lördag 2 juni 2012

Hemvändare förstärker Kungsängen -- och Höglund stannar

Tidigare har jag spekulerat i om Kungsängen möjligtvis skulle värva hem någon av de många spelarna födda 1993-95 som har lämnat klubben de senaste åren. Mycket riktigt, nu har man gjort klart med en av alla dessa förmågor, nämligen Simon Andersson (född 1993), som närmast kommer från spel i Djurgårdens IF HF. Kungsängens tränare Peter Jivestad säger så här om värvningen:

- Det är viktigt med två bra spelare på varje position. Sedan tidigare har vi Danne Höglund -- som har bestämt sig för att stanna kvar hos oss -- på högernio. Simon är en intressant spelare som i högsta grad kommer kunna vara med och fajtas om en ordinarie plats på den positionen.

* * *

Våra pojkar födda 1997 har en i alla avseenden lyckad säsong bakom sig och när man förra helgen begav sig till Hallsberg för spel i Järnvägen Cup visade laget att man är att räkna med även fortsättningsvis. I mycket hård konkurrens tog sig laget fram till en semifinal. Väl där tog det tyvärr stopp mot silvermedaljörerna från USM, HK Silwing/Troja. Högdalsgänget vann en jämn match med 23-19 efter ett sent ryck och finalbesegrade sedan Hammarby IF HF med 23-15. På vägen fram mot semifinal hann våra vinröda krigare även med att besegra bland annat Guif och RP IF Linköping. Grymt imponerande insats och vi riktar ett jättestort grattis till hela laget!

* * *

Har svårt att släppa det, men 10.30 på Cooper-testet och jag förstår helt plötsligt varför jag aldrig har sett IFK Kristianstad kontra.

* * *

Det verkar inte vara guld och gröna skogar i Sollentuna HK.

* * *

Spelschemat för Eken Cup har kommit och gruppindelningen ser ut som följer:

Grupp 1

Handens SK
Huddinge HK
Kungsängens SK
Sannadals SK
Tyresö IF

Grupp 2

G/T Söder
IF Swithiod
Trångsunds Handbollskamrater
Tyresö IF 3
Vassunda IF

Grupp 3

HK Cliff
Sportsgear HHK
Stockholm Finest HK
Tungelsta IF
Årsta AIK HF

Grupp 4

HC Kiffen (FIN)
Jakobsbergs GoIF
Tyresö IF 2
Vallentuna HK
Ösmo GIF HK

För vår del ges alltså möjligheten till revansch mot IF Swithiod. Just "Switte" får väl ses som klar favorit till gruppsegern och sedan borde det rimligtvis stå mellan oss och Tyresö om den andra slutspelsplatsen, men det ska som bekant spelas om det. Sedan vet man ju aldrig vilka spelare Tyresö 3 består av. Spännande blir det hur som helst och även om vi inte har någon uttalad målsättning bortsett från att vi ska ha roligt och få ett välkommet "avbrott" i försäsongsträningen, så vet man ju att allt sånt snack är helt ovidkommande när man väl står på banan.

15 kommentarer:

  1. 10:30 är ju en grym Cooper tid! Svenska rekordet på 3000m hinder är ju på strax under 9m. Förstår inte riktigt hur du resonerar där

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag som glad amatör klarade av att springa 2,5 km i motvind på tiden 7,51 på gymnasiet borde en elitseriespelare rimligtvis klara av att springa under 10 på 3 km. Om jag inte har räknat helt fel borde jag (om man utgår i från att jag inte kan hålla samma tempo sista 500 meterna) landa på någonstans kring 9.30. Sedan var 10.30 som sagt den bästa tiden någon spelare i Kristianstad presterade. Högersexan Emil Karlsson, som väl rimligtvis borde vara duglig på att löpa med tanke på sin positionstillhörighet blev varvad (oklart dock hur långt varje varv var, men ändå).

      Om det stämmer att det det svenska rekordet på 3000 meter hinder ligger på strax under 9 minuter är det i sådana fall skrämmande med tanke på att världsrekordet är på 7,53. Kristianstadspelarna sprang för övrigt utan hinder. Nä, jag är absolut inte imponerad och känner att jag genast måste ut och se vilken tid man får på 3 km. Jag får återkomma.

      Radera
    2. Blev tungen att kolla upp lite av det här. Det svenska rekordet på 3000 meter hinder innehas av Mustafa Mohamed som år 2007 sprang in på tiden 8:05,75. Strax över åtta alltså, inte strax under nio.

      Utan hinder (vilket är lämpligare att jämföra med i och med att Kristianstadspelarna sprang utan) är världsrekordet 7:20,67, alltså en dryg halvminut snabbare än med hinder. Det gör inte kristianstadspelarnas prestation mer imponerande. Det svenska rekordet på 3000 meter är 7:42,24.

