tisdag 19 juni 2012

Cirkus Tjernberg

Cirkusen kring Jonathan Tjernberg har efter säsongen rullat frekvent runtom i landet. Nu verkar man ha sitt hittat sin slutstation i den nybildade föreningen HK Haga -- förr nu. Jonathan stänger trots allt inga dörrar, och den 14 februari är ett viktigt datum för honom.

Jonte lossar bössan mot Camile i Alsikehallen.  Foto: Anders Lundström


Tjenare Jonte! Till att börja med måste jag ju bara fråga; tycker inte du att det är folkbokföringen som räknas?
- Men tjabba! Jo, instämmer på det, men när man tittar tillbaka i kyrkböckerna här i bygden så var skrivelsen med e. Men på något vis när man skulle föra över folkbokföringen från böcker så tolkade personen fel. Det där e:et blev då ganska likt ett ä. Så på den vägen har de blivit så, och nu försöker vi få tillbaka e i efternamnet i släkten.

Så, HK Haga it is. Varför?
- Så är det. För att jag skulle flytta hem. Har heltids jobb som snickare och det känns bättre att ha närmare till träningar. Fick man höra goda ord om HK Haga som skulle bildas och jag känner att vill göra något nytt också, och ta möjligheten att jag ska lära mig ta ansvar att visa vägen när de behövs. Sen så ska jag inte stanna så länge i Umeå heller. Runt ett år kanske, de kan ju bli tidigare.

Känner inte du att det är ett nedköp att spela i norrtrean nästa år? Framförallt med tanke på att att det har funnits intresse från division 1 klubbar.
- Jo, självklart gör jag det men jag ser ingenting negativt med det. Jag försöker mer se det positiva i det hela nu. Av personliga själ har jag val att göra på detta vis. Jag kände att gnistan och elden avtog lite, eller jag var rättare sagt inte riktigt redo av personliga själ. Då blir de inte 110% och då känns det onödigt att hoppa på något tåg när man själv är inte riktigt där man vill. Så nu försöker jag att hitta tillbaka till den där gnista och gick 110%. Där vill jag vara också så fort som möjligt. Nu kommer jag ha möjligheter till att finjustera några detaljer som jag själv ser behöver bättras på. Även få upp glöden igen. Viktigt datum i minnet är 14 februari.

Hur nära var du egentligen Nyköping och Tyresö?
- Ja, de beror på va du anser att vara nära, men iallafall så pratade jag med Nyköping en del om att komma ner och provträna. Då var jag ärlig och berättade var jag stod någonstans och så. Sen träffade man några av dem på beachhandbollen i Umeå. En av dem var fystränare Micke G och vi pratade lite.

Tyresö har jag också pratat med och de är intresserade och vill att jag ska komma ner och provträna. Fick reda på att de hade haft koll på mig lite under säsongen. Det var lite angående om jag skulle studera däromkring så skulle det vara lite intressant. Om jag ska gå in på det så vill jag studera vidare men har inte ännu bestämt vad, då kommer jag ju flytta till staden som har den utbildningen och då får man se vad de finns för lag där. Men båda klubbarna är medvetna om att när jag känner mig redo så kommer jag söka mig till div 1.

Innebär det här att vi aldrig kommer att få se dig i högre divisioner än division 2?
- Haha, jag verkade kanske svara på den frågan redan, men det är så att jag kommer ge allt för att ta mig till toppen- eller tills jag märker att nu tar jag mig inte längre. Så om det är så att klubben kan ge en jobb eller att jag ska börja studera någonstans, samt boende då är de inga problem.

Åter till den gångna säsongen. All-star H6a. Var det något du räknat med innan säsongen började?
- Du, det visste jag inte att det ens fanns. Så nej, absolut inte!!! Sen så ansåg jag mig själv inte värdig den utmärkelsen, för jag tycker att den säsongen var knappt godkänd om jag får säga de själv, jag var långt från där jag brukar vara om man använder mig på rätt sätt. För att man ska kunna spela högre upp. Exempelvis div 1 och så vidare, då måste man ligga och ha tålamod och bredden i spelet så att motståndarna inte vet vart läget kommer och vem som kommer att skjuta. Det ligger ju en hel del rutin i det hela också. En annan sak är att man heller inte ska leva på gamla meriter så nu börjar man från noll.

Hur tänker man när man skjuter bakom ryggen i jämnt läge i Mantorp?
- Ja, jag tyckte att jag inte hoppade tillräckligt högt, målvakten stod och täckte bort långa. Kände att jag kommer inte hinna vika överkroppen och skjuta i första, då kom det skottet bara i all hast. Jag kände att de var ett stressat läge och hann inte se att han lyfte på ett av sina ben. (Vilket jag såg på video dagen efter, fick då höra att jag var högt upp i luften). Men jag får ta lärdom av såna situationer och nästa gång är jag en erfarenhet rikare för typ liknande lägen.

Varifrån kommer smeknamnet Valpen?
- Det kommer från Härnösand, det är så att jag fick de av ingen mindre än Oscar W i Brännans IF för han tyckte att det passade så bra till mig av olika själ. Om du vill veta förklaringen av de så får du höra den av honom*. För han hade en mycket bra förklaring angående varför jag började bli kallad för Valpen. Sedan dess bär jag de namnet.

Hur var det att flytta ned till Härnösand för spel med Brännan?
- Riktigt roligt- och lärorikt, jag ångrar inte att jag åkte till Härnta (Härnösand). De var ju första gången man fick stå på egna ben och lära sig att ta hand om sig själv. Även bo i storstad, iallafall vad jag anser Härnta som. Om man ska jämföra vart jag kommer ifrån. I alla fall så utvecklades jag mycket men den mesta var mig själv som person, på planen blev det inte så mycket. Jag kan säga att Brännans grabbar har lämnat minnen som man inte kommer glömma, de är ett riktigt roligt gäng. Där bor många magiska själar. De var där jag började gå på gymmet för första gången ordentligt.

Hur ser du på det enorma massmediala intresse du kommer att utsättas för som norrtreans enda superstar?
- Ja, jag får väl lära mig leva med det helt enkelt. Å superstar de kommer jag aldrig se mig själv som. Jag anser mig själv som en helt vanlig handbollsspelare som alla andra, jag vill behandlas som alla andra och ska få kämpa för min plats i startsexan, om någon är bättre än mig ska han givet starta före mig.

Vad hoppas du kunna bidra med i HK Haga?
- Allt som jag har med mig i resväskan från träningar, och tips jag har ådragit på min väg, ska kunna höja laget så mycket som möjligt på alla fronter och allt de hinner med. Ta min egna möjlighet att jag ska lära mig ta ansvar att visa vägen när de behövs. Tekniskt sett allt och lite till.

Med tanke på din vansinniga spänst, hur mycket tar du i benpress?
- Benpress? Va ä de?...... Jadu har faktiskt inte så stor koll på de, man kör bara på. Har inte lärt mig riktigt ordentligt vad som jag ska träna på just för min position. Men kommer man från skogen å är laktosintolerant, Vänsterhänt (skevhänt) å sist men inte minst same så kanske de säger en del....

Avslutningsvis, vilka vinner division 3 norra den här säsongen?
- Ja, om jag ska vara helt ärlig så säger jag att jag inte har någon blekaste aning, för jag ska ta en match i taget och då får man se hur det ser ut i slutet av säsongen. Jag vill inte att man har inställningen "de här vinner vi lätt" innan man har börjat matchen. För jag har erfarenheten av att
man då får dyngstryk.

* * *

*Jag har faktiskt redan pratat med Oscar om smeknamnet Valpen. Om jag minns det hela korrekt så började det när Jonte bodde hemma hos Oscar i "Härnta". Oscar var enligt egen utsago tvungen att lära Jonte allt om allting när det gällde att klara sig själv. Allting ifrån att koka tevatten till frukost till att tvätta sina kläder.

Oscar: Rätta mig om jag har fel.

3 kommentarer:

  1. Haha ja nått sånt vare, han var lite som en hundvalp i början, helt yr men mycket lyhörd :)
    / Oscar

    SvaraRadera
  2. Så var han väl lite som en 10 veckors labbevalp. Älskade allt och alla och oskyldig som en guds ängel!
    Under Oscars inflytande försvann snart det men Valpen hängde kvar.
    Men jag ställer mig frågan ... kan Oscar tvätta??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har oxå hört nått om tvätt och Oscars mamma!

      Radera