onsdag 11 januari 2012

Sjöberg tippar (div. 2N omg. 13)

Omgång 12 är sedan några timmar avverkad och till helgen väntar en ny omgång med sex matcher under lördag och söndag. Som vanligt när det gäller norrtvåan ser det på förhand svårtippat ut.

Lidingö SK - Jakobsbergs GoIF, lördag 13:00 Gångsätrahallen

Som jag skrev i summeringen av omgång 12 befarar jag att Jakobsberg får sota för Lidingös nederlag i Alsikehallen senast. Jakobsberg är ganska bra fysiskt och bör kunna ta kampen, men det räcker inte för att vinna i Gångsätra. Kvalitén offensivt är inte tillräcklig och om inte Jakobsberg har sett över metodiken i det kollektiva anfallsspelet kommer man inte upp i 20 mål framåt. Komfortabel hemmaseger helt enkelt.

Mitt tips: 30 - 19

* * *

Sikeå SK - Kiruna HK, lördag 14:00 Jenningshallen

Jumbomöte där båda lagen måste ta poäng. Kiruna vann med uddamålet senast, men lagets bortastatistik imponerar inte (fem förluster på lika många försök). Nä, Sikeå nyper sista halmstrået och håller hoppet om förnyat kontrakt vid liv. Hemmaplan och några förstärkningar fäller avgörandet.

Mitt tips: 27 - 23

* * *

Hornskrokens IF - Sundsvall HK, lördag 15:00 Hildursborg

Andra mötet på en vecka lagen emellan. Senast blev det en övertygande seger för Sundsvall, men den här gången blir det inte lika enkelt. Jag vidhåller att Hornskroken är det bättre handbollslaget, men kan samtidigt tänka mig att Sundsvalls uppoffrande spel passar de skickligare bodensarna förhållandevis dåligt. På förhand en öppen match, där jag tippar att "varannanmatchsyndromet" håller i sig för Kroken, som besegrar Sundsvall i en välspelad och fartfylld tillställning.

Mitt tips: 30 - 26

* * *

Malmbergets AIF - Brännans IF, lördag 16:00 Malmbergets Sporthall

Den på förhand mest intressanta matchen om ni frågar mig. Brännan får självklart ses som favoriter, men egendomliga MAIF har helt klart potential och får man alla komponenter på plats väntar en obehaglig uppgift för Brännaspelarna. Detta förutsätter dock att samtliga hemmaspelare är tillgängliga. Är dessutom äldre broder Westerlind borta från spel blir det ännu jobbigare för Brännan. Den absurt långa bussresan ska inte heller underskattas. En av seriens utan tvekan tuffaste bortamatcher väntar Brännan, varför jag sticker ut hakan lite och tippar hemmaseger.

Mitt tips: 29 - 28

* * *

AIK Handboll - Vassunda IF, söndag 12:00 Råsta Park

Lunchmatch à la Serie A och blytunga poäng på spel. AIK åkte på en tung förlust senast medan vi vann förkrossande stort mot Lidingö. Detta har noll betydelse nu. För vår del gäller det att inte gå i samma fälla som senast (när vi kom undan med blotta förskräckelsen) och vaggas in i AIK:s gåtempo. Klarar vi att hålla ett högt bolltempo i 60 minuter samtidigt som vi får till tålamodet i försvaret med kontringar som följd är mycket vunnet.

Mitt tips: 25 - 28

* * *

HK Cliff - Kungsängens SK, söndag 16:45 Skärholmshallen

Kungsängen är på gång medan Cliff måste börja vinna lite matcher (oavgjorda räcker inte) för att lyfta från kvalplats. Tror att Kungsängens uppåtpekande formkurva räcker för att knipa en knapp seger. Kungsängen kan i sådana fall börja blicka uppåt i tabellen och se på framtiden (och den kommande matchen mot Lidingö) med tillförsikt.

Mitt tips: 18 - 21

* * *

Då var tipset lagt och nu finns det ingen återvändo. Gå nu in och tippa era resultat i kommentarsfältet i anslutning till Gladhs tips! Glöm inte att ange namn och eventuell klubbtillhörighet. Det underlättar resultatrapporteringen.

Mycket nöje!

