) frågade mig om jag hade lust att börja i Kungsängen och efter att jag fått reda på lite om klubben, ambitionsnivå och så kändes det som ett helt naturligt steg att ta.

Vilken koll har du på laget?

- Jag har hunnit med två träningar med laget och tycker det ser bra ut. Det finns duktiga spelare på alla positioner, mycket talang och en vilja att utvecklas och bli bättre.

Peter Jivestad verkar helt klart mycket nöjd med värvningen av dig. Hur skulle du vilja beskriva dig som målvakt och vad hoppas du kunna tillföra laget?

- Jag är ganska lång (194 cm) och jobbar mycket med positionsspelet, att skära vinklar och försöker stå mycket. Jag kommer arbeta hårt på att få ett väl fungerande samarbete med försvaret och hoppas kunna bidra med det.

Du kommer från en del av landet där det finns handbollsföreningar i varenda gathörn och nu blir det till att resa halva riket runt för att spela match. Hur ser du på den omställningen?

- Det kommer nog kännas lite segt att resa så långt emellanåt, men på det stora hela tror jag att det blir kul och att laget blir ordentligt sammansvetsat.

Hur bra koll har du på övriga lag i serien?

- Ingen alls...

Likväl måste vi så klart tvinga av dig ett förhandstips. Hur går det för Kungsängen kommande säsong?

- Jättesvårt när jag inte har koll på de andra lagen, men laget slutade ju fyra förra året, så jag drar till med topp-3. Man måste ju alltid satsa på att bli bättre!

* * *

Allmänhetens åkning var utbytt mot träningsmatch igår när två av våra seriekombatanter träningsmatchade i glashala Tibblehallen. Precis som väntat blev det tufft för 95:orna i Täby, som fick se sig besegrade av de äldre grabbarna från Järfälla. Jakobsbergs segersiffror skrevs till 30-18 efter periodsiffrorna (ja, på typiskt träningsmatchmanér spelades matchen i tre akter á 20 minuter) 8-5, 9-7 och 13-6. Odiskutabelt vad det verkar och allt annat än en betryggande bortaseger hade väl varit märkligt med tanke på att de flesta av täbyspelarna aldrig tidigare prövat på seniorspel. Nu är den milstolpen avklarad och bara det lär innebära att Täby höjer sig i sina prestationer framöver. Kanske redan till på söndag, då chans till revansch ges mot division 2-nykomlingen Skogås HK (östra serien).

* * *

Ikväll klockan 20:00 smäller det! Under dagen har det varit minst sagt ofördelaktigt väder i området kring Alsike-boulevarden och arrangörerna har slitit sitt hår i förtvivlan över att de kanske skulle tvingas ställa in kvällens spektakel. Nu har skyfallet dock upphört och med lite tur står vi istället inför vädermässigt optimala förutsättningar. Regnet har fått syret i luften att flyga runt som nordkoreanska raketer över japanskt territorium och det nytillkomna solskenet torkar upp det värsta regnet för garanterat löpbara trottoarer.

2 kommentarer:

  1. Lycka till Sjöberg!

    Själv skulle jag nog komma in på drygt 13 minuter :)
    Passar på att hänvisa till AIKhandboll.blogspot.se, kommer inte va så täckande som Dövinkels härliga blogg. Utan mer koncentrerad på AIK och kommande/föregående motståndare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Björn, det kan nog behövas. Den här idén blir bara dummare och dummare, men sagt är sagt och gjort är gjort...

      För övrigt jätteroligt att du startar upp en blogg. Är helt övertygad om att du är som gjord för bloggarrollen och ser jättemycket fram emot all sjöns trevlig läsning.

      Radera