fredag 22 juni 2012

Douglas Moser: "Ibland spelar vi i renhagar"

Det snurrar vidare i västerbottenhandbollen och ingenting tycks längre komma som en överraskning. Bloggen fick tag på HK Hagas tränare, västeråsaren Douglas Moser. "Dogge" är för övrigt en riktig citatmaskin och slänger ur sig sköna kommentarer på sin blogg stup i kvarten.

* * *

Tjohooo Dogge! Vad har ni hittat på egentligen?
- God morgon Gladh! Ja du, vi har gjort någonting helt magiskt. För det första så har Umeå IK:s herrlag har dragit sig ur huvudföreningen på grund av många olika anledningar. Sedan har vi lyckats styra upp en handbollsintresserad styrelse samt värvat in oerhört kompetent folk både som ledare och spelare. Även sikeå-fostrade spelare och ledare, bara det är helt unikt! Att namnet blev HK Haga är ingen tillfällighet, jag bor på Haga.

Det står ju som bekant klart att E/Ä -- förlåt, jag kan inte låta bli -- är klar för er. Håller inte du med mig, det är folkbokföringen som räknas?
- Egentligen har du rätt, men efter att ha läst E/Ä:s intervju så kan jag förstå att den mänskliga faktorn ibland inte är att lita på… Menar slarvig handstil.

Kommer ni att använda honom på kanten eller blir han flyttad till niometer hos er?
- Svårt att säga i dagsläget. Eftersom vi spelar i Sveriges sämsta division tre så skulle han absolut fungera på nio, det är jag övertygad om. Men han kommer in i laget som högerkant.

Vilka ser du som hans stora styrkor i spelet?
- Självklart hans spänst och hans snabbhet. E/Ä:s styrka vid sidan av planen kommer i alla fall vara att sköta hushållssysslor åt mamma samt steka köttbullar åt Jocke.


Hjärnan bakom verket. Douglas Moser och hans HK Haga ska utmana övriga handbollsnorrland -- och käppfäktningen så klart.



Åter till HK Haga. Vad är din roll i det hela?
- Jag är initiativtagaren till denna fantastiska handbollsklubb. Jag är även tränare än så länge samt kanske den viktigaste spelaren i detta lag, 100 procent på alla skott förra året.

Är hela styrelserummet fullt nu?
- Det sitter rätt personer på rätt platser i styrelsen. Men självklart finns det plats för intresserade.

Hur har ni lagt upp försäsongen?
- Väldigt snällt än så länge, vi har precis startat igång. Och så kommer det bli hela juni ut, prio nummer ett är att bilda gruppen och skapa ett lag och en gemenskap med gamla spelare från Umeå IK, nya spelare och våra samarbetsungdomar från Sävar. Sedan kommer träningen trappas upp i olika faser och då ska det kännas att det är handboll vi håller på med och inte innebandy!

Jag har fått en känsla av att Sikeå inte riktigt är jätteimponerade av den satsning ni gett er in på. Hur kommer det sig tror du?
- Hahaha, ja Sikeå och Umeå IK har väl alltid varit som två könsmogna hundar som vill visa vilken som är den starkaste och främsta i flocken, tyvärr ligger väl det kvar. Nu när Umeå IK är ”borta” och Haga är bildat kanske det blir mindre sånt. Vem vet? Sedan finns det väl fruktansvärt mycket känslor inblandat då "Jonte" skrivit på för oss istället för dem. Jag tycker att det viktigaste i det hela är att det inte blir pajkastning och en massa skitsnack klubbarna emellan.

Finns det en framtid för två stycken division 2-lag i era krokar?
- Javisst finns det det! I dagsläget är jag väldigt tveksam till om spelarmaterialet i Västerbotten skulle hålla för två lag i division två, men nästa år och förmodligen ännu längre fram kommer det vara en självklarhet. Västerbottens handbollförbund gör ett grymt bra jobb med utveckling för våra ungdomar. Handbollen är på gång i Västerbotten. Och i Umeå!

Vilka vinner norrtrean nästa år?
- Vi lär väl vara favorittippade, om det går att favorittippa i den serien? Du vet ibland spelar vi i renhagar… Näe men Norrfjärden och Malmberget känns väl som mest farliga för oss. MAIF har ju tappat Widfeldt (Johan, reds. anm.) och Simon (Jonasson, reds. anm.) har flyttat ner till er så egentligen kanske de ser topp-3 som en vinst? Norrfjärden är så sjukt svåra att tippa och spela emot, med tanke på deras sammarbete med Strömnäs så kan de väl egentligen ställa upp med vilket lag som helst? Men dom ska ligga under oss när serien är färdigspelad. Sedan vill jag lyfta ett varningens finger för Kiruna! Kan ha ett äckligt bra lag hemma, men förmodligen ett junislag borta. I allt detta svammel vill jag bara säga att vi ska vinna norrtrean och Norrfjärden kommer tvåa, Kiruna trea och MAIF fyra.