2 kommentarer:

  1. T-shirten är min den här veckan!!!
    Hoppsan…jag känner redan nu smärtan av ”käftsmällarna” jag kommer att få p g a den utstuckna hakan…:) Nåja, jag sällar mig till vad en av våra (Vassunda) spelare säger…”ont är skönt…”

    Lidingö - Jakobsberg 34-18
    Jag är inne på samma resonemang som Sjöberg gällande effekten av Lidingös förlust mot oss i lördags. Jag är dock tämligen övertygad – motsatsen skulle förvåna mig mycket – att Lidingö snarare blir tända av debaclet i helgen än att de hamnar i någon svacka. Jag tror t o m att förlusten kan fungera som tändvätska ganska länge så att inte varje match blir ”en dag på jobbet” resten av säsongen. Full fart från början till slut från Lidingös sida och tyvärr får Jakobsberg lida av revanschlustan.

    Sikeå - Kiruna 24-24
    Blir Kirunas nya målvakt månne tungan på vågen…?
    Jag tror att flera lag får se upp för Kiruna under våren om den nya målvakten gör bra ifrån sig. Det kan bli en positiv injektion såväl i självförtroendet som i spelet vilket kan få hela laget att lyfta. Eftersom de oftast är nederlagstippade kan de dessutom spela utan press och slå ur underläge. Sådana lag brukar vara farliga. På lördag finns emellertid Sikeå på motsatta sidan och de kommer att göra allt för att inte tappa möjligheterna till säkrare mark. I egenskap av hemmaplan blir de svårslagna men behovet och ”kraven” på poäng kan få till följd att det låser sig. Det är dessutom ett ungt lag så det saknas sannolikt en del rutin för att hantera ”måste-matcher”. Min tes är att lagens förutsättningar tar ut varandra och ger ett oavgjort slutresultat.

    Hornskroken - Sundsvall 25-21
    Kroken har blandat bra med mindre bra matcher under hösten. Hemmaplan är dock hemmaplan och jag tror att Kroken vinner matchen tack vare ”Hemmaborgen” samt att de inte verkar göra två mindre bra matcher på raken. Sundsvall har några klasspelare men de är för ensamma, dock är Sundsvall luriga…i synnerhet på hemmaplan…och kan aldrig räknas bort.

    Malmberget - Brännan 24-30
    Svårtippad match i o m att Malmberget ser bra ut när de har fullt manskap. Vad jag dock förstår av olika rapporter har det varit si och så med att få alla spelare tillgängliga med kontinuitet. Hur det ser ut uppställningsmässigt den här matchen har jag dock ingen aning om. Brännan får emellertid tipset då hösten kanske inte riktigt motsvarade förväntningarna och nu måste laget prestera. Jag tror Brännan vinner tack vare att de spelar snabbare handboll helt enkelt. Kommer MAIF med bästa möjliga lag får nog Brännan se upp och ta i ordentligt för att avgå med segern.

    AIK - Vassunda 24-32
    AIK var en obehaglig överraskning för mig. De spelade smart när vi mötte dem hemma. De lurade oss i fällan och vi hade turen…för det var tur…att vinna med en boll i sista sekunden. Men, vi har lärt oss läxan och har inte bara plan A och B med oss till Solna…vi har även plan C och D. Så…vi förlorar inte det här…men vi måste ta i rejält för att fixa det!

    Cliff - Kungsängen 21-24
    Jag har inte sett Cliff sedan vi mötte dem i öppningsmatchen. Det jag såg då var att det inte spelades så snabb handboll. Man kan f.ö. inte ”anklaga” oss för att spela snabbt då heller! Hur Cliff har utvecklats därefter vet jag inte men jag tror att Cliff passar Kungsängen bra. Kungsängen har ett stabilt försvar och hinner de ställa om och organisera sig i försvaret får Cliff svårt. Cliffs målvakt var ruggigt bra mot oss och det blir han som håller nere siffrorna.

    Må bäste tippare vinna!

    SvaraRadera
  2. Lidingö - Jakobsberg 30-19

    Hornskroken - Sundsvall 29-27

    Sikeå - Kiruna 27-19

    Malmberget - Brännan 25-26

    AIK - Vassunda 26-30

    Cliff - Kungsängen 5-5

    SvaraRadera