tisdag 26 juni 2012

Vad händer nu?

Sikeå SK självdegraderas och får börja om på handbollens bakgård. Där har ni huvudnyheten från gårdagen. För ytterligare klarhet i det hela fick "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" tag i Sikeås tränare Roger Övermark, som tar igen sig på betydligt varmare och regnfattigare breddgrader.

Hur kommer det sig att föreningen fattar det här beslutet?

- Att vi gjorde den resan med Sikeå SK och klarade av att behålla platsen i division 2 var vårt mål denna säsong. Att vi sedan tar beslutet att begära oss ned i division 3 handlar bara om att vi inte har tillräckligt med satsande spelare. Viktigt att poängtera är att vi själva tar beslutet att glida ned en division istället för att vi blev utslagna. Det är väldigt viktigt för framtiden, i alla fall i mina ögon. Vi grundar vårt beslut på många faktorer, men en stor del är antalet satsande spelare. En annan del är ekonomiska skäl. Det kostar oss väldigt mycket att spela division 2 gentemot division 3. Föreningen vill tillsammans med spelarna tyvärr inte lägga den energin och de pengarna som det ser ut i dagsläget. Vi måste se till vår verkligheten, då blir det division 3 i år.

Har grundandet av HK Haga och deras storslagna ambitioner påverkat Sikeås beslut?

- Nej, verkligen inte. Vi har i dagsläget inte tappat någon spelare till HK Haga. När det gäller "Valpen" (Jonathan Tjernberg, reds. anm.) så tycker jag att det är synd att han tar det beslutet, men det är kul för Haga så klart. Anledningen till varför vi drar oss ur är att vi inte har 17 - 21 satsande spelare. Idag har jag 12 grabbar som vill satsa. Jag har inte råd att chansa på att mina grabbar som vill fundera och har skadebekymmer och annat ska satsa framåt augusti. Jag har på pappret 17 grabbar som ska spela i Sikeå men 4 - 5 st är inte hundra av olika anledningar. Hade dessa varit klara för att lira, då hade vi kört i norrtvåan i år. Dessutom är inte mina nyförvärv klara, så vi kan inte chansa.

Hur ser det ut på spelarfronten? Vilka spelare följer med laget ned och vilka lämnar?

- Jag har samma stomme som förra året. De killar som redan har deklarerat att de lämnar har lämnat. De andra kommer att spela, de har sagt det. Jag har inte 17 - 21 spelare idag och då håller det inte att spela i division 2. Hade de skadade spelarna och "funderingsspelare" sagt ja till hundra procent, då hade situationen sett annorlunda ut.

För egen del då, blir du kvar eller går tränarkarriären vidare på annat håll? Brännan har enligt vad vi erfar visat intresse för dina tjänster. Vad har du att säga om substansen i det påståendet?

- Jag har fått en del förfrågningar angående att träna ett par andra lag. Brännan är ett, men jag måste verkligen få fundera på hur, var och när det gäller min framtida roll i handbollssverige. Jag har semester och efter semestern ska jag bestämma mig för hur mitt liv med handbollen ska se ut.

Avslutningsvis, när ser vi Sikeå i högre divisioner igen?

- Jag tror verkligen att Sikeå kommer att vara i högre divisioner i framtiden. Bara man hittar ett samarbete i Västerbotten så tror jag verkligen inte att det finns gränser för hur högt upp handbollen i Västerbotten och Sikeå SK kan hamna.

Vad händer då nu? Ja, klart är i alla fall att norrtrean bara blir bättre och bättre. HK Haga, Norrfjärdens IF, Brännans HF U och Sikeå SK. Det känns som att det för första gången på länge kan bli en ordentlig toppstrid istället för en serie som är avgjord före nyår.

Avseende norrtvåan är frågorna fler. Vilka tar Sikeås plats? Blir det Enköping (som förlorade mot Sikeå i kvalet), tar man hänsyn till det geografiska och ersätter Sikeå med ett annat norrlandslag eller spelar man rent av serien med bara 11 lag? Det enda rimliga är i mina ögon att Enköping erbjuds platsen, vilket i sådana fall innebär att det blir fem norrlandslag och sju "stockholmslag". Sett ur ett stockholmsekonomiskt perspektiv dras den gyllene gränsen mellan fyra och fem norrlandslag, men det går samtidigt inte att bortse från vilken omedelbar ekonomisk förbättring (att resorna norröver är positiva på så vis att de kan bidra till att ytterligare svetsa samman gruppen och annat bortser jag ifrån här) det innebär när ett norrlandslag faller bort. Resan för mötet med Strömnäs måste så klart göras, men hotellövernattningen faller bort liksom resan från norr- till västerbotten. För norrlandslagen skulle situationen således bli den mostatta om Enköping ges platsen och tar den; sex "stockholmslag" blir sju, vilket innebär att resorna till "Fjollträsk" blir fyra och inte såsom tidigare tre. Lägg därtill att matcherna i "det egna område" knappast spelas nästgårds och ni förstår att de ekonomiansvariga i Boden, Hornskroken, Strömnäs, Brännan och Sundsvall kan få en del att fundera på.

Nog om det ekonomiska. Även spelprogrammet måste göras om -- och just att de på förbundet är utråkade av allt administrativt arbete är väl det enda som talar för att ett norrlandslag ska få förtur till platsen. Norrfjärden borde i kraft av sin kvalförlust mot Jakobsberg ligga närmast till hands i sådana fall, med då kommer komponenten i form av samarbetet med Strömnäs in i bilden. Kan Norrfjärden stå på egna ben? I division 2? Såsom det verkar är det tveksamt och då borde turen gå över till Malmberget, men med hänsyn till hur läget är där tvivlar jag på att man överhuvudtaget vill vara kvar och spendera pengar i division 2. Och då går turen till... ja, ni fattar var det hela är på väg. Troligare är i sådana fall att man spelar med bara 11 lag, men innan man beslutar sig för det bör åtminstone en förfrågan utgå till Enköping. Om de sedan tackar nej kan det alternativet kanske aktualiseras, men varför skulle EHF göra det. Nog för att föreningen kanske har budgeterat för spel i betydligt billigare division 3 östsvenska norra, men vill man så går det. Det återstår ju trots allt nästan tre månader till seriepremiären.

3 kommentarer:

  1. Fan va trist att inte få besöka Robertsfors till vintern!

    Hoppas ni grejar det här och att ni snart går upp i tvåan igen!

    SvaraRadera
  2. http://aikhandboll.blogspot.se/2012/06/sikea-lamnar-div-2-norra.html Kort liten berättelse om en match i Sikeå.

    SvaraRadera
  3. Bjorn Boden >>>
    Tack verkligen, jag tycker det verkligen ar javligt trakigt att inte vara kvar i Div 2N med sikea, men tyvarr maste vi se till verkligehten och just nu sa e nog detta beslut det basta for sika.
    Vi skulle antagligen hamna i samma sits somm forra sess ifall vi skulle "chansa" detta ar.
    Jag tror dock att det blir en studs tillbaka till nasta ar om inget konstigt intraffar.
    Trevlig Sommar!
    //
    Roger

    SvaraRadera