torsdag 29 mars 2012

Gladh tippar kval - part 2

Det här med att tippa kval var uppenbarligen inte lätt. Av fyra försök lyckades jag med bedriften att inte pricka en enda vinnare. Detta kommer givetvis inte att upprepas denna vecka, då jag känner att resultaten kommer gå min väg.

Som ni kanske redan förstått väljer jag att tippa samtliga lag som vi eventuellt kan ha som seriemotståndare nästa år. Det kanske låter optimistiskt att tippa de lagen som kvalar till Allsvenskan men bollen är som bekant inte fyrkantig.




Kval till Allsvenskan, SemiOff


Sön 2012-04-01 16:15 Alstermo - HK Country


Den första halvleken vanns -- för mig -- lite överraskande av Alstermo. Det kanske inte alls är så konstigt för de som är riktigt insatta, men tyvärr är det här inte mina handbollskunskaper är som störst.
Jag tror dock att HK Country kommer att åka ner med en jävla attityd och inställning. Man har trots allt, allt att vinna. Efter en chockstart av HK Country kommer Alstermo ikapp i början av andra halvlek. Resten av matchen blir ett ställningskrig där något av lagen vinner med uddamålet. Jag tror att det blir Alstermo som plockar fram kaninen ur hatten, och avgör sista minuten.


Mitt tips: 29-28


* * *

Sön 2012-04-01 16:30 Ricoh - Heid

I det här mötet är det totalt vidöppet efter den första kvalrundan. Heid går in i andra halvlek med en boll upp. Jag tror däremot att de "halvrutinerade" spelarna i Ricoh har precis allt som behövs för att kunna prestera i denna typ av matcher. Matchvinnare finns det onekligen gott om. Min spontana känsla är att det luktar överkörning här. Med ett par goda Mariestad i kroppen efter onsdagsmatchen mår magarna gott. Och vi som sett "Svensson Svensson - filmen" vet att: "Är magen glad, är människan glad". Kort sagt. Med en brutalt taggad hemmatrupp går man direkt ifrån till en komfortabel halvtidsledning. Andra halvlek blir en lång defilering mot slutsignal.


Mitt tips: 29-20


* * *

Kval till division 1, SemiOff


Lör 2012-03-31 15:00 IF Gauthiod - Vassunda IF


Ojojoj, vilken stjärnsmäll vi åkte på igår. Gauthiod var bättre på precis allt. Nu är det ny match, med nya förutsättningar som gäller. Vi MÅSTE vinna matchen med 9 mål, bara för att få till en förlängning. Allt talar således för Gauthiod. Men vi har inte gett upp för det. Kan vi slå seriesegrande Lidingö med 12 mål, så kan vi slå Gauthiod med 9. Så enkelt är det. Som den tokoptimist jag är tror jag givetvis att det händer. Allt som inte fungerade igår kommer fungera på lördag. Det har jag bestämt. Nu kanske detta tips blir lite väl mycket med hjärtat, men så får det bli.


Mitt tips: 20-30 och Vassunda spelar DirektOff!


* * *

 Sön 2012-04-01 15:00 Brännan - Mantorp


Jag var faktiskt på plats nere i Mantorp i söndags. Vad jag fick se var två bra lag i fyrtio minuter. Sedan la Mantorp i nästa växel, -- eller var det Brännan som la i backen? -- och fullkompligt pulveriserade motståndarna sista tjugi. Nu är det nytt möte i Öbacka, och här är Brännan riktigt bra. Min känsla säger mig att den 65 mil långa bussresan kan vara ett aber för bortalaget. Brännan går tidigt ifrån till ett par, tre, fyramålsledning som håller halvleken ut. I den andra halvleken spelar lagen oavgjort och Brännan vinner striden, men Mantorp vinner kriget.


Mitt tips: 33-29


* * *


Kval till division 2, DirektOff



Sön 2012-04-01 15:00 Enköping - Sikeå

Äntligen en match där jag faktiskt tror mig ha koll på båda lagen. Enköping har under säsongen visat sig vara en målmaskin. 40 plusresultat har snarare varit regel än undantag. Några 40 mål kommer det dock inte att bli här. Sikeå har ett dugligt försvarsspel, och med de rutinerade spelarna som av olika anledningar inte kunnat ställa upp under säsongen har man även motmedlen för det mesta. Jag tror ändå att Enköping kommer att vinna här hemma, på sin hemmaplan. Men det blir inte alls lika stort som jag gissar att min bloggkollega kommer tippa.


Mitt tips: 29-26


* * *


Sön 2012-04-01 15:15 Norrfjärden - Jakobsberg


Det kommer knappast som en hemlighet att mina tankar om norrtrean inte direkt är de högsta som har skådats. Jag tror att ett lag som placerar sig tvåa här mer eller mindre aldrig kommer klara av att gå upp i division 2. Jakobsberg är -- trots sin placering -- ett fullt dugligt lag i division 2. I enstaka matcher har man verkligen blixtrat till och tagit ett par fina skalper. Norrfjärden är ytterliggare ett av alla dessa lag jag knappast kan skryta med mina kunskaper om. Men inte kan väl ens hemmaplan lyfta fram dem till seger?


Mitt tips: 22-30

2 kommentarer:

  1. Kan inflika om Norrfjärden att jag inte hoppas Jakan litar för mycket på sitt kantspel. För att vara kantspelare i NIFs hall kan man inte ha större skostorlek än 39 för annars blir det automatiskt övertramp.

    Hoppas även Jakan är rustat för både 2- och 3-punkt som NIF alltsom oftast använder sig av i långa sekvenser i matcherna.

    Är heller inte speciellt överraskad av Alstermo. Det finns mycket kompetens i det laget och "grytan" är inte att leka med. Trångt, galet och vädligt mycket folk är vanligt. Herrar Steen, Holmström och Johan Svensson har alla stor allsvensk rutin och vet vad som krävs. - Spännande.

    Lycka till i er match och tack för en bra blogg.
    /Norrtreanläsare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. NIF-Jakobsberg spelas i Öjebyns Sporthall.

      Radera