måndag 4 juni 2012

Mattias Jansson: "Det är svårare att döma norrtvåan än elitserien"

Som alltid står domarna i fokus under en säsong. Jag vill personligen hävda att nivån i år stundtals har varit bedrövlig rent ut sagt. Men en domare som både jag och bloggkollega Sjöberg tycker höll ställningarna var den tidigare elitseriedomaren Mattias Jansson från Umeå. Enligt uppgifter till bloggen så har vi även hört att det är han som är Jonathan Tj(e/ä)rnbergs svar på Mino Raiola, så vi passade på att lägga ihop ett och ett till en liten intervju.

Mattias har tidigare varit domare i den högsta nationella serien, men blev uppsagd på klart tveksamma grunder. Se vad Eskilstunakuriren har att skriva om det här. Även Ystads Allehanda har uppmärksammat detta. Det finns att läsa här.

* * * * * *

Vilken anser du är den största skillnaden mellan att döma elitserien och norrtvåan?
-Jag tror du syftar på herrarnas serie. Herrelit och norrtvåan har stora skillnader, varvid vissa är helt naturliga. Framför allt är det skillnad mellan tempot på de olika serierna. Som domare är det inte så mycket att se ett steg eller en stürmerfoul i dessa serier utan det är mer att döma på en känsla. Den känslan är väldig svår att förmedla nedåt i seriesystem då det inte accepteras att jag inte tittar på till exempel steg. I elitserien så brukade jag inte ens titta på spelaren som har bollen, utan tittade mer där bollen inte är. Men givetvis är det samma sport man dömer och samma regler. Men elitspelare och elittränare är mycket mer upptagna av att det skall vara lika på båda sidor än om man missat ett steg eller något annat domslut. Blåser man en straff för teckning i målgården för det ena laget, så är det enormt viktigt att man blåser samma sak för det andra laget vid en liknande situation.

Vilken är svårast?
-Nu blir det kanske lite kontroversiellt. Jag anser att det är mycket svårare att döma herrar division 2 än en semifinal i herrslutspelet. Ännu svårare är det att döma damer. Jag blir sällan nervös när jag har dömt de stora matcherna, men en kvalmatch för damer där ett lag skall försvinna eller spela kvar är det absolut svåraste. Nu vill du väl säkert veta varför? Men det är så svårt att sätta fingret på detta, utan det är så jag upplever det.

Vi spelare anser att det många gånger är viktigare med känsla än att ha benkoll på regelboken. Det är någonting åtminstone jag och min glada bloggkollega Sjöberg anser att du var en av de absolut bästa på i årets upplaga av den stolta norrtvåan. Vad anser du själv är viktigast? Känsla eller regelbokskunskap?
-Där tycker jag du har fel. Det absolut viktigaste är att kunna reglerna. Det är allt för mycket spelare och för den delen domare som inte kan regler. Kan man inte reglerna kan man inte heller få den där ”känslan” som du pratar om. Men har du har båda delar så kan det bli riktigt bra. Men att använda reglerna som en grund är oundvikligt. Jag har en del domare som jag håller på att lära upp och alla dem får lära sig regler och att döma med känsla.

Som domare betraktat, vilka övriga egenskaper anser du är viktiga för en domare?
-Det är svårt att svara på, då jag anser att precis som en spelare skall domarna ha en egen stil. Vi skall inte tvinga domare att bli stöpta i samma form utan vi skall bevaka deras personliga egenskaper. Men jag personligen tycker att en domare skall vara rak och tydlig.

Du är ju som bekant Jonathan Tjernbergs agent. Anser du att han stavar sitt namn med "e" eller "ä"?
-Oj då. Här steg jag i graderna. Agent är jag inte. Dock så vet jag att jag är hans juridiska ombud. Det är en stor skillnad. Jag har skrivit hans kontrakt. Dock så är det enbart på juridiska aspekter. För att vara tydlig så har jag kanske kontrollerat 40 spelarkontrakt och fått minst 20 av dem ogiltigförklarade på grund av grundläggande fel. Eftersom detta är ett arbete som jag har gjort för flera personer så kan man inte kalla mig agent för någon speciell utan i sådan fall har jag nog kanske 40 spelare. Jonathan och flera andra spelare kommer kontakta mig när det är dags att förhandla kontrakt och skriva dem. Grunden till det är alla de felaktiga kontrakt som skrivits med spelare runt omkring i Sverige. Så vem som helst som vill ha sitt kontrakt granskat eller hjälp av mig med att skriva sitt kontrak tär välkommen precis som Jonathan gjort. När det gäller "e" eller "ä" så är det så att jag fick ringa och kolla varför med hans mamma. Hon vill förtydliga att det står fel i folkbokföringen och att det är ett "e" i grund och botten och att kyrkobokföringen förde de in "ä" istället för "e". I släkten är det en salig blandning av "ä-" och "e- användare" enligt mamma.

Tycker du att det rent allmänt är okej att döma nära besläktade spelare?
-Här finns det många olika syner på saken. Tidigare har det funnits ett indirekt förbud mot detta, men jag tror att det är borttaget. Jag tycker att det är upp till domaren om han anser att han kan vara neutral eller inte. Jag personligen tror att det är till nackdel att få en domare som är närbesläktad, då jag upplever att de är då mycket hårdare mot ”sitt” eget lag. Men givetvis skall man eftersträva att inte göra detta.

På tal om okej. Tycker du att det är okej att du som agent till Jonte dömer hans matcher? Jag vill samtidigt påpeka att jag tycker att du var briljant i vår match mot Brännan.
-Jag har inga som helt problem med att döma Brännan eller något lag. För skulle jag ha det skulle jag inte göra det. Man måste kunna hålla isär saker och ting. Eftersom jag inte är agent till Jonathan så tycker jag inte det är några problem. Om det nu skulle vara ett problem så är det inte jag som har det problemet utan någon annan. I sådana fall tror jag att jag skulle få svårt att döma något lag, då jag har varit inblandad i många spelares kontrakt. För mig är det två skilda saker. Ett jobb där jag granskar och upprättar ett juridiskt hållbart dokument för spelare. Det gör jag för alla som vill ha hjälp. Den andra är att göra det roligaste jag vet. Att döma handboll!

Finns det fortfarande ett sug att döma på högsta nationella nivå?
-Ja, jag väntar varje dag att de skall ringa och ta mig tillbaka.

Vad tycker du om att Jonte tagit steget nedåt i seriesystemet till HK Haga?
-Ja, vad tycker jag om det påståendet. Det var för mig något helt nytt. Jonathan har flyttat från Brännan av personliga skäl. Eftersom det är jag som skall skriva hans kontrakt (tror jag om jag får det uppdraget), så vet jag inte om det kommer bli med Sävehof, HK Haga, Sikeå, Tyresö eller för den delen Vassunda eller något annat handbollslag i Sverige. Jonathan är en mycket talangfull spelare och kommer säkert att fatta sitt eget beslut baserat på vad han själv vill. Dock vet jag att både Tyresö och Nyköping har pratat med Jonathan, så vet vi inte vad framtiden har att säga. Mitt uppdrag kommer troligen bli att skriva hans kontrakt, tillsammans med ett flertal andra spelare. Kanske ett kryptiskt svar men ett ärligt sådant. Dock kan jag dementera efter att pratat med Jonathan att han på något sätt är klart för någon förening.

1 kommentar:

  1. Snacka om kass domare. Förstår att han inte fick vara kvar i elitserien. Nu har han förstört div 2. Snacka om hemmadomare.

    SvaraRadera