5 kommentarer:

  1. Att Jonasson stuckit blir Inge negativt för Malmberget, de gör kanske att man kan bli ett lag igen( bara läsa intervjun med han), sen har widtfelt inte slutat men kommer ta ett steg tillbaka lite lätt fast fortfarande vara delaktig i laget. Sen kommer Jakob Isaksson hem till nästa säsong och bytet simon mot jacke hade nog alla lag gjort. Malmberget kommer ställa upp med bredare och bättre trupp till nästa säsong så vill han tippa Haga som etta så kan jag då säga att det inte finns nå annat lag än Malmberget som dom kommer slåss mot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det första får "herr anonym" gärna kliva ut ur skuggan och ange sitt namn och eventuell föreningstillhörighet om du nu finner nöje i att döma ut i det här fallet Simon. Jag respekterar din åsikt, men inte i samma utsträckning som jag hade gjort om du vågat stå för den med namn och så.

      Att jag inte håller med dig är en annan femma. Simon har som bekant tränat med oss under veckan och det sista jag skulle vilja påstå är att han är en spelare som spelar för sig själv (det är väl det det gäller antar jag). Tvärtom, är han en riktig lagspelare. Problemet som jag uppfattar det är att han i MAIF har varit på tok för ensam och att det på så vis har tvingat fram en spelstil från hans sida som innebär att han tar mycket plats (och därigenom kan uppfattas som en spelare som spelar mycket för sig själv). Det har knappast varit negativt för MAIF, som har Simon att tacka för mycket. Hur hade det sett ut om han lämnat över ansvaret? Inte hade någon annan haft kvalitén att kliva fram istället, vilket också har visat sig vid de tillfällen han har varit frånvarande. 13 mål hemma mot Brännan, eller hur var det nu? Det samma kan man i hög grad även säga om Niklas Johansson och Johan Sjöström, som (även om den senare inte har spelat så mycket) har varit stöttespelare. Hade MAIF haft mer bredd på spetsen i sin trupp hade Simon säkerligen spelat på ett annorlunda sätt och det är det jag tycker kommer fram när han får chansen i en bättre omgivning. När Simon får vara en del i helheten, slipper ta ett orimligt stort ansvar och får en tydlig roll är han vansinnigt bra. Det räckte med att se vår träning i tisdags för att förstå detta. Då tränade vi grundspel under en del av träningen och när han då blir en del i ett större sammanhang med god uppbackning och en tydlig mission är han på en mycket hög nivå. Dessutom såg han ut att trivas väldigt bra med den rollen.

      Den här veckan har ju även givit mig med flera ett utmärkt tillfälle att umgås lite med Simon även vid sidan av handbollen och såvitt jag uppfattar det hela är det precis det jag ovan beskriver som han eftersöker. Att inte behöva dra hela lasset själv utan att "bara" få vara en (viktig) del i ett större maskineri. En mer sympatisk lagspelare får man leta efter och jag kan känna att den inställning till Simon och hans spelstil som du ger uttryck för är både missvisande och orättvis. Att Simon har uppfattats som en spelare som spelar för sig själv har snarast haft med omgivningen att göra och att han känner att det är en nödvändighet för honom att spela på det sätt han har gjort om laget ska lyckas. Det har således ingenting att göra med att han på något vis skulle vilja göda sitt ego och ingen kan heller klaga på hans prestationer. Få spelare i serien har kapaciteten att göra 14-15 mål i en och samma match.

      Sedan gäller det Jakob Isaksson. Jakob är helt klart talangfull, men på påståendet att alla nog hade bytt Simon mot Jacke finns det bara ett svar: nej! Simon är en av seriens bästa spelare och Jakob är i dagsläget (även om han säkerligen kommer att bli det) ingen spelare som bär eller ens ska behöva bära ett seniorlag.

      Min bild av det som händer i MAIF är otvivelaktigen en annan än din. Du talar om att det blir en både bredare och bättre trupp till nästa säsong. Utifrån det jag har hört tappar man Sjöström, Jonasson och Johansson samt bloggande "Segis" och Flyckt som flyttar söder över. De spelarna ersätter inte Malmberget ens på flera års sikt och jag är ledsen, men att tro att Jakob Isaksson född 1995 ska komma in som någon slags frälsare känns inte annat än naivt.

      Radera
  2. Hade jag fått den informationen som anonym här ovan kommenterar så hade jag självklart tippat maif högre i tabellen. Den lilla jag hört om maif är att det är kaos där uppe med ointresserade killar samt ledare + att laget endast skulle innehålla junisar därav min tippning till plats fyra. Men om det är som anonym skriver så kommer det bli mycket roligare att närvara i Sveriges sämsta div 3. Hoppas maif fortsätter med bloggen även i år. // Douglas

    SvaraRadera
  3. Douglas: Ställer vi väl upp gör vi det inte för att komma sämre än fyra så ditt tips håller inte=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha tobbe, näe men det blev ju lite annorlunda läge kan man säga ; ) får fixa en ny tipsning på bloggen då "sommarlovet" tagit slut...
      // Douglas

      Radera