onsdag 6 juni 2012

Linusfloyd

Alla lag tränar olika nu på försäsongen. Ett lag som verkligen verkar ligga i är Täby. Täby som förra året huserade i norrettan kommer nu att ta helt nya tag när bortamatcher i Sjöstadshallen byts ut mot bortamatcher så långt bort som i Hildursborg (Boden). Täby har bevisligen ett riktigt ungt och lovande lag och det ska bli fruktansvärt intressant att se hur man står sig när stora starka seniorer står i försvaret och inte vill annat än att just DU ska ligga ner i backen. Bloggen fick tag i den i täbyläger smått legendariska tränaren Tomas "Linusfloyd" Johansson.


* * *


Att Linusfloyd dessutom är en man med mycket god smak bevisar har i sitt mycket smakfulla inlägg på sin blogg. Det inlägget finns till allmän beskådning här.






Linusfloyd har planerat sitt nationaldagsfirande i ett år snart.
Man kan kanske gissa att han dessutom är halvladdad inför det där
mästerskapet där man får sparka bollen också.



Hallå där Linusfloyd. Var kommer egentligen namnet Linusfloyd ifrån?

- Var lintott när jag var liten, därav namnet Linus som jag har kallats för sedan 1973 någon gång. Växte upp med mycket Pink Floyd i tidig ålder som allt sedan dess har varit ett band som har betytt mycket för mig. Döpte till exempel min son till Casper Gilmour Floyd och har länge haft e-mailadressen linusfloyd. Funderar på att byta mitt mellannamn Lars till Linusfloyd men det kanske är krångligt, jag vet inte. De flesta kallar mig för Linus, men i all annan kontakt heter jag Linusfloyd.

Vad har du tidigare haft för tränaruppdrag?

- Har tränat P-95 sedan 2002/2003 och har också hjälpt till med andra lag i klubben. Har dock bara haft huvudansvaret för P-95 i min karriär som ledare. En resa som har varit helt fantastisk på många sätt. Det har slitit en hel del på det privata, men hur mycket som helst har man fått tillbaka. Det har varit värt varenda sekund.

Du är ju en storbloggare även du. Hur mycket tid lägger du på den? Och vad kommer den framförallt att omfatta?

- Lägger ner en hel del tid, särskilt runt matcher och turneringar som det har varit under åren. Bloggen var vassare för ett par år sedan då jag också fick mycket kritik från flera som blev upprörda när jag till exempel dömde ut folk. Nu är den lite mjukare i sitt framförande -- på gott och ont -- men jag söker hela tiden efter att få till den som jag verkligen vill ha den. Det är en balansgång hela tiden, men riktig nöjd är jag tyvärr inte som det ser ut nu. Bloggen kommer att handla väldigt mycket om Täbys herr- och juniorlag, plus då lite om mig själv också där jag försöker att se på handbollen från lite andra vinklar. Det är tanken i alla fall.

Du har ju tidigare haft hand om det 95-lag som nu tar klivet upp i seniorhandbollen. Vilka svårigheter ser du i den omställningen?

- 95:orna tar nu ett stort kliv in i seniorhandbollen, som de aldrig har provat på förut. När jag ser att division 2 norra kommer att bli bättre än på många år så kommer killarna födda -95 att få det rejält tufft på många sätt. Det skiljer ju en hel del kilon, men vår förhoppning är att de skall växa in i division 2 på sikt och ta för sig med den handboll de kan. Det är riktiga kämpar så där är jag inte orolig. Vi vet att vi får det tufft i serien med vårt unga lag och vi får därför ta en match i taget och bygga självförtroende med vårt egna spel.

Hur många ifrån förra årets division 1-lag blir kvar nu när ni fick ta klivet nedåt i divisionerna?

