tisdag 31 januari 2012

Gladh funderar - igen

Att årets norrtvåa inte håller någon vidare nivå kan nog de flesta hålla med om. Faktum är att lag 1-4 i förra årets trea som vi spelade i, med stor sannolikhet hade stått sig bra i den här divisionen också. Jag tänker då på HF SIF(tackade nej till sin plats till Vassundas stora glädje), Team Rimbo, Borlänge och givetvis oss i Vassunda.

Problemet är att det bara finns plats för ett lag att direktuppflyttas samt ett lag som går till kval. Det är exakt samma uppdelning som finns i den betydligt sämre division 3 norra.

Jag anser att eftersom att det inte finns någon division 4 i Norrland skall till och med vinnarlaget i Norrtrean få göra någon form av förkval mot division 3 lagen på sydligare breddgrader. Är man tillräckligt bra för tvåan ska man ändå vinna dessa matcher och i slutändan blir troligtvis serieindelningen mer rättvis baserat på prestation snarare än lokalitet.

Tittar man på Norrtrean idag så finner vi sammanlagt 7 lag. Varav två lag är ifrån Bodens BK och två lag kommer ifrån Norrfjärden. Alltså har vi endast fem klubbar som gör upp om en direktplats till division 2. Då blir det endast fyra klubbar kvar som gör upp om en kvalplats. Det hävdar jag ÄR ett problem för handbollen i allmänhet, och norrland i synnerhet.

***

Tänk er följande scenario.

Bodens BK ligger i division 2, och lyckas behålla sin plats när säsongen är slut.
Bodens BK 2 vinner division 3 och får en direktplats som de tvingas tacka nej till.
I tvåan hittar vi även Kiruna som även de lyckas stanna kvar i serien.
HK Giron (Kirunas B-Lag) kommer tvåa i norrtrean och tvingas även de att tacka nej till sin kvalplats.
Norrfjärden 1 kommer trea i serien och tar direktplatsen upp.
Norrfjärden 2 kommer fyra i serien och tvingas tacka nej till kvalplatsen.
Det innebär att lag 5 av 7 skulle få en kvalplats till division 2.

Vansinne!

***

Det är på tok för enkelt för ett Norrlandslag att kliva upp i division 2. Medan det i Stockholmstrakterna är jättesvårt då det alltid finns 2-3 lag till med ambition och kvalitet för division 2.

Vad kan detta då innebära? Ja självklart, många år kommer inte något Norrlandslag att avancera i seriesystemet. Medan de åren då Norrlandslagen faktiskt håller nivån för de högre seriesystemen kommer ett eller fler lag att ta klivet.

Jag undrar om det inte är värt att "offra" de Norrlandslag som vinner sin trea de åren man inte klarar av ett kval.

***

Nu vet jag inte riktigt vart jag vill komma med det här, men det är ett jätteorättvist system i min mening. Jag har inget facit, men kval kanske kan vara något att tänka på.

8 kommentarer:

  1. Intressanta tankar du har här men att detta scenario skulle inträffa är högst osannolikt. De lag som spelar i division 2 och har B-lag har på tok för dåliga B-lag för att dessa skulle kunna vinna division 3. För att sticka ut hakan så är det bara Brännan som skulle ha en liten möjlighet till detta.

    Det är viktigt för handbollen att vi finns i hela sverige och för att handbollen i norr inte ska dö ut helt gör det inte särskilt mycket om ett eller två stockholmslag får spela trean istället för tvåan varje säsong.

    Skulle detta vara ett jätteproblem vore det ju bättre om de B-lag som spelar i div 2 östra flyttas ner till trean och ett par första lag får flyttas upp. Framförallt eftersom de inte skiljer sig så mycket i kvalite.

    De finns väl fyra fem B-lag där och om serierna är lika bra kan vi lika gärna värna om de lilla som finns kvar av Norrlandshandbollen på det sättet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tobias. Jag trodde - och hoppades - att du skulle kommentera det här inlägget. Och det är mycket möjligt att du har rätt i att det vore bättre att flytta på lag från östra. Det problemet jag ser är att lag som är betydligt sämre spelar i högre divisioner. Jag har som jag skriver inget facit, men jag tycker att något bör göras.

      Radera
  2. kan hålla med dig i inlägget om att kvaliteten är mycket sämre i norrland än i stockholms regionen och speciellt i södra sverige men tycker det är bra att det finns lag även uppe i norrland. Kan väl vara roligt för er stockholmare att åka upp till kiruna o malmberget och se en annan sida av detta avlångalad en gång per årD?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag VILL(!) också ha norrlandslag. Men jag vill att man ska spela i den division man hör hemma i. Jag anser - såsom jag skriver - att det ska vara kvaliten som avgör vilken division man spelar i. Inte varifrån man kommer. Kort sagt: ett norrlandslag bra nog för division 2 SKA spela i division 2. Men ett som inte har tillräcklig kvalite ska inte det. Detsamma gäller givetvis Stockholmslag. Att åka till Kiruna/Malmberget har jag ingenting emot(bara kassören) det är bra tillfällen att svetsa samman gängen. Och MAIF tycker jag absolut hör hemma i tvåan. Dock så är jag väldigt tveksam till Kiruna. där har vi ett typexempel på hur sned serieindelningen kan vara. Topp 6-7 i vår trea förra året hade varit före dem i en tabell.

      Radera
  3. Systemet som det är nu är det mest rättvisa, ettan i trean rakt upp och tvåan till kval. Visst är tightare i de sydligare treorna och likaså är det säkert så att sydtvåan(överlag) är vassare än norrtvåan. Problemet för norrlandslagen och för norrtvåan är att lagen inte har ordnad ekonomi och ungdomsverksamhet.
    Stockholmslagen sliter sitt hår om de hamnar i norra tvåan och kämpar med näbbar och klor för att undvika detta eftersom ekonomin inte tillåter det. Man har spelarna men inte organisationen. Detta är t.ex även fallet med UIK i norr som tvingats avsäga sig kvalplats *flera i norrtrean pga ekonomin. Att Kiruna i år ligger i tvåan är dels UIK.s dåliga ekonomis fel(inte råd att gå upp, trean fick platsen) men även det faktum att ett sthlms lag drog sig ur kvalet mot dem så de fick chansen gratis och har råd(och mod) att prova för att spelarna ska utvecklas. Kvalet hade man aldrig vunnit.
    Om nu t.ex femman i div.3 norra får kvalplatsen så får väl sthlmslagen se till att visa att de inte ska ha den genom att piska dem i kvalet. Om man vill komma bort från resorna bland shlms lagen och reserverna så får man väl inom sitt förbund starta upp en reservlagsserie där man håller sig inom stan och möter andra lags reserver. Jag menar Bajen, tumba, skånela, tyresö, djurgården, täby, S/T och några till borde kunna sätta ihop en fristående serie med hyfsad kvalitet där spelare får hoppa fram och tillbaka till a-laget som dom vill och kan få god utveckling.

    I norrland är det tyvärr glest med lag och det finns bara 7 föreningar i norrbotten samt två(3)i västerbotten. Då är det lite svårt att fylla en div.3 norra till en 12 lagsserie när dessutom 4 lag spelar i tvåan. Kan förövrigt tycka att Brännan borde jobba in ett div tre lag i norra för att höja kvaliteten och den tre-lags U-21 serie som man har i(västernorrland?) borde ingå så blir det lite bättre fart på den serien.

    SvaraRadera
  4. Mycket intressanta tankar och ett litet taktiskt drag av Gladh för detta skapar alltid debatt.

    Tyvärr håller dock inte riktigt ditt argument att de bästa lagen ska spela högst upp i systemet för så är aldrig fallet, jag kan garantera att det finns ett 20-tal lag i division 3 och neråt söder om Stockholm som skulle vinna vår tvåa utan problem. Dessa lag får dock inse att handbollen är betydligt större i GBG/Skåne och därför får de spela trean istället för ettan men det är den krassa verkligheten och helt rättvist kommer det aldrig bli.

    Sen en ganska rolig fakta för oss norrlänningar är att sju av de åtta senaste lagen som hamnat på kval och neråt i norrtvåan är stockholmslag.=)

    I år lär dock den statistiken försämras rejält men det innebär också att norrtrean blir större nästa år.

    Hur som helst är jag såklart partisk i frågan men jag är övertygad om att handbollen i norr måste få ha lag i tvåan om den ska överleva.

    Johan: Jag hade också önskat att vi kunde vara med och spela hem div tre men tyvärr är det alldeles för dyrt att spela den serien också då det innebär lika långa resor som i tvåan!

    SvaraRadera
  5. Jag håller (förstås) med Tobias i hans inlägg och kan verifiera att vi har undersökt möjligheten att delta med ett lag i div 3 då vi glädjande nog har en så bred trupp + ett gäng duktiga P96/95 som knackar på dörren och vill vara med och "leka".
    Kostnaden för oss att driva ett div 3 lag är dock minst lika stor, om inte större än att spela i div 2 då resorna är betydligt längre i norrtrean än i norrtvåan.
    Vi har (högst inofficiellt) kollat om vi kunde spela i en sydligare trea men det var tydligen inte intressant.

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt roligt att det blev en sådan kontruktiv diskussion i ämnet.

    Om jag ska försöka ge min syn på det hela kan jag väl börja med att konstatera det som föregående skribenter redan har varit inne på. Kanske skulle det vara optimalt om alla lags divisionstillhörighet baserades på kvalitén och inte utifrån andra premisser. Dock är detta en utopi med den geografiska snedfördelning som svenska handboll uppvisar.

    Jag ser heller inte varför det skulle vara något problem att man i en serie bestående av tolv lag har ett eller två som sticker ut negativt. Övriga lag ska väl inte se det som ett problem, utan som en garanti för att man slipper degradering.

    Istället tycker jag att man ska se det nuvarande systemets fördelar. Ska norrlandslagen någonsin kunna etablera sig i högre divisioner måste man till att börja med bygga upp en erfarenhetsbas, något som till exempel Kiruna förhoppningsvis gör denna säsong. Tar man tillvara på den här säsongen har man direkt förbättrat sina möjligheter att i framtiden åstadkomma bra resultat. Det är ju bara att titta på lagets resultatutveckling, från att ha varit totalt utspelade i varje match närmar man sig steg för steg. Att norrlandslagen får sin plats i division två är en förutsättning för att så väl bredd som elit ska frodas i det norrländska handbollslandskapet. Då kan vi dessutom så smått börja rita om handbollskartan och kompensera lite för den extrema tyngdpunkt som ligger på Skåne och Västsverige.

    Ytterligare en aspekt på det hela som inte har tagits upp till diskussion hittills är att även lagen i division 3-serierna längre söderut i långa loppet kan gynnas av det nuvarande uppflyttningssystemet. Enköpings HF kan tjänstgöra som exempel.

    För två säsonger sedan åkte EHF ur division 2 östra och förra året spelade man i den serie som vi kom tvåa i, division 3 östsvenska norra. Man hamnade till slut i övre mitten och kopplades bort från toppstriden redan före seriens vändning. EHF var redan förra året mycket bättre än Kiruna, Sikeå med flera lag i vår serie och jag skulle tro att de med föregående säsongs uppställning hade hamnat i nedre mitten av norrtvåan. Med logiken att bäst lag spelar högst upp i seriesystemet hade de alltså varit ett mittenlag i norrtvåan denna säsong. Dock blev man ju kvar i trean och senioransvarige Gjuraj med stab insåg nog ganska snabbt att man var tvungen att tänka om och göra en ordentlig satsning för att inför innevarande säsong ha en chans på avancemang. Sagt och gjort, man plockade hem Gustav Odeheim (tidigare IVH Västerås) och några till och nu är man tillsammans med HF SIF överlägsna i serien. Utformningen av seriesystemet och den tuffa vägen till uppflyttning tvingade alltså fram en satsning, något som gagnar såväl EHF som upplandshandbollen och handbollen i stort. Liknande satsningarn kan säkert ske på fler håll. Vet inte om ni håller med mig i mitt resonemang, men det var i alla fall en lite annorlunda infallsvinkel.

    Har helt valt att bortse från ekonomin i den här minianalysen, men den förstår nog alla vilken betydelse den har.

    Bengt, jag vet inte vad SHF säger om ett eventuellt försök att få spela i serier längre söderut, men jag tycker i alla fall att det låter som en god idé. Ekonomin lämnar jag därhän, men rent sportsligt skulle det definitivt vara ett lyft för er och i strävan efter en starkare och mer framgångsrik norrlandshandboll tror jag att det är helt rätt att söka alternativ utanför den närmaste omgivningen. Kan bekräfta att division 3 östsvenska norra är en utmärkt serie för ett utvecklingslag om man har ett a-lag i division två med ambition att gå upp i ettan (eller om man redan spelar i ettan). Samtliga lag i trean kan spela handboll och topplagen håller mycket god division 2-klass. Således kan man få möta lag på olika nivåer, vilket väl får ses som väldigt utvecklande. Måste helt klart vara ett bra alternativ till den U21-serie ni bara vinner och vinner i.

    Tänkte bara skriva några rader, men det här blev ju riktigt långt insåg jag nu.

    SvaraRadera