onsdag 18 januari 2012

Sjöberg tippar (div. 2N omg. 14)

Då var det dags för lite upprättelse efter förra veckans debacle; delad jumboplats i tipset och en riktig praktmiss i mötet mellan Malmberget och Brännan. Så här slutar matcherna i den fjortonde omgången

Sikeå SK - Brännans IF, lördag 14:00 Jenningshallen

Sett till tabelläget är Brännan naturligtvis storfavortiter, men handbollstipparguru som jag är skulle jag vilja höja ett varningens finger. Tabellen ljuger förvisso aldrig, men Jenningshallen är en erkänt svårspelad hall och Sikeå är nog lite på krigsstigen efter två raka hemmasegrar. Senast fick man dessutom igång målproduktion, vilket säkerligen har stärkt laget. Brännan å sin sida kommer även de med råg i ryggen efter segern borta mot Malmberget.

En riktigt viktig match för båda lagen, så räkna inte med att något av lagen ger sig i första taget. Tror faktiskt att matchen har potential att bli riktigt jämn och Brännan måste försäkra sig om att man kliver in på banan med rätt inställning. Gör man det blir det två poäng och ännu en trevlig bussresa hem till Härnösand. Brännan vinner då de helt enkelt har en starkare och bredare trupp.

Mitt tips: 25 - 32

* * *

Lidingö SK - Kungsängens SK, lördag 16:15 Gångsätrahallen

Lidingö studsade snabbt tillbaka efter förlusten i Alsikehallen och besegrade Jakobsberg komfortabelt. Inte mycket talar för att det blir en annorlunda utgång i den här matchen. Kungsängen har förvisso haft en positiv trend (undantaget förlusten mot Cliff i söndags) en längre tid, men här vet spelarna själva redan på förhand att laget är numret för litet. Visserligen var man med hyfsat när de båda lagen möttes i Ekhammarhallen, men Lidingö på "ön" är en helt annan sak. Klar hemmaseger att vänta således.

Mitt tips: 28 - 16

* * *

Vassunda IF - Jakobsbergs GoIF, lördag 17:20 Alsikehallen

Lite liknande förutsättningar som de inför mötet i Jenningshallen. Båda lagen är väl medvetna om betydelsen av två poäng, vilket borgar för kamp från första sekund. Jakobsberg är i mitt tycke lite för bra för att behöva kvala nedåt, men det gäller att de börjar ta poäng. Det blir till att vänta åtminstone en vecka till på det, för i vår borg släpper vi inte till något i onödan.

Mitt tips: 32 - 24

* * *

HK Cliff - AIK, söndag 15:00 Skärholmshallen

Två målsnåla lag där defensiven stor i fokus. Här tror jag att laget som bäst nystar upp motståndarnas försvarsspel går segrande ur striden. För AIK:s del är seger något av en nödvändighet för att haka på i kampen om kvalplatserna. Cliff å sin sida gick i och med segern mot Kungsängen om Malmberget samt nämnda Kungsängen i tabellen och har nu ett gyllene tillfälle att utöka försprånget till lagen nedanför. I skärholmen går ingen säkert och det skulle inte förvåna mig om Cliff står som segrare i slutändan. Likväl väljer jag att spela taktiskt här, så att jag oavsett utgång i matchen får något att glädjas åt; vinner AIK blir det poäng i tipset och vinner Cliff har vi chansen att dryga ut försprånget i tabellen.

Mitt tips: 18 - 20

* * *

Kiruna HK - Hornskrokens IF, söndag 17:30 Kiruna Sporthall

Sen match som väl bara kan sluta på ett sätt. Hornskroken spelar "måstematch" varenda helg framöver och borta mot Kiruna bommar man inte. Kirunas minimala chans till kontrakt försvann i och med förlusten borta mot Sikeå förra veckan, något som knappast minskar Hornskrokens möjligheter här. Spiktvåa!

Mitt tips: 26 - 35

* * *

Observera att en match i omgång 14 redan är färdigspelad, nämligen den mellan Malmbergets AIF och Sundsvall HK (27-25). Detta medför att det den här helgen endast spelas fem matcher. MAIF och SHK står båda över spel i helgen.

1 kommentar:

  1. David Joelsson VIF18 januari 2012 kl. 18:44

    Sikeå-Brännan 21-28
    Lidingö-Kungsängen 29-20
    Vassunda IF-Jakobsberg 32-20
    HK Cliff-AIK 20-25
    Kiruna-Hornskroken 21-29

    SvaraRadera