- Från förstasexan har alla på niometer försvunnit plus också då första pivot plus kanske också vänster 6. Flera kan vara på väg att sluta också, men vi vet inte i dagsläget vilka som kommer att köra så det känns lite jobbigt. Jag tog det här tränaruppdraget mycket för att 95:orna skulle känna en viss trygghet nu i den här känsliga övergången i handboll från A-pojk till junior- och också seniorspel. Några 94:or som spelade sporadiskt i herrlaget förra året är kvar, men stommen kommer att innehålla mest 95:or. Just nu tror jag att det är 15-16 av 95:orna som kör och då förstår du att det kommer att bli ett rekordungt lag i division 2 norra som vi ställer på planen.

För dig som tränare, vad uppskattar du mest av en spelare?

- Hos en spelare uppskattar jag faktiskt mest att han har "glimten". Har han det så tycker jag att spelaren och jag synkar bra och då får man med sig det andra också som attityd, inställning, instinkt och så vidare. Man vill ha spelare som ställer upp för laget helt enkelt och som brinner för handbollen i alla fall på den nivån laget befinner sig på.

Vem i ert lag kommer ta det där "klivet" och bli en fullfjädrad spelare på den här nivån?

- Flera av 95:orna tror jag kommer att ta rejäla kliv och synas nu inom seniorhandbollen. Vi har målvakter som är unga och ambitiösa plus flera som spelar med hög fart och fin teknik. Det finn en hel drös med spelare men för att nämna några så säger jag Börjes (målvakt), Axel (pivot), Lukas (V9), Filip (M9) och Jonte (9M). Spelare som är irrationella och som både gör som tränaren säger och också bryter av det uppstyrda. Jobbigt ibland men så skall det också vara.

Hur ser det ut på spelarfronten? Vilka lämnar och vilka tillkommer?

- Dyngskyttarna Erik och Gustav (Sten och Nyberg, reds. anm.) försvinner till andra klubbar plus också mycket duktiga Olle Bristedt som flyttar till Lund för studier. Pivotspelare Per (Wisaeus, reds. anm.)försvinner också till Lund för studier och ny klubb. Även vänstersexan Rickard (Oskarsson, reds. anm.) kan vara på väg bort till annan klubb, ej klart ännu. Utöver detta stora manfall så slutar flera av förra säsongens spelare plus att vi nu inte vet vilka som kommer att fortsätta av de så kallade "äldre". Vi har några spelare på väg in men inget är ännu klart. Behöver få till en mix på lite äldre och det unga (95:orna) för att få det så optimalt som möjligt. Tanken är i alla fall att vi skall använda oss av det samspelta 95-spelet i laget där de få som är kvar från förra säsongen skall spelas in. Det kommer att tid men gör vi tvärtom där 95:orna skall anpassas till det tidigare spelet så kommer vi inte att hinna någonting. Det är ont om tid som det är nu när spelare skall komma in i spelet plus att vi inte har truppen klar för tillfället.

Hur förbereder ni er inför norrlandsresorna med match både lördag och söndag?

- Jag vet inte hur vi bör förbereda oss inför de resorna faktiskt. Du får gärna komma med bra förslag eller tips om du vill, för det känns som att det är några av norrlandslagen vi får försöka ha efter oss i serien när man ser vilka lag som finns i tuffa division 2 norra. Dyrt lär det bli i alla fall och frågan är hur många spelare man skall åka med. Dubbelmöten lördag och söndag blir det väl mot "Kroken" & Boden men hur de sedan löser spelschemat med dubbelmöten vet jag inte. Piteå, Härnösand, Sundsvall och Umeå är ju resterande orter.

Finns det några möten i den här serien som är extraladdade för er?

- Nej, så känns det inte tycker jag. Som Djurgårdare vill man ju aldrig förlora mot AIK, men annars är varje match så pass viktig för oss och att inte komma heltänd till varje match har vi inte råd med. Vi vill försöka hänga kvar i serien och vara ännu starkare säsongen 2013/14 då vi borde ha växt in i detta -- om inte helt, så i alla fall till stora delar.

Tack så mycket Linusfloyd. Även jag är Djurgårdare så jag förstår precis vad du menar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar