torsdag 12 januari 2012

Skada stör Brännan

Lagom till serieepilogen -- om man nu får använda den termen när 10 omgångar återstår -- har Brännans IF drabbats av ett tungt bakslag. Högernian och tillika förgrundsgestalten Emil Westerlind skadade sig i förra helgens derby mot Sundsvall och går nu gipsad en tid framöver. "Dövinkel med Gladh och Sjöberg" tog ett snack med en av norrtvåans stora profiler.


Hej Emil! Känner du dig redo? - Jag är redo.


Bra, då börjar vi med den tråkiga biten, så att vi får den överstökad. Du går gipsad nu och vad jag förstår är någonting i handen brutet. Vad exakt hände? - Mellanhandsbenet är brutet och det är tredje gången nu. Jag brottades med linjespelaren och hamnade under honom med fingrarna spretande åt alla håll, och eftersom jag haft samma typ av skada tidigare kände jag direkt att någonting var fel.


Hur länge kommer skadan hålla dig borta? - Nu är det tre veckor med gips och sedan lika mycket till utan. Läkarna säger ju månader, men en annan spelare i laget hade en liknande skada och det gick mycket fortare. Jag siktar på att vara tillbaka om 6-7 veckor och förhoppningsvis kan jag spela matcherna mot AIK och Kungsängen borta. Jag missar matchen mot er och det är ju tråkigt. Det är lite irriterande också eftersom jag kom tillbaka från Thailand bara några dagar innan matchen (mot Sundsvall i lördags, reds. anm.) och drabbades av magkatarr och tvekade hela uppvärmningen om jag skulle spela. Jag bestämde mig för spel och precis innan skadan var framme var tanken att jag skulle byta, men det blev inte av.


Verkligen otur, men du sa tidigare idag att du skulle till gymmet, så du borde ändå kunna hålla uppe den fysiska statusen inför slutspurten av serien. - Stämmer bra det.



Emil gjorde inför säsongen comeback efter ett års uppehåll. Foto: Tobias Wikström.


Om vi bortser från den olyckliga skadan, hur tycker du att Brännans säsong har varit hittills? Ni hade onekligen högt ställda förväntningar på er själva inför säsongen. - Sämre än väntat får man väl säga. Kanske att vi missbedömde nivån på topplagen och trodde att serien skulle hålla samma låga kvalité som föregående säsong. Samtidigt ska man komma ihåg att vi har ett lag där de yngre spelarna har fått ta väldigt stort ansvar och nu när vi lite äldre är tillbaka behöver vi tid för att helt spela oss samman. Dessutom har brorsan (Oscar, även han nyckelspelare, reds. anm.) inte hittat formen förrän på slutet. Får vi ihop allting har vi en bra kombination av ungt och lite äldre.


Du har själv varit med ett tag nu. Vilka är de största skillnaderna mellan dagens Brännan och tidigare upplagor? - Utan tvekan träningsvilligheten. Så mycket som de här grabbarna tränar. Tidigare hade vi kanske lite spelskickligare spelare, men vi var inte i närheten av att träna lika mycket. Utöver de tre träningarna med laget tränar alla tre till fyra individuella pass i veckan. Tidigare år har vi haft svårt att hålla i över en hel säsong, men det borde inte vara några problem nu med tanke på mängden träning.


Där har ni definitivt en bra grund att stå på om ni tar klivet upp i ettan. Du har själv erfarenhet från spel i högre divisioner. Vilka är i dina ögon de största skillnaderna? - Spelarnas fysik. I tvåan kan man komma undan med att inte vara speciellt bra tränad. Dessutom är lagen i ettan mycket bättre defensivt. Där borde ni i Vassunda ligga bra till, det var som att stånga sig blodig mot en mur när vi mötte er.

Försvarsspelet har fungerat bra, det får jag lov att säga. För egen del då? Du toppar den interna skytteligan och ligger bakom mycket i offensiven. - Helt okej. Bättre fysisk form än någonsin, men det märktes ett par matcher in på säsongen att jag varit borta ett år. Jag är nöjd med att jag har utvecklat försvarsspelet, men skottmässigt finns det fortfarande mer att hämta.


Emil (nr. 11) täcker skott mot Vassunda. Foto: Anders Lundström.


Kan bli obehagligt för motståndarna framöver med andra ord. På tal om spelare som återvänt efter uppehåll. Ni har fått tillbaka ramviksonen Marcus Claesson. Vad, förutom en hel del enkla mål, betyder det? - Enkla mål är väl precis vad det innebär, men utöver det bidrar han med tyngd och rutin samt en otrolig vinnarmentalitet. Dessutom är han otroligt bra tränad, eftersom han har spelat fotboll (div. 2, reds. anm.) under den tid han har hållit upp från handbollen.


Ni ligger i nuläget på en tredjeplats i tabellen, men serien är mycket jämn och det är många omgångar kvar. Vad tror du om resterande del av säsongen? - Vi siktar på andraplatsen, även om det kommer bli tufft med tanke på hur ni kör på. Minst en tredjeplats ska vi klara av. Största hotet är nog AIK. Sundsvall räcker inte till sett över en hel säsong med den tunna truppen.


Lidingö ser ut att vinna serien, men vilka får kvalspela uppåt respektive nedåt och vilka får lämna för spel i division 3 nästa säsong? - Det blir vi och ni som får kvala till ettan. Ur åker Kiruna och Sikeå. Kvalspelet nedåt är så klart svårt att säga något om med tanke på hur jämnt det är. Jag säger Jakobsberg och Kungsängen.


Då återstår inte mycket mer än att tacka för intervjun och önska dig och laget lycka till framöver. Krya på dig, så ses vi Öbacka! - Tack själv och kul att någon engagerar sig i handbollen. Det behövs!


Fotnot: Brännan har nu påbörjat den långa bussfärden mot Malmberget. Laget väntas anlända ca 02:00 i natt och imorgon väntar match mot Malmberget kl 16:00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar