måndag 18 juni 2012

HK Haga - En bllivande handbollssaga?

Sagan har HK Haga har precis börjat. Bloggen har fått tag i den numera ungdomsansvarige i den nystartade föreningen, Jocke Öberg. Jocke som tidigare har suttit i Sikeås styrelserum ser med stora ögon på framtiden.


*************

Tjenare Jocke. Hur kommer det sig att du hoppar på HK Haga istället för att fortsätta inom Sikeå?
- Jag valde att hoppa av alla uppdrag inom Sikeå pga att mina visioner om en levande Västerbottens handboll inte gick hand i hand med någon annans vision.
Hade under ett par veckor jobbat ihop en riktigt bra grej med en del klubbar i Umeå och däribland Douglas i Hk haga "Gamla Uik". Allt handlade om att ta hand om våra ungdomar och ge dem någonstans att spela och villkoren att utveckla den fantastiska sporten Handboll i Västerbotten.
Vi har oerhört få egna spelare i Umeå området ända ner till åldersgruppen -00 och ska vi överleva och klara av att spela tex Div 2 alt Div1 så är ett samarbete ett måste. Eftersom jag fick 2 alt där det ena handlade om att jag inte kunde fortsätta arbetet kring samarbete så valde jag att hoppa av Sikeå Sk. När jag meddelade Douglas mitt beslut att hoppa av handbollen så svarade Dogge snabbt" vilken position vill du ha i Hk Haga" Ingen sa jag.
Efter ca en vecka så träffades jag och Dogge på Ume beach handboll som jag för övrigt vann men mina fantastiska Sikeå ungdomar så bestämde vi en träff ang min medverkan i Hk Haga.." kommer sakna mina smågrisar riktigt mycke!

Vilken kommer din roll att vara?
- Min roll kommer vara undomsansvarig matcharrangemang sponsorjägare mm. 
Jag har trots mitt beslut inget agg mot Sikeå utan stor tacksamhet till de år jag fått uppleva i klubben.
Norrlands bästa handbollsklubb i mina ögon ända tills nu för ambitionerna som finns kring Hk Haga är stora och vi börjar knyta åt oss bra folk som orkar kan och VILL hålla på med föreningsliv. Min erfarenhet som jag fått tillsammans med alla fantastiska människor i Sikeå SK kommer vara förbannat viktig.

Vilka pusselbitar saknar ni i dagsläget för att på allvar kunna konkurrera om finare placeringar i framtiden?
- Största hindret vi har måste väl vara pengar just nu,helt ny förening med ambitioner och startkapitalet är mycket begränsat. Det problemet är dock löst med att vi i dagarna gör klart med en som har massor av kontakter i företagslivet och en son i laget. Hans enda uppgift kommer vara att försöka genom sina kontakter sälja reklamplatser på matchställ matchprogram osv att han dessutom jobbat och till viss del jobbar som säljare gör honom helt perfekt för uppdraget. Spelarmässigt i Div3 norra så kommer vi nog vara favoriter till serieseger men det skulle absolut inte göra ont om det någonstans ramlade ner en m9 och en målvakt.
Låt mig gissa att det här är mer än en ettårsplan. Är målsättningen ändå att ta klivet upp till norrtvåan direkt?
- Målsättningen är 1 år i trean och nästa år skapa ett Div3 lag som ska ta hand om och skolar in Umeås handbollsungdomar i Seniorhandbollen. Mitt jobb som jag verkligen brinner för kommer oxå vara en del i vår målsättning. Starta handbollsskola och D-ungdom.

Jag kommer däremot inte vara så himla aktiv själv som ledare utan vara verktyget för våra ungdomsledare och ge dem rätt förutsättningar. Har dessutom ett liv här hemma där jag har en son som brinner för sin vintersport och jag måste medge själv att hans intresse för motorsport ligger ett snäpp högre upp på min intresseskala oxå. "Div 1 Norra för några år sedan var det han som levererade matchbollen ett mycket omtyckt inslag".

Vi har inga egna lag som fyller på seniorhandbollen så en annan målsättning måste väl vara ett grymt samarbete i Umeå regionen bland våra ungdomslag, för det är vi helt beroende av i många år framåt.
Och väl där? Höga placeringar direkt eller?
- Första året i 2an måste väl målsättningen vara att jobba till sig en stabil plats i mitten och låta ungdomarna i Umeå se att det finns en sport som heter handboll och utvecklas med ett mål att spela sina matcher i Gammliahallen som senior. Sen beror det helt och hållet på vad våra nyckelspelare vill göra i framtiden som tex min bonus-son Jonte TjErnberg tar sig för i framtiden,Vi är inte helt överens vad det gäller hans handbollskarriär. men de e klart att han kommer bli en oerhörd resurs för Hk Haga. Personligen tycker jag att han borde ta chansen högre upp i divisionerna söderut. Kommer vara riktigt bra förebild för de spelare som ska slussas
in i seniorspelet. Vi har även andra kontraktslösa spelare som tex hemvändare där kontakt tagits och till viss del ett avslut, att dom skriver på i princip är klart, bara ett möte från att få en underskrift på en del och längre betänketid för andra. Om allt faller på plats nästa år då är vi nog ett lag i div2 toppen men men mycke kan hända på vägen och vilken målsättning och ambition vi har tillsammans de tror jag nog både Dogge,Rasmus och jag behåller iaf ett år till. 

Avslutningsvis så måste jag bara skriva att om vi ska få en levande Norrlands handboll så måste nog varje förening och förbund fundera på hur vi ska få till stånd lag i Div1 och högre.Jag har svaret SAMARBETE och sluta tjafsa om smågrejer och vad som hände förr.gör vi inte de kommer vi få nått lag som gör en sejour i en högre serie tills vi tappar den generationens spelare till lag i söder och vi får börja om igen och vänta in ett nytt gäng som gör exakt samma sak.

Mitt beslut att byta klubb kommer tas på olika sätt och jag kommer säkert heta en massa saker som inte stavas Jocke men jag tror på iden och tillsammans ska vi Bygga upp ett starkt klubbmärke,varumärke och verksamhet.

Klubbmärket är designat, verksamheten finns, och i vår vision så är HK Haga ett bra varumärke om ett antal år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar