torsdag 15 mars 2012

Sjöbergs all-star team div. 2N säsongen 2011/12

Ni läsare har sagt ert och med det återstår det bara för mig själv och bloggkollega Gladh att tillkännage våra all-star-lag. Mitt ser ut som följer:

Målvakt: Simon Bergström, Vassunda IF

Motivering

Målvaktspositionen bjuder på en diger skara duktiga målvakter, men det är i mina ögon tre som sticker ut lite extra. Dessa är Anders Boqvist (Lidingö SK), Korab Selmanaj (HK Cliff) och Simon Bergström (Vassunda IF). Av dessa tre är det troligtvis så att de två förstnämnda har lyckats med bedriften att totalt stänga kassen fler gånger, men sätt över hela säsongen är det relativt jämnt skägg dessa herrar emellan.

Valet är därför inte enkelt och det blir av den anledningen de små, men ack så betydelsefulla, detaljerna som får avgöra. Bortsett från att Simon är en mycket stabil målvaktstyp som får det svåra att se enkelt ut har han spetskvalité på en punkt där ingen annan målvakt i serien ens kan mäta sig med honom på samma skala. Jag talar naturligtvis om det offensiva spelet. En målvakts huvudsakliga uppgift är givetvis att förhindra bollen från att passera in i mål, men målvaktens roll som en del av det offensiva spelet kan knappast överskattas. Hade det inte varit för Simon enorma skicklighet i kontringsspelet (han måste vara målvakten med överlägset flest assistpoäng) hade vi -- vågar jag påstå -- på sin höjd varit ett mittenlag.

Kanske är jag lite färgad som kant- och medspelare, men de flesta målvakterna i elitserien kastar betydligt sämre. Många målvakter skulle därför se till att studera Simons kastteknik (främst de projektiler han har för vana att skicka iväg, men många motståndare har också bittert fått erfara den enormt fina känsla han visar upp när det är lite yta mellan hemlöpande försvarare och kontrande medspelare; det är aldrig försent för Simon Bergström att kasta på kontring), men även den bit många nog inte ens reflekterar över. Ingen målvakt på någon nivå som jag har sett är så snabb på att få tag i bollen efter räddning eller missat skott. Det spelar ingen roll om bollen flyger iväg 20 meter från målområdet, det finns ändå möjlighet att kontra. Avslutningsvis vill jag säga att det är få förunnat att få spela i ett lag med en målvakt som är så bra offensivt och man måste nog ha upplevt det för att förstå storheten i hans målvaktsspel.

* * *

Vänstersex: Daniel Isaksson, Kiruna HK

Motivering

Efter viss överläggning med mig själv har jag beslutat att inte själv ta vänsterkanten i besittning. Med det följer att det bara finns tre alternativ kvar. För att börja med Daniel Sjödin (Brännans IF), så har han en god teknik, ett mycket stilrent upphopp och en hög avslutningsprocent, men han gör för lite mål. Nog för att han ofta gör mål på de lägen som ges, men som kantspelare förväntas man gärna vara något av en "goalgetter" och där är inte riktigt Sjödin ännu med sina 3,9 mål/match (efter omgång 17). Normalt sett hade det kanske räckt att vara säker i läget, men med den stenhårda konkurrens som råder på vänsterkantspositionen är det inte tillräckligt. Kan Sjödin till nästa säsong öka på med 2-3 enkla kontringsmål per match kan det mycket väl finnas anledning att ta med honom nästa vår.

En som däremot är en riktig målskytt är Johan Gross (6,5 mål/match summerat omgång 17), men han har antagligen allra sämst avslutningsprocent av alla nominerade kandidater på positionen.

Med detta sagt faller valet på Daniel Isaksson i Kiruna. Han är något av ett mellanting mellan Gross och Sjödin (5,6 mål/match efter omgång 17) och till det kommer att han har en omgivning som inte ger samma förutsättningar. Givetvis kan det tänkas att han har stor frihet på planen och ingen gnäller nog om han missar tre raka skott från dövinkel, men att som kantspelare prestera så bra i seriens absoluta jumbolag är inte annat än imponerande. Bollen ska ju trots allt ut på kanten och för det (i alla fall om det ska bli dugliga vinklar) fordras kvalité i övriga laget.

* * *

Mittsex: Mattias Söder, Hornskrokens IF

Motivering

Bland skaran av krigare inne på linjen finns det två som sett till hela säsongen har varit helt outstanding. Den ene förtjänar verkligen titeln krigare medan den andre snarare står för elegans och finess. Det handlar naturligtvis om Dan Keto (AIK Handboll) och Mattias Söder (Hornskrokens IF). Att båda är nyckelspelare i sina respektive lag står utom allt tvivel. Ketos betydelse har inte minst gjort sig påmind i de senaste matcherna då han inte har kunnat närvara på grund av semester. Starka skäl nog för att ta ut honom? Kanske, men jag väljer ändå Söder.

Det finns egentligen två huvudsakliga anledningar till det valet. För det första står han för en typ av handboll och en något okonventionell typ av linjespel som jag gillar; rörliga samt boll- och spelskickliga mittsexor är jag svag för. Det kan man i och för sig tycka vägs upp av att Keto är en fantastisk försvarsspelare och jag har länge stått i valet och kvalet när det gäller mittsexpositionen. Sedan trillade filmen från matchen mellan Hornskroken och Lidingö in på youtube och därefter har det inte funnits någon tvekan. Söders första halvlek där är den bästa halvlek jag har sett på väldigt länge och då såg jag ändå Robin Wahlgrens (Vassunda IF) insats i lördags.

* * *

Högersex: Jonathan Tjernberg, Brännans IF

Motivering

Den kanske svagaste positionen sett till hur den totala besättningen (samtliga lag i serien inräknade) ser ut. Dock finns det en spelare som sticker ut ur mängden. Med risk för att bli tjatig måste jag lyfta fram "Valpens" spänst. Den kommer kunna ta honom långt och utvecklar han bara sin kantspecifika teknik vill jag se honom i åtminstone elitserien. Det man kanske kan anmärka på är att han gör lite för lite mål (3,6 mål/match efter omgång 17), men å andra sidan bygger Brännan mycket av sitt spel kring andra spelare, så det kanske har sin naturliga förklaring. I övrigt känns alltför utdragna kommentarer en aning överflödiga.

* * *

Vänsternio: Marcus Claesson, Brännans IF

Motivering

Brännans resultatrad sedan "monstrets" återkomst talar sitt tydliga språk. Claesson är en komplett spelare, som är lika bra skytt som genombrottsspelare. När han nu dessutom har visat sig vara närmast ostoppbar inne på linjen är det inget snack om saken. Claesson är en spelare för högre serier och med honom i laget går Brännan en ljus framtid till mötes. Kanske är han det lilla extra som behövs för att härnösandslaget ska kunna ta sig den långa kvalvägen till division 1 redan i vår.

* * *

Mittnio: Rikard Petersson, Lidingö SK

Motivering

I ett i övrigt ganska stereotypt och enkelspårigt Lidingö är Petersson den givna mittpunkten. Från sin mittnioposition styr han alla offensiva förehavanden och med sin skicklighet sätter han de tyngre pjäserna på ytternio i lägen. Inte minst hans spelsinne är något utöver det vanliga och det gör honom också till en självklar förgrundsgestalt i Lidingös dynamiska 3-2-1-försvar. Petersson är helt enkelt en komplett spelare och en kugge som inte får gå sönder eller börja hacka om det ska bli mer än en säsong i division 1 för ö-laget. En självklar kandidat till seriens MVP.

* * *

Högernio: Dan Höglund, Kungsängens SK

Motivering

Avslutningsvis högerniopositionen som bjuder på en uppsjö duktiga spelare. Att valet slutligen föll på Höglund har helt enkelt att göra med den fantastiska vår han har haft. Kungsängen har Höglund att tacka för att man nu slåss om en kvaplats till division 1 in i det sista. Höglund har öst in mål den senaste tiden och slåss nu i den absoluta skytteliga. Dessutom har han bevisat för de som har tvivlat att han är mycket bra även när det gälller.

Ska någonting sägas om hans konkurrenter på positionen, så är det enligt min mening främst Emil Westerlind som utmanar. Dock har hans spelmässiga betydelse för sitt lag inte varit lika påtaglig som Höglunds. Brännan är inte fullt så beroende av äldre broder Westerlind medan Kungsängens spel -- som det känns -- mer eller mindre står och faller med att Höglund är närvarande och på topp. Därför får han mitt förtroende.

* * *

Då var uttagningen av mitt personliga all-star team för division 2 norra säsongen 2011/12 avklarad. Jag gissar att det finns en hel del synpunkter, men dessa är de spelare jag skulle vilja se på banan i en all-star-match. Dessutom föll det sig så fint att det inte bara är individuellt sett skickliga spelare. Jag tror också att de skulle fungera bra som lag. Risken är alltid att sådana här uttagningar leder till lite väl offensivt balanserade lag, men samtliga spelare här är tvåvägsspelare och även duktiga i försvarsspelet. Tror för övrigt att niometersuppställningen här skulle hålla med råge i allsvenskan. Med Petersson som dirigenten på mittnio och två riktiga målskyttar med rejält tryck i bössorna på ytternio skrämmer man många motståndarförsvar. Kanske att vi saknar en riktigt vass kontringsspelare, men det får vi väl lösa genom att ta med Gross på avbytarbänken.