      Radera
    3. Jag skulle vilja säga att 10:30 är en mycket godkänd tid för en topptränad handbollsspelare även om han är 20-25 år gammal (dvs ungefär då man står på sin fysiska topp). 3.000m är en mycket tuff distans att springa då gränsen mellan både snabbhet och uthållighet börjar bli diffus. En bra löpare måste vara både mycket snabb och väldigt uthållig för att klara den här sträckan och att begära av en handbollsspelare, som ju måste bära på en massa extrakilo jämfört med löparna, att springa under 10 minuter är att ställa väldigt höga krav och i värsta fall ge avkall på det han måste klara inom handbollen. En vältränad löpare i 40-årsåldern klarar kanske sträckan på 9:30 men inte mycket snabbare än så trots att han tränar minst ett löppass om dagen och då väger han max 70kg. Vilka handbollsspelare ligger i den viktklassen om han inte är A- eller B-pojke? Min slutbedömning blir att jag skulle vara förvånad om en elitspelare har prioriterat rätt i träningen om han klarar att springa den här sträckan under 10 min (3:20 per km tre ggr i följd). Skulle nog behövas en hel del extra muskler på den kroppen tror jag :)

      Radera
    4. Jag håller med Ulf här. När jag planerade försäsongen sprang jag på innebandyförbundets riktvärden på visa fysiologiska krav. De har 11.15min som riktlinje på cooper testet och 13-12 på beeptestet.
      10.30 är en bra tid.

      Jag känner att det som verkligen kan avgöra om 10.30 är bra eller inte är att Sjöberg plockar fram skorna och redovisar sin tid på 3000m :)

      Radera
    5. Utmaning antagen! Med risk för att jag får äta upp det här big time ska jag givetvis dra på mig mina snabbaste skor och avverka 3000 meter. Ska samråda med bloggkollegan för att se hur vi dokumenterar det här på bästa sätt. Nu har vi ju ett givet inlägg om inte annat. ;)

      Radera
    6. Videokameran ska då vara framme, det är en sak som är säker. Tyvärr är det dåligt med löparbanor i vackra Knivsta. Kanske kan "låna" vikingavallens?

      Och oj vad glad(h) jag är att det är just du som ska göra detta. Själv hade jag gått in på stabila 15 minuter eller så. (för att mina extrakilon är handbollsanpassade givetvis).

      Radera
  2. Man vinner inga handbollsmatcher i löpspåret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant med tanke på att vi spelar inomhus i hall, men det skadar inte att vara lite uthållig med tanke på att sista 10 minuterna av en match påfallande ofta avgör utgången.

      Radera
    2. Har man snabba kontringsspelare med bra kondition så orkar dom springa max på kontringar hela matchen och då kan man få en hel del enkla mål på kontringar och sånt är guld värt om man vill vinna matcher!

      Radera
  3. Det var länge sen det var guld och gröna skogar i SHK....

    SvaraRadera
  4. Någon som har lite info kring HC Kiffen. Har googlat lite men bara hittat, inte helt oväntat kanske, sidor på finska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt en arbetskamrat som spelat handboll i Finland så var de ett lag i finska högstadivisionen för ett 10tal år sedan. Sen la de ner verksamheten och har nu börjat igen. Nu spelar man i finska division 2, vad nu det innebär i skicklighet lämnar jag Eken till att visa. Men antagligen satsar man hårt på Eken. Varför lämna trygga Finland annars?

      Radera
  5. Kan inte annat än hålla med! När ni envisades under kvalet att kalla Brännan för ett elitlag med kondition och spelare som ett elitserie gäng! Sista kvarten mot Mantorp gick de inte ens på knäna för att de var så trötta! Utveckla teknik och styrka istället, kondition bör vara en allmän grund som bara ska vara med..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kryddar du nog lite väl mycket. Att Brännan skulle vara ett lag på elitserienivå har vi aldrig sagt, däremot är det knappast någon hemlighet att de har tränat mycket. Vad de har lagt träningstiden på ska du nog inte fråga mig om, men jag förmodar att de inte har ägnat all tid åt att springa långdistans. Jag är övertygad om att den tid de lägger på ren konditionsträning är en försvinnande liten del i jämförelse med den tid de lägger på styrketräning (vet att de gymmar mycket) och individuell teknik. Det senare är precis som du säger så klart mycket viktigare.

      Vill också nogsamt poängtera att vi i Vassunda i princip inte lägger någon tid i spåret på längre distanslöpning, utan att vi prioriterar den kondition/uthållighet som fordras för handbollspelare, nämligen den på 2-3 meter och upp till kanske 20 meter. Det har fungerat vansinnigt bra och vi sprang sönder många lag förra säsongen. Att vi sedan inte lyckades med det i kvalet berodde snarast på att rävarna i Gauthiod neutraliserade vårt kontringsspel på ett taktiskt skickligt sätt genom att inte bjuda på ur deras synvinkel onödiga kontringslägen.

      Även om jag (uppenbarligen) har uttalat mig i strid med den gängse uppfattningen i fråga om vad som är en bra tid på Cooper-test vill jag påpeka att jag är den förste att skriva under på att det finns effektivare sätt att träna handbollsanpassad kondition än i löpspåret.

      Jag är också än sån "Barcelona-typ" (om ni ursäktar fotbollsreferensen), som är övertygad om att i princip all träning kan bedrivas med boll.

      Radera