torsdag 7 juni 2012

Sjöberg vs Elitserien 1 - 0

Det var nog många förbipasserande vid Alsikeboulevarden igår som undrade vad vi höll på med egentligen. En person (Andreas Gladh) satt i en vidöppen baklucka med filmkameran i högsta hugg. En satt i framsätet och var allmänt irriterande (Andreas Ericson, hejade på som satan). En tredje person (Gladh) framförde bilen så fantastiskt bra med varningsblinkern igång längs vägrenen.

Den fjärde personen var dock den absolut viktigaste. Gabriel Sjöberg hade antagit utmaningen på 3000 meter där tiden att slå var 10:30.

När vi väl drog igång startade Sjöberg med ett sådant fruktansvärd frekvens på benen att bilen knappt hann med. Kan det ha varit ett världsrekordförsök på 20 meter? I så fall kanske han skulle sagt till tidtagaren att klocka honom på den sträckan. Nåja, kilometerna rullade på och i den första vändningen låg han på imponerande 3:00. På väg mot 9 minuter blankt? Andra kilometern var kanske i Sjöberg mått inte riktigt imponerande. Blygsamma 3:40 klockades han för då. 6:40 efter två kilometer alltså. Allt som behövdes var en sista kilometer på 3:49 och allt skulle vara i hamn. Men Sjöberg nöjer sig inte med det. Han dyngar in en sista kilometer på stadiga 3:28 och hela IFK Kristianstad kan numera klassa sig som liiiite sämre än Sjöberg.

Sluttiden blev till slut 10:08 och med det krossade han tiden på 10:30 som var målsättningen på sträckan.



Sjöberg vill efter det här försöket även poängtera ett par punkter.

  1. Gör inte som jag. Ha gärna någon träning i benen den sista veckan innan försöket.
  2. Jag hade aldrig klarat det om inte haren (bilen) höll så fantastiskt bra tempo. Gladh gjorde ett större jobb än jag själv.
  3. Idag hade jag de långsamma skorna på mig.
  4. Om jag inte för konstens skulle hade haft långärmad hade tiden varit ännu bättre.
  5. Vändningarna måste ha kostat mig 20 sekunder. Inte nog med att jag fick sänka tempot, jag blev även tvungen att accelerera ytterliggare och det var pissjobbigt.

16 kommentarer:

  1. Grymt imponerande, skönt med folk som bjuder på sig själva. Det här är historiskt bra enligt mig, alltså både tiden och inlägget. Kanon!!

    SvaraRadera
  2. Här har vi övriga tider.

    1) Johannes Larsson, 10,30.
    2) Johan Jepson, 11,25.
    3) Anton Svensson, 12,03.
    4) Henrik Nordlander, 12,13.
    5) Markus Olsson, 12,27.
    6) Anton Jönsson, 12,31.
    7) Oskar Hansson, 12,33.
    8) Mikkel Dons Schriver, 12,41.
    9) Johan Persson, 12,52.
    10) Emil Karlsson, 14,50.

    SvaraRadera
  3. Roligt att du gick hela vägen med utmaningen och resultatet var imponerande. Bara att kolla hur snabbt du ska springa på 60/100 meter nästan gång och slå det å!

    // Jonte J

    SvaraRadera
  4. Fin tid måste jag säga. Bilen som draghjälp kan man nog kvitta med tävlingsmomentet som blir när man kör cooper i lagsporter. Nu ser bo fram mot ditt resultat i beeptrestet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska vara vi, inte bo...

      Radera
    2. Jävla iPhone...skrev ett inlägg som försvann. Hur som, bra tid.! Nu väntar vi med spänning på ditt resultat från ett beeptest :)

      Radera
    3. Sprang ju 14,3 på beep-testet vi körde första träningen efter träningsuppehållet i april.

      Radera
  5. Alltså... ni är ju bara så übersköna!!! Så himla kul film! Fantastisk tid, Gabriel. 10.08. Du går lätt under 10 min om du skulle disponera loppet optimalt. Din 3 km-tid ska jag ta upp med våra gossar i BBK på fysen på måndag! Mvh / Janne L, BBK HF

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Disponera loppet optimalt". Nu förstår jag inte riktigt vad du menar... ;)

      Radera
  6. Har inte hunnit se detta förrän sent nu ikväll (handbollsträning, friidrottsträning, mycket mycket arbete och studentfirande har kommit emellan) men jag är som många andra imponerad av ditt lopp och dokumentationen inte minst. 10:08 med vändpunktslöpning är grymt för en fullvuxen handbollsspelare. Kommer ihåg att jag för några år sedan läste att i testet för AIKs allsvenska fotbollslag så toppade Robert Åman Persson med någon sekund under 10:00, och då tycker man ju att en fotbollsspelare måste ligga betydligt bättre till än handbollare på en sån här sträcka. Vet inte hur mycket du tränar löpning men det kanske t.o.m är så att du hade haft en lysande möjlighet att bli löpare också. Bra jobbat i alla fall och jag tror nog att det blir svårt att slå din tid - men jag skulle fortfarande sätta min slant på Rimbe :) Hann aldrig se utmaningen innan loppet men det kanske kan bli av en annan gång (vet ju inte alls om David är intresserad heller eftersom jag inte pratat med honom ännu).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, fotbollsspelare springer ju åtminstone en mil varje match, så de borde rimligen ha ganska bra tider på detta. Om inte annat är det ju otroligt mycket jobbigare att spela fotboll än handboll. Ytorna är alldeles för stora för att en handbollsspelare ska känna sig riktigt bekväm.

      Vad gäller löpträningen, så var senaste rena löppasset någon gång förra sommaren -- och då var det underhållslöp i en mittsexas tempo. ;) Håller mig till gym och handbollsspecifik intrevallträning för det mesta.

      Jag har väl haft tur som har begåvats med ett bra löpsteg och sedan hadlar det helt enkelt om en god grundkondition och att jag är förhållandevis lätt i kroppen. Dock inte i närheten av att kunna bli elitlöpare (alldeles för lång och tung för det). Men för att ge sig på en förklaring, så säger jag väl bra löpsteg och mängder med konditionsgrundande aktiviteter genom min ungdom. Fotboll hela dagarna, cykeltävlingar på mammas gata och mycket annat. Spontanidrott helt enkelt. Min bästa sträcka är dock inte 3000 meter, utan 20-25 meter jagandes en boll. ;)

      Radera