14 kommentarer:

  1. Måste ju då säga att båda cliffs och Lidingös målvakter är bättre än Simon Bergström, både på att rädda bollarna och utkasten sitter där de ska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu vet jag inte vad jag ska säga. Förhoppningsvis skämtar du nu eller så har du sett matcher som ingen annan har sett. Lidingö och Cliffs dilemman på målvaktssidan är ju just att det inte har någon fullgod ersättare till de uttalade och mycket kompetenta förstemålvakterna.

      Som jag skrev kan det diskuteras vem av målvakterna som har varit bäst "defensivt", men Simons 60 procent i räddningar sett över hela säsongen är inte annat än bra och även om Korab och "Boken" stundom kanske har nått ännu högre höjder så väger den "offensiva" delen av målvaktsspelet med mer än råge över till Simons fördel. Att påstå att Simon inte har bäst utkast i serien är direkt felaktigt. De flesta målvakterna i serien är bra när det kommer till att kasta med "snö", men det är bara Simon som behärskar "projektilutkasten" (vilka möjliggör kotringsmål även när man som kontrande spelare inte har en hel planhalva för sig själv).

      Nu har jag gått på lite, men den här oförmågan att se storheten i Simons målvaktsspel är aningen fraperande.

      I övrigt är det jättekul att det är så många kommenterar och fortsätt uttrycka era tankar även framöver. Den här gången håller jag inte med det minsta, men jag antar att det är många som inte håller med mig i många frågor också, så det jämnar ut sig.

      Radera
  2. Måste säga att motivera Simon som bästa målvakt i serien framför Boken endast tyder på inkompetens. Hur ser tekniken ut? Fungerar det på en högre nivå än årets (dåliga) div 2 norra. Nej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag skratta eller gråta. Simon är (tillsammans med "Boken") den enda målvakten i norrtvåan som inte har ett skimmer av sprattelgubbe över sig. Bara det faktum att han alltid har kontakt med golvet medför att han har oerhört mycket bättre teknik än många målvakter i de högre serierna, för att inte tala om division 2. Nä, är det någonting Simon verkligen har så är det en fin teknik (som han dessutom är exceptionellt duktig på att lära ut).

      Utan att veta så förmodar jag att det är samma person som har skrivit båda de "anonyma" kommentarerna ovan och jag kan väl säga att (även om jag inte kan tvinga någon till det) det är trevligt om man vågar stå för sina åsikter genom att sätta ut namn.

      Jag vet inte vad du grundar dina påståenden på, men du kan inte ha sett Simon spela mer än på sin höjd en match. I mina ögon räcker inte det för att uttala sig på det sätt du gör. Med den logiken skulle jag utifrån vår hemmamatch mot Lidingö kunna påstå att Boken är en målvakt för bottenlagen i division 3, på sin höjd. Han är naturligtvis mycket bättre än så. Jag tror helt enkelt att den skepsis som har visat sig mot Simon som målvakt beror på okunskap och dålig insikt i de faktiska omständigheterna.

      Glöm till sist inte att det aldrig är försent att ta tillbaka det man har sagt för att istället hävda motsatsen. så gjorde ju exempelvis Tobias Wikström efter att ha spanat in vår match borta mot Hornskroken. Gör så du också vet jag, så ska vi se om du är av samma uppfattning efteråt. Filmen finns på youtube och där bjuds det på såväl bländande räddningar som fantastiska kontringspassningar.

      Radera
  3. Kul med mycket synpunket på målvaktspositionen.

    Tyvärr så har jag aldrig sett Simon spela så har lite svårt att säga om han är bra eller inte, däremot så va Camil riktigt bra mot oss i båda matcherna så personligen skulle jag hålla honom högt.

    Däremot om nu Simon har 60 procent sett över hela säsongen som du säger, då har jag lite svårt att se att vi och ni inte har bytt plats. Eller stog Camil dom 7 förlusterna som ni har??? För har en målvakt den procenten så har jag svårt att se att man förlorar.

    Lycka till i kvalet/ MVH Boken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med statistik är ju alltid lite komplicerat och en mindre bra insats kan vägas upp av en jättebra. Till exempel hade ju Simon en vansinnigt bra räddningsprocent i båda matcherna senaste norrlandsresan medan han i vissa matcher (typ Malmberget respektive Brännan borta) har haft en lite sämre. Jag vill poängtera att han inte har haft 60 procent i varjen match, men även i vissa av våra förlustmatcher har han varit uppe på 40-50 procent. Ett exempel är naturligtvis Cliff borta. Då hade Simon en hög räddningsprocent (vi släppte ju bara in 21 mål), men problemet var att vi bara gjorde 18 själva. Det här med förluster behöver således inte säga allt om målvaktens insats.

      Håller för övrigt med om att Camile var otroligt bra i båda matcherna mot er, i synnerhet i Alsikehallen.

      Först ska vi se till att fixa kvalplatsen. ;)

      Lycka till själva och hoppas det blir en trevlig segerfest!

      Radera
    2. Var faktiskt och såg eran match mot Cliff och det måste varit en av de matcher som era målvakter gjorde mindre bra.
      Såg samma spelare skjuta i samma hörn 3 anfall i rad och alla blev mål, bara ett exempel från den matchen ;)

      Radera
    3. Jag vet precis vad du menar, men tanken har möjligtvis inte slagit dig att vi helt tappade höjden i vårt försvarsspel i andra halvlek och på så vis tillät Cliffs vänsternia att skjuta ostört från 7 meter? Skulle vilja vända på resonemanget och säga att Cliff hade förtvivlat svårt att få in bollen i mål i första halvlek. Då hade vi ett försvarsspel värt namnet och då var Simon också mycket bra. Sedan var den matchen definivt inte någon av hans bättre insatser den här säsongen, men han hade likväl en fin räddningsprocent och det skvallrar väl lite om vilken kvalitetsmålvakt han är.

      Det var som jag anade att du hade sett en match och då tycker jag generellt att man kan vara lite försiktig med att uttala sig på det viset. Simon är precis den typ av målvakt man vill ha. Stabil som få, men det är klart, folk har en tendens att fästa blicken på spektakulära räddningar och då är risken att man missar en sådan som Simon.

      Radera
  4. Absolut va lite åt det hållet jag menade, att skriva ut en räddningsprocent som jag tvivlar på är helt rätt räknad säger inte så mycket. Sen kan man ju säga också ni som spelar med honom vecka efter vecka får ju en annan syn på det hela (både bra och dåligt med det)men man tänker ju olika...

    Till Anonym:
    Ja det va inte någon av våra bättre matcher varken som lag eller om man ska titta spelare för spelare. Men så kan det vara att man inte gör jobbet ordentligt när man inte har något att spela för.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag vill helst vara anonym då jag själv varit verksam i klubben. Jag har inte sett Simon spela de senaste året men erfarenheter sedan tidigare och jag tycker om man kikar på Mästerfotografens bilder att samtliga frilägesbilder visar "sprattelman" som Hellgren skulle uttryckt sig. Sen faktorer som utkast m.m. har jag ingen åsikt om men det är ännu lättare när man har sylvassa kontringsspelare som Sjöberg. Det ger en dödlig kombination.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att du vill vara anonym för att du tidigare varit verksam inom klubben förstår jag verkligen inte. Bortsett ifrån att du kallat mig och Sjöberg för inkompetenta har du ju heller inte varit alltför hård, eller kontroversiell för att inte kunna stå för det du skriver. Det är bara ren och skär feghet helt enkelt.

      Jag ser personligen ingen målvakt som är bättre i denna serien. Det står jag för.

      Vad gäller det du skrev om mästerfotografens bilder och sprattelman får du gärna förklara igen. Formuleringen var väl sisådär.

      Sen får du heller inte glömma att det här är Sjöbergs persinliga all-star team, likväl som jag har gjort mitt.

      I övrigt har du ju möjlighet att ta ut ditt eget all-star team

      Radera
  6. Jaja, okej då slutar vara anonym. Jag vill först poängtera att jag inte tycker att Simon är en dålig målvakt. Han är fortfarande ung och valpig. Men efter ha sett första halvlek av Hornskroken matchen står jag fast vid min åsikt. Jag tycker att Boken borde vara given då jag har erfarenhet från honom i de högra divisionerna där han spikat igen totalt mot bättre lag som oss själv, IVH, Eskil m.m. Sen så är man såklart egen kär över sina egna spelare och det är en annan femma. Och jag tycker fortfarande att Anders bilder visar på att Simon är sprattlig och lämnar golvet helt i onödan för sin storlek.

    SvaraRadera
  7. Gabriel, vad har du själv för målsnitt? Jag kan nog tycka att du är högaktuell för att ingå i all star team, men jag förstår svårigheten att utse sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter 17 omgångar låg mitt snitt på 6,8 mål per match.

      Självklart återkommer jag med den slutliga skytteligan så snart de sista matchprotokollen trillar in. Jag gissar att det finns ett visst intresse av att veta vem som tog hem skytteligan. ;)

      